Sagan fortsätter – Swan seglar starkt

swan78

Vad kultur i båtsammanhang betyder behöver man inte resa långt eller runt för att få grepp om. Man kan börja längst i norr - hos båtbyggarna i Österbotten hos Nautor´s Swan, som firar 50-års jubileum i sommar. Jag reste dit för att se vad och hur de gör, för få varv seglar lika starkt – 2016 väntar sjösättningsrekord och än bättre vinst.

Om det finns en drömmarnas båtfabrik i världen, så är det uppe i Jakobstad. I ordets verkliga mening är denna 50-åriga ikon storartad att besöka för teknikfreaks och en one stop shop för folk som vill ha det bästa och kan betala vad det kostar.

BTC

Prut och prispress är två begrepp som inte verkar inrymmas i detta varvs kultur och ordbruk. Tvärtom är intrycket att kan man, så gör man och bra räcker inte – bäst gäller i teknik, design och prestanda. Och att bygga stort. I år sjösätts nya extrema Club Swan 50, en 54-fotare i klassisk stil och en avancerad 78-fotare. Men ännu fler nyheter är på gång, närmast en cruiser kring 46 – 48 fot.

Skälet till att Nautor siktar på högsta standard och har gjort så ända från starten 1966 har att göra med mod, entreprenörskap, trähandlag och känslan för kvalitet. De egenskaperna finns nedärvd i generna hos båtfolk i Österbotten.

NYTT REKORD

Och konceptet fungerar, varvet säljer allt man kan bygga och hade sitt bästa år 2015 på länge med 16 levererade båtar för 47 miljoner Euro. I år väntar man nytt rekord – 55 miljoner Euro i omsättning, orderboken är välfylld och man har nyanställt för att klara av beställningarna.

Att detta är möjligt i en tid när de stora segelbåtsvarven i Europa går på tomgång eller med förlust, är fantastiskt och låter nästan osannolikt. Men offentliga siffror ljuger knappast.

Ferragamo

Förmodligen har Nautor’s framgång att göra med en man vid namn Leonardo Ferragamo. Han har USA examina i finans och adminstration, är italienare och chef för lyxaccessorgruppen Ferragamo. Han älskar segling, köpte sin första Swan 1988 och följde som affärsman varvet. Men tyckte att det missköttes, tröttnade till slut på att tala till tondöva och köpte varvet 1998 tillsammans en grupp investerare för en summa som inte blivit offentlig.

- En båt måste följa utvecklingen i teknik, smak, elegans. Men Nautor absorberade inte förändringarna i tiden, inga nya modeller på tio år. Jag hade många bra förslag, men de infördes aldrig och som outsider hade jag begränsat inflytande.

- Men det var inget lätt köp, processen tog ett helt år och ett antal gånger frågade jag mig om jag verkligen ville bli involverad? De anställda ville ha försäkringar om att jag inte var bara en spekulerare, som skulle sälja igen efter några år. De utsatte mig för en ”verbal examen”, har Leonardo Ferragamo sagt. Dock förklarade han så sent som i januari att han är oerhört stolt över Swan.

s60

- Båtarna representerar en myt – den ultimata segelbåten - sade han när Nautor lanserade sin nyaste modell – Swan 60 S på mässan i Dusseldorf.

s60rattar

SPECIALISERING

Nu är jag seglingsskribent, inte finansanalytiker, men läser mig till att Ferragamo organiserade om varvet och säljledet. Han tyckte inte det var bra att alla kunde allt på varvet, utan delade upp produktionen i en avdelning för de stora båtarna på 66 – 115 fot, en för de mindre 50 - 56 fot och en för customer care - renovering av äldre Swanbåtar.

E57U3710

Dessutom injicerade Ferragamo ny energi i Nautor genom att lyfta byggtekniken. Samma metoder som på one-off racers blev standard på nya modeller, vilket innebär att kolfiber, prepreg, bakning vakuum, idag är rutin.

Prepregrulle

För mig som vän av bra båtar, kvalitet och en gång Swan 37-delägare är det som musik att ta del av Ferragamos filosofi och konstatera att konceptet fungerar.

MarcusJugnell

0002296

Säljchefen Marcus Jungell förklarar:

- Vårt mål är samma som när Pekka Koskenkylä startade Nautor 1966 – att vara främst på prestanda, design och kvalitet. Våra båtar seglar mycket bra tack vare att de är konstruerade från start med den bästa teknologin, säger Marcus, som var min guide under besöket, initierat av Nautor’s agent Klabbe Nylöf för Swanklubben i Sverige.

För min del var det cirka 30 år sedan senast hos Swan i Jakobstad och jag var såklart nyfiken på hur där ser ut idag. Då höll man till i en låg anspråkslös länga flera kilometer inåt land. Det mest originella med den var ett rum innanför entrén inrett som en Swanbåt inklusive doften från den hemligt lackade teaken. Rummet användes när köparna skrev kontrakt.

PekkaEn stor avdelning var konstruktion och utveckling, där Lars Ström, en saktmodig Österbottning med djupa insikter var ansvarig. VD hette Jens Rudbäck, en förhållandevis temperamentsfull säljare och ekonom. När han guidade mig, sade han skämtsamt om konstruktionsavdelningen: Här går pengarna ut. Och när vi kom till säljavdelningen med Ingemar Granholm i spetsen, sade han: Och här kommer pengarna in.

Förmodligen är förhållandet likt idag, men utan en egen utveckling står Nautor inte starkt. Vitsen med att köpa en Swan är att få båten skräddarsydd, vilket skiljer Nautor och andra varv. Man har mycket inom sina väggar för att få tänkt kvalitet och ha kontroll över produktionen. Man har tillochmed ett laboratorium där nya produkter testas.

BÅTTEKNISKT CENTER

Den gamla längan i Kållby är renoverad och används för laminering. Teakkontoret är flyttat till ett lager och idag möter besökare en stramt utformad stor blå fyravåningsbyggnad nere vid vattnet i Jakobstad. Men istället för ett slätstruket Main Office heter huset - BTC - Boat Technology Center, en beteckning, som känns symbolisk – här skapas ju världsledande båtbygge. Centret är ett verk av Ferragamo, som ville få fler att förstå var de hamnat.

Ovanligt är också att Nautor’s kontor inte ligger på markplanet, utan på översta våningen. Fyra trappor avslöjar kundernas kondition, men hiss finns förstås för den som inte vill möta sportige säljchefen Marcus Jugnell andfådd.

Lattviktsskott

BTC kom till 2002 ihop med Jakobstads Kommun för att förverkliga visionen om ett högteknologiskt varv och bygga stora båtar med de modernaste metoderna. Man slapp då också bekymret med broar och vägar som knappt klarade transporter på 70 -80 ton. Med sjöläge och en egen hamn fick man enklare hantering och besättningarna till beställda båtar fick även ett ställe att bo på fram till leverans.

Montering

Vid mitt besök fanns i den voluminösa monteringshallen Swan 115 nr 2 klar för leverans. Trean låg skrovklar i en byggdocka intill och ytterligare en 115 fotare väntade på att komma in i hallen. Dessa fyra beställdes på ritning! Pris? Cirka 15 -20 miljoner. Euro.

Teaklager

Första exemplaret levererades i somras, är traditionellt stilsatt invändigt med högblank teak på önskemål av sin ägare. Swan 115 nr 2 som vi fick gå ombord i, men inte fotografera, blir dock ännu tjusigare med skott i kantsytt skinn och ljust trä. Istället för ribbor i bokhyllorna finns läderskärp med spännen. Känslan i den 8,20 meter breda salongen är som en lyxig Ferragamobutik i Milano eller New York.

EGEN DESIGN

Den italienskinspirerade diskreta lyxatmosfären på Swan 115 nr 2 är skapad av Nautor´s egen designavdelning och inredaren Heini Gustavsson. Hon är exempel på varvets intuition för stil, att tolka trender och att översätta kunders funderingar.

Swn115

Det vanliga är annars att varv anlitar utomstående yachtinredare för att få snits på sina byggen.

Möjligen beror situationen med eget tänk också på arvet. Nautor ligger i en trakt, där hantverk hållits högt i hundratals år och förs vidare genom generationerna. På varvet är det inte ovanligt att gå i fädernas spår, att bygga Swanbåtar är bland det finaste man kan göra i Österbotten och inte för inte, är varvet är en nationalklenod i Finland.

Labbet

Att kombinera tradition och trend är inte ovanligt i båtvärlden. Men i motsats till mina besök för 30 år sedan, är tradition inget självändamål på Nautor. Tiden är förbi när man tillverkade egna master till varje modell, gjorde avlastare, block, skotskenor, relingslister och alla beslag. Förädlingsvärdet var extremt – råmaterial in och färdiga båtar ut. Nu köper man från samma leverantörer som många andra, för att få bättre produkter till bra pris. Som en följd är cirka 250 personer anställda mot det dubbla på 1990-talet.

TRE BYGGORTER

Produktionen är upplagd med laminering i Kållby, där man även fräser pluggarna och gör formar i samma svep. Snickerieerna görs i Kronoby. Montering sker för de större modellerna på BTC i Jakobstad. I Kållby byggs den nya 54-fotaren, 60:orna och äldre båtar renoveras.

NautorsSwan cb150156

Mitt i BTC tronar den första, Swanbåten - 36:an Tarantella. Men den är inget museiföremål, utan personalens båt.

- Få som jobbar här på varvet är seglare, förklarade Marcus Jugnell. Med Tarantella kan de komma ut på en dag eller kvällstur. Hon pysslas om av de som byggde henne och ska vara med på vårt 50-års jubileum i Åbo och på Sardinien i sommar. Båten och ”gubbarna ”ska få representera äkta österbottniskt hantverk, berättade Marcus stolt.

Varpå det klarnade för mig varför den är i fint skick och bättre än när jag gastade på ett vingligt Gotland Runt.

1966 var 36 fot stort, i Finland var Haj-båtar och i Sverige Folkbåtar norm vad gäller storlek. Men storlek bekom inte Nautor’s grundare Pekka Koskenkylä, säljskolad i USA. Han var fil mag och kunde ha valt en akademisk bana, men han hade sett världen, gillade segling, kunde sälja och fick idén att seriebygga världens bästa segelbåtar i plast.

VÄNTADE UT ROD STEPHENS

Historiken säger att unge Pekka 1965 skrev till Sparkman & Stephens i New York, berättade om sina planer och bad om ritningar till en serie om 100 båtar. Men fick inget svar. Varpå han ringde Rod Stephens och frågade om han verkligen kunde vara ointresserad av projektet?

Rod

Då ska det ha tagit eld i Rod, som sade till Pekka att vara på Palace Hotell i Helsingfors sex nästa morgon, då kunde han få en timme. Pekka väntade ut Rod och fick sin audiens.

Tiden var ett test av Pekka, men Rod skulle också hinna till Åbo för att inspektera en ny 40-fotare, som S & S hade ritat, innan han satte sig på planet tillbaka och sov. Rod smittades av Pekkas entusiasm.

Swan36Tarantella2011

- Han var övertygande. Att bygga en toppkvalitetsbåt stark och sjövärdig med hjälp av högt hantverkskunnande lät bra. Att han ville dra nytta av vår erfarenhet, gjorde också att jag trodde på honom.

Snart kom ritningarna på en 36-fotare med rodret flyttat akteröver, kortare köl och mycket deplacement midskepps. Båten döpte Pekka till Swan 36 och när den placerade sig i topp på regatta efter regatta, rullade beställningarna in. Namnet bidrog, men också linjerna för S& S ritade båtar med en kraftfull, sjövärdig look som inga andra.

Pekka använde framgången till att sjösätta Swan 37 i samma stil, sedan Swan 43, först med låg, kort ruff och flushdäck. Den var 1970-talets mest suggestiva havskappseglare och beskrevs målande i Båtnytt av en ung nyanställd båtbiten skribent.

Varvet brann ner 1969 och tvingade Pekka att sälja. Ny ägare blev pappersjätten Schaumann, som satsade ännu mer på stora båtar, lanserade Swan 55 och Swan 65. 65:an vann Whitbread, gjorde Swan berömt och till en symbol för förmöget folk.

I Sverige personifierade Aje Philipsons Swan 65 Orm med Kung Carl Gustaf i besättningen på Gotland Runt och nattklubb efter regattamiddagen det goda livet som seglare.

NYA DJÄRVA MODELLER

Idag är 65 fot en storlek som massbyggare producerar och vardagsmat i Medelhavet. För att behålla sin position som ledande på stora, snabba, snygga båtar kommer Nautor ofta med nya modeller. I år sjösätts hela tre nyheter - Swan 78, Swan 54 och Club Swan 50. De är av helt olika kaliber och utan den karakteristiska snobbranden med en spjutspets, hade få sett släktskapet.

Fardigbakad

78:an är en vass karbonbyggd 41-tonnare med 340 kvadrat i kryssarea, dubbla roder och jollegarage. 54:an är en klassisk cruising Swan med tilltaget deplacement, rejäl volym och handupplagd som förr i tiden för bättre pris och ökad rigiditet i skrovet.

DSC 8405

Club Swan 50 är som sagt en racer, entyp, men med Swanattribut, som bredden om i sammanhanget måttliga 4, 20 meter. Och teakdäcket, som dock blir tunt och lätt.

Men inte nog med dessa satsningar, en Swan 95 är också klar att börja byggas, ritningar och renderingar är redan framme.

klabbe

- Vi vill vara med i fler segment och kommer att expandera neråt också, säger Klabbe Nylöf, som har landat en Club Swan 50 sedan han började sin nya bana som båtsäljare.

Swan54anchor

PENGARNA PÅ BORDET

För bitna på legendarisk båtkulturhistoria finns en mängd god läsning på varvets hemsida www.nautorswan.com. Men inga historier som den om oljearbetaren, som ringde från stationen i Jakobstad och frågade om han kunde få komma och se varvet.

- Naturligtvis, vi skickar vår chaufför, sade varvet. Behövs inte, sade mannen, jag tar bussen.

AssemblyofSwans1968HR

Väl på varvet fick han se båtar i produktionen och frågade om storleken, fick veta vilken som var en 38-fotare, en 44-fotare och en 48-fotare. Varpå han sade: 44 blir bra. Eftersom han var klädd i parkas och såg lätt sliten ut, trodde varvet inte de hört rätt, men fick i alla fall hans signatur på ett preliminärt kontrakt.

Men tiden gick och inget hördes - förrän efter flera månader. Då ringde han igen och sade att han står på stationen och tänkte komma över för att betala båten.

- Nu skickar vi chauffören, svarade varvet. Men igen tog mannen bussen. På plats hällde han ut en stor hög pengar ur en väska och förklarade:

- Jag har jobbat på oljeriggar i Nordsjön länge och nu ska jag segla jorden runt.

Säkert en skröna, men sant är att varvet har en del oväntade kunder.

- Senaste osannolika samtalet kom från en ryss, som beställde fyra Swan 60 på ett bräde för kappsegling. De seglar för Gaz-Prom och varje höst från St Petersburg till Kiel, berättar Marcus Jugnell.

Hur Nautor bygger och Swanbåtarna seglar är mumma för alla freaks på toppat båtbygge. Nördrapport kommer och i sommar kanske också om hur det är att styra 115-fotaren.

Curt Gelin

Nutor´s Swan idag

  • Club Swan 50
  • Swan 54
  • Swan 60
  • Swan 66
  • Swan 78
  • Swan 95
  • Swan 115

  • 250 anställda
  • Omsättning 2014 – 29,5 M EUR
  • Vinstmarginal 2014 14,9 %
  • Omsättning 2015 47 M EUR
  • Beräknad omsättning 2016 – 55 M EUR
  • Ägare Ferragamogruppen, Italien
  • VD Paolo Sterza
  • 95 modeller sedan 1966
  • Grundat 1966 av Pekka Koskenkylä

www.nautorswan.com

https://youtu.be/ZYjUJSZGQaQ


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line