På G från AC till OS
- Det var hur häftigt som helst, säger Julia Gross efter en vecka med Artemisgänget i San Fransisco.
De var sex svenska unga seglare från KSSS som fick chansen att segla under Golden Gatebron, med det svenska utmanargänget som ska ta hem Americas Cup-bucklan till Sverige nästa år.
- Vi fick följa med två i varje båt som passagerare längst bak, där finns ett litet utrymme där vi fick klamra oss fast, berättar hon. Vi seglade tre dagar med AC45:orna.
De 45 fot långa vingriggade katamaranerna är egentligen bara övningsbåtar. De som ska tävla om Americas Cup på riktigt är nästan dubbelt så stora, 72 fot.”America's Cup kan ses som starten för organiserad internationell kappsegling. Det började med att den 101 fots skonaren America byggdes av medlemmar av New York Yacht Club, och seglades till England där den vann pokalen Hundred Guineas Cup i en segling runt Isle of Wight arrangerad av Royal Yacht Squadron. Efter Americas vinst döptes pokalen om till America's Cup och tävlingar om den hålls hos den regerande mästaren. Tävlingen utmärktes länge av att New York Yacht Club utan avbrott innehade pokalen sedan 1851, trots ihärdiga utmaningar främst från England och Australien. Denna svit bröts 1983 då Alan Bonds Australia II slog Dennis Conners Liberty med 4–3, delvis med hjälp av den banbrytande vingkölen.”(Wikipedia)
Hur båtarna ska se ut har reglerats av hur man under olika perioder tolkat de ursprungliga reglerna ”Deed of Gifts”. Förra gången, 2010 i Valencia var man helt oense och båtarna byggdes helt vilt, efter urspårade processer och gräl. BMW Oracles vingkölade flerskrovsmonster seglade ifrån Schweiziska Alinghi och sen bestämde man sig för att segla entypsbåtar 2013: katamaraner på 72 fot. Och Oracles Larry Ellison tog hem cupen till San Fransisco.
Att begripa hur tävlingarna egentligen går till är inte värst enkelt. Jag gör det inte. I två år har de hållit på och småtävlat med varandra i AC World Series, i AC45:er, men flera av lagen har också raceat med Russel Coutts (som rattar försvararen Oracles båtar) skapelse: RC44. I somras körde man en omgång i Marstrand.
Nästa sommar i juli börjar det på allvar. Då ska först alla utmanare tävla i Louis Vuitton Cup om vem som ska möta försvararen Oracle i september.
Några gånger tidigare har Sverige försökt sig på att plocka hem bucklornas buckla, Pelle Petterson byggde på 70- och 80-talet tolvorna Sverige och New Sweden. Jan och senare sonen Hugo Stenbeck försökte med Victory Challenge 2003, och 2007, men fick inte heller någon seger, namnet till trots.
Nu är det den nyrike oljemiljardären Torbjörn Törnqvist och gammelkapitalisten Jakob Wallenberg, båda aktiva KSSS-medlemmar som bestämt sig för lägga typ en halv miljard på att utmana. Och därför tävlar de för hemmaklubben KSSS. Till sin hjälp har de sexfaldige Americas Cupveteranen Paul Cayard, som också skeppade EF Language till seger i Whitbread 1998.
http://www.youtube.com/watch?v=H0oRPJhSEPA
Tävlingskatamaranerna är ofantliga, ungefär som två stycken Gratitude-skutor (det är vad jag kan jämföra med) bredvid varandra med jättelika vingsegel som nätt och jämt tar sig under den röda bron.
- Artemis AC72:a sjösätts om ett par veckor, berättar Julia. Vi fick komma in i hangaren och se på den. Men det var väldigt hemligt och inga kameror.
Det är ju mycket med all teknik och att det är en vinge, säger Julia. Men när vi väl kom ut var det vanlig segling där ute på vattnet. Det är faktiskt en vanlig segelbåt, bara mycket extremare.
De fick följa Artemisteamet en hel vecka, från gymet 7.30 på morgonen, sen mekade de, fixade vinschar, splitsade tampar och följde med ut på bukten. De fick vara med på briefingen innan och se och höra vad artemisarna tänkte efteråt. De fick träffa metereologen.
- Vi fick en väldigt bra inblick i organisationen, berättar Julia entusiastiskt.
Det kan hon behöva. Hon har på sin blogg deklarerat att hennes mål är att tillsammans med Sofia Engström ta guld i OS 2016 i Rio. Efter intervjun ska hon ut och rigga och meka ihop sin nya 49er FX. Om två veckor kommer de med den till Olympiaregattan i Stockholm.
- När man kommer hem från en sån här resa med så grymma seglare blir motivationen hög, slutar hon.
Det är ju så man tror att de fixar det. Med den inställningen, som teamet visar på sin egen video, kommer det att gå som en dans.