Högtryck hos Hallberg-Rassy
Inte på länge har trycket att bygga båtar varit så stort som i dagsläget hos Hallberg-Rassy i Ellös. Orderboken är välfylld och det ljusa läget har fått varvet att nyanställa hela 30 personer de senaste månaderna och att nu söka ytterligare folk. Skälet är att nya HR 44 överträffat förväntningarna och att nästa nyhet – HR 340 - redan har gett flera påskrivna kontrakt.
Med två veckor kvar till semestern kan Magnus Rassy och hans cirka 130 anställda se tillbaka på en ovanligt bra situation för varvet.
- Läget är bra för oss. Det beror på att i många länder råder god konjunktur, att få
varv bygger båtar som vi gör, och på att vi har lyckade nya modeller, förklarar Magnus Rassy.
Med tanke på att storvarven ute i Europa presenterar modeller som är 50 fot eller större där de har fin förtjänst, är frågan till Magnus Rassy, hur han resonerar nu när nästa nyhet är en 34-fotare – Hallberg-Rassy 340?
- Man kan ha olika perspektiv när man tar fram en ny modell. Som exempel har vi i nyligen byggt klart två 64-fotare. De motsvarar 28 st 34-fotare. Ibland har vi kanske ingen eller en 64-fotare i beställning och då gäller det att ha mindre modeller som kan fylla produktionen. Och ibland vill vissa länder ha stora båtar, ibland går det bättre att sälja mindre modeller. Alltså behöver vi ha ett brett program.
Dessutom är erfarenheten att de som börjar med en mindre Hallberg-Rassy, kommer tillbaka när de ska köpa en ny båt. Märkestrogenheten är stor, säger Magnus Rassy.
Han är samtidigt ganska bestämd på att en ny modell måste tillföra något nytt och inte bara vara en till båt efter samma recept. Således var det, som berättats i denna blogg tidigare, först osäkert med en efterträdare till Hallberg-Rassy 43. Men när German Frers presenterade en 44 -fotare med dubbla roder, modernt deplacement, peke och brett akterskepp, förstod Magnus hur varvets recept kunde tas till en ny nivå.
44:ans kaxiga koncept slog an hos vänner av rejäla båtar med moderna prestanda, vilket redan före jul fick varvet att beställa en lillasyster – Hallberg-Rassy 340.
För närvarande är fyra exemplar av 340 under produktion, ännu fler är redan kontrakterade, varav två kommer att visas fullt färdiga på Öppet Varv i augusti. Sent i höst kommer jag sedan att testsegla 340 och jämföra med HR 342. Rapport kommer på detta forum.
Intressant med anställningskraven för att jobba på Hallberg-Rassy, är att du ska gilla segling, kunna hantera större båtar och bo på eller vilja flytta till Orust.
Det betyder att om du är flink, seglare och vill bo vid havet med lummiga omgivningar, kan snickeri, sälja, laminera, installera eller hålla i logistik, väntar det finaste man kan vara i Bohuslän – båtbyggare.