Curres blogg:
Kontroverser stjälper America´s Cup?
Vad kommer att ske med seglingsvärldens äldsta och mest åtråvärda pokal America´s Cup? Den frågan är berättigad sedan försvararna Team Oracle med Russel Coutts och Larry Ellisson fått genom en omröstning bland utmanarna om båtarnas storlek nästa gång. Istället för 62 fots katamaraner, vill man nu satsa på 48 fots kattor – av kostnadsskäl.
Men meddelandet om förslaget fick per omgående italienska Luna Rossa att ilskna och att dra sig ur helt. Teamet kallar omröstningen för icke legitim och att ett enhälligt beslut behövs för regeländringen.
” Detta är ett försök att införa båtar som substansielllt sett är entypsbåtar och i total kontrast till traditionen med America´s Cup, sade Luna Rossa i ett uttalande som kablats ut till media. ”Beslutet bidrar till brist på trovärdighet och osäker teknisk grund för vad som istället borde vara den mest sofistikerade seglingen”.
Luna Rossas Patrizio Bertelii, som utmanat om America´s Cup fyra gånger, anser att beslutet är utan motsvarighet i pokalens historia. ”Man kan inte i sport eller i livet alltid sträva efter kompromiss, efter kompromiss efter kompromiss, ibland –r dewt nödvändigt att ta beslut som svider men de måste vara kristallklara, eftersom bara på det sättet blir alla medvetna om avdriften i systemet och därför lägga grunden till framtiden: Respekt för giltighet och sportsanda. ”
Även Team New Zealand är besvikna över beslutet. ” Vi har uppriktigt sagt svårt att förstå de fortsatta åtgärderna från America´s Cup Event Authority, som har lett till att våra goda vänner Luna Rossa har dragit sig ur. Detta skickar ett klart och tydligt meddelande att den självcentrerande regelmanövern får konsekvenser för America´s Cup och för all segling, meddelade Grant Dalton fränt beslutet som Coutts & Co tog.
Bakom Daltons besvikelse ligger överenskommelsen om en utmanarserie i Auckland, som i sin tur är ett villkor för att staten Nya Zeeland ska stötta en ny utmaning. ETNZ har därför lagt in protest mot vad man kallar en olaglig ätgärd, AC-organisationen har som plan att ha alla seglingar på Bermuda, där själva pokalseglingarna ska ske.
America´s Cup Commercial Director Harvey Schiller sade å sin sida att eventorganisatonen var besviken över Luna Rossas reaktion.
- ”Ända sedan vi startade vårt Competitor Forum har jag arbetat tätt ihop med skepparen Max Sirena på många punkter om America´s Cup och våra team. Vi erbjöd en rad lösningar för att minska kostnaderna i den nya klassen. Tyvärr var Luna Rossa inte beredda att godta majoritetsbeslutet, sade Schiller.
Övriga utmanarteam har utfärdat ett gemensamt uttalande om ETNZ-reaktionen, där de uttalar besvikelse över sin konkurrent. ”Under alla diskussionerna förra månaden var alla sex teamen, inklusive ETNZ, överens om behovet att byta till en mindre båt för att minska kostnaderna. Medan Luna Rossa var för en mindre dramatisk ändring, var majoriteten överens om de nya klassreglerna, som gjordes i samråd med alla teamen och med ett utkast skickat för kommentarer och feedback.”
Grupputtalandet är underskrivet av Ben Ainslie (BAR) Franck Cammas (Team France), Iain Percy (Artemis) Jimmy Spithill (Oracle), som säger att de hoppas att ETNZ kan se ett sätt framöver att delta i America´s Cup World Series senare i år.
Som för att elda på kontroversen har designern Tony Castro sagt vad han tycker, nämligen att hela magin med America´s Cup går förlorad om pokalen seglas i 48-fots katamaraner.
Sak samma tycker Bruno Trouble, som skeppat två franska utmaningar och fick Louis Vuitton att sätta upp en pokal för utmanarseglingarna. Men ”sandflykt” har fått det franska lyxmärket att tappa intresset och nu anser Bruno att America´s Cup kan dö på grund av alla misstag de senaste åren.
”Golden Gate Yacht Club, och Oracle Team USA, är storartade seglare, men hopplösa som beskyddare av Myten. De har lyckats ta kål på stilen och elegansen som rådde i årtionden och som var det unika perspektivet och målet med Louis Vuitton Trophy i över 30 år. De har förrått den långa sagan med personligheter som gjorde Cupen så speciell. Vad som väntar nu är ett vulgärt strandevent som luktar solkräm och friterad potatis för anonyma människor utanför seglingskretsarna.”
Om kontroverserna säger Pelle Petterson att det skenat iväg med AC-båtarna.
- Det låter konservativt att säga att det var bättre förr. Men förmodligen har förslaget om 48 fots kattor att göra med de korta banorna på Bermuda och att båtarna är så snabba. Även om det fortsatt handlar mycket om utveckling, att få kattorna att flyga redan i låga vindstyrkor, kan jag tycka att det som sker nu inte ger vanlig segling mycket. Förr var 12:orna visserligen tröga och tungseglade, men olika lösningar på dem gav lite nytta på familjebåtar.
- Samtidigt har America´s Cup alltid varit de stora gubbarnas spel. Jag minns ett VM för 12.or på Sardinien, där jag och en massa hövdingar på ett möte diskuterade framtiden och det kom förslag på en ny klass. Jag från lilla Sverige tyckte att man kunde hotta upp 12.orna istället, men jag fick bara ett hånfullt svar: Du förstår inte, åk tillbaks. Och kattorna är många och snarlika, det poppar upp nya hela tiden och hur länge håller de som klass? De mest splittrar seglingen och jag frågar mig vart de leder?
Med tanke på vad Pelle har åstadkommit går det att hålla med honom. Minns hans VM seger och OS silver i Starbåt, som var och är den tyngsta klassen att vinna i. Och betänk hur segrarna gav honom hans ställning som seglare och inspiration till Maxi 77. Skulle en seger för Artemis och Fredrik Lööf i nästa America´s Cup ge ringar på vattnet för nuvarande och blivande seglare? Knappast tippar jag.
AC borde få förbli miljardärernas lekstuga, att köra i en beachkatta känns blekt och luktar business mer än folklighet och att spara kostnader. Jag håller på Grant och Patrizio. Hoppas de står på sig och att vi får se 62- fotare på Bermuda. Annars kan man lika gärna gå tillbaka till J-båtarna, som frodas senast med Tore Holmritade Svea under byggnation i Holland.