Curres blogg:
Fuskade Oracle för att vinna America´s Cup?
America´s Cup är omgärdat av dramer och en del skandaler om fusk, diskutabla jurybeslut och den anmärkningsvärda segern för Oracle Team USA senast. Nu över två och ett halvt år efter att James Spithill, Russel Coutts och Larry Ellison tog emot pokalen på kajen i San Francisco har en ny bok med titeln The Comeback kommit ut, där författaren G Bruce Knecht, en ex Wall Street reporter, fokuserar på hur försvararen i ett läge man låg under med 1-8, kunde komma igen och vinna åtta matcher på raken. Författaren visar i en detaljerad beskrivning hur resultatet var en följd av att Spithill & co pumpade huvudvingen:
”Efter varje vändning gjordes intensiva rörelser av vingen så att båten snabbt klättrade upp på sina foils. Med båten ur vattnet kunde Oracle kvickt närma sig Kiwibåten. Tack vare oavbruten pumpning kunde Spithill ta lite bättre höjd och styra en rakare kurs mot märket utan att falla ner från sina foils.”
- Nonstop pumpning var avgörande, annars tappade vi fart, förklarar Spithill i boken.
Författaren säger därmed att Oracle vann genom att pumpa, vilket normalt är detsamma som fusk enligt reglerna. Men reglerna i 34:e America´s Cup var annorlunda. Racing Rules of Sailing modifierades något avseende regel 42 – framdrivningsregeln - som är den sektion som tar hand om handlingar som pumpning. Det är skillnaden mellan de två versionerna av reglerna som enligt boken har relevans.
Enligt America´s Cup versionen av reglerna står att en båt ska tävla genom att använda vind och vatten för att öka, behålla eller minska sin fart. Hennes besättning får justera trimmet för vingen, seglen, rodren, centerbord och skov och utföra andra sjömansmässiga handlingar.
Mer än så sägs inte, vilket enligt reglerna betyder att man inte får paddla, ro eller att använda simfenor för framfart. Men boken menar att det går att använda det som anges till sitt yttersta, definitionen i America´s Cup versionen av reglerna nämner inget om vad som menas med att trimma vingen och seglen.
Författaren pekar på att KSR regel 42 har en lång lista av undantag och förbjudna handlingar. Detta sedan listiga seglare under åren har pressat gränsen för regeln till att särskilda tekniker har blivit angivna som endera tillåtna, tillåtna med begränsningar eller som tillåtna.En av teknikerna är pumpning, där regel 42 säger att upprepat drag och släpp av ett segel är förbjudet. Men i America´s Cup specificerades inte segelpumpning, bara att det var tillåtet att justera trim på vinge och segel under kappsegling.
Källa: Scuttlebut.
Vad är din mening? Var pumpningarna tillåtna enligt reglerna?
Video från seglingarna här
Beställ boken The Come Back av G Bruce Knecht på www.amazon.com
Båda regelversionerna:
Racing Rules of Sailing – America’s Cup Edition (September 2013)
Rule 42
PROPULSION
A yacht shall compete only by using the wind and water to increase, maintain or decrease her speed. Her crew may adjust the trim of the wing, sails, rudders, daggerboards and hulls, and perform other acts of seamanship.
Racing Rules of Sailing – 2013-16
Rule 42
42.1 Basic Rule
Except when permitted in rule 42.3 or 45, a boat shall compete by using only the wind and water to increase, maintain or decrease her speed. Her crew may adjust the trim of sails and hull, and perform other acts of seamanship, but shall not otherwise move their bodies to propel the boat.
42.2 Prohibited Actions
Without limiting the application of rule 42.1, these actions are prohibited:
(a) pumping: repeated fanning of any sail either by pulling in and releasing the sail or by vertical or athwartship body movement;
(b) rocking: repeated rolling of the boat, induced by
(1) body movement,
(2) repeated adjustment of the sails or centreboard, or
(3) steering;
(c) ooching: sudden forward body movement, stopped abruptly;
(d) sculling: repeated movement of the helm that is either forceful or that propels the boat forward or prevents her from moving astern;
(e) repeated tacks or gybes unrelated to changes in the wind or to tactical considerations.
42.3 Exceptions
(a) A boat may be rolled to facilitate steering.
(b) A boat’s crew may move their bodies to exaggerate the rolling that facilitates steering the boat through a tack or a gybe, provided that, just after the tack or gybe is completed, the boat’s speed is not greater than it would have been in the absence of the tack or gybe.
(c) Except on a beat to windward, when surfing (rapidly accelerating down the front of a wave) or planing is possible, the boat’s crew may pull in any sail in order to initiate surfing or planing, but each sail may be pulled in only once for each wave or gust of wind.
(d) When a boat is above a close-hauled course and either stationary or moving slowly, she may scull to turn to a closehauled course.
(e) If a batten is inverted, the boat’s crew may pump the sail until the batten is no longer inverted. This action is not permitted if it clearly propels the boat.
(f) A boat may reduce speed by repeatedly moving her helm.
(g) Any means of propulsion may be used to help a person or another vessel in danger.
(h) To get clear after grounding or colliding with a vessel or object, a boat may use force applied by her crew or the crew of the other vessel and any equipment other than a propulsion engine. However, the use of an engine may be permitted by rule 42.3(i).
(i) Sailing instructions may, in stated circumstances, permit propulsion using an engine or any other method, provided the boat does not gain a significant advantage in the race.