Monsterfärjan fortsätter

grace

Vikings miljöfärja Grace, som går till  till Åbo drar upp svall som förstör stränderna längs Furusundsleden. Men eftersom ingen hann ta fram regler för att begränsa just denna monsterfärja, och de andra Åbofärjorna kan köra 12 knop utan att riva upp svall, behåller Länsstyrelsen den tillfälliga hastighetsbegränsningen ett år till.

Som Sittbrunnen berättade i ett reportage har Lars Granath på Hydrographica under två år mätt finlansfärjornas svall, och vad som hände när hastigheten sänktes till 10 knop för alla utom Åbofärjorna. Hans förslag är att alla färjor begränsas till 10 knop, men vissa som inte orsakar svall i 12 knop kan få dispens. Men det ville inte Länsstyrelsen göra i år.

Det var i mars förra året som Länsstyrelsen fattade beslut om sänkt maxhastighet i en del av Furusundsleden i Österåkers kommun.

Beslutet togs för att minska risken för ytterligare erosionsskador på ett antal fastigheter längs med farleden, liksom på Natura 2000-området Stavs äng – som har särskilt skydd.

Nu har Länsstyrelsen fattat beslut om att förlänga tiden som hastighetsbegränsningarna gäller med ytterligare ett år, från 1 maj 2015 till 30 april 2016.

furusund fartbegransning 416

– Det pågår en utredning om erosionsskadornas omfattning och hur de kan begränsas. I väntan på att den ska bli klar förlänger vi beslutet om sänkt maxhastighet i högst ett år, säger Barbro Rohdin, chef för Länsstyrelsens enhet för ekonomijuridiska frågor.

Beslutet innebär att alla skepp (fartyg som är minst 12x4 meter) får köra max tio knop på den aktuella sträckan.

Undantag har gjorts för den så kallade 24-timmarstrafiken mellan Stockholm och Åbo, samt för turlistbunden skärgårdstrafik.

När det gäller Åbo-trafiken är det framför allt verksamhetens pressade tidsschema som gör att den undantas. Den turlistbundna skärgårdstrafiken undantas eftersom den i nuläget bedöms orsaka förhållandevis små erosionsskador på den aktuella sträckan.

– Men om utredningen till slut visar att det är nödvändigt att sänka farten ytterligare, och att det ska gälla alla skepp som trafikerar sträckan, kan ett sådant beslut komma att fattas då, säger Barbro Rohdin.

Länsstyrelsens beslut har tagits efter en ansökan från Trafikverket, Sjöfartsverket och Stockholms Hamnar AB – som tillsammans beställt den pågående utredningen av erosionsskadorna.

>> Länsstyrelsens beslut om förlängd tid för hastighetsbegränsningar i Furusundsleden.

Se också reportaget om monsterfärjans svall i Furusundsleden:

{jumi [jumi/furusund.html]}


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Genvägsboken

Genvägsboken

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line