Var tionde räddningsväst en dödsfälla!
Mellan 5 och 10 procent av alla uppblåsbara flytvästar som folk tar med sig till Kryssarklubbens flytvästkvällar är defekta. För den som ramlar i vattnet med en sån kan den bli rena dödsfällan.
- Det vanligaste är att gaspatronen är lös, berättar Ove Thorin som har börjat med de här flytvästkvällarna. Över 700 västar har de hunnit gå igenom under året.
Det började med att flytvästtillverkarna för några år sen kom på att gaspatronerna i västarna med tiden har en förmåga att skruva upp sig. De tog fram en säkring som försäljarna skulle hjälpa till att montera.
- Men ingenting hände, så i våras bestämde vi att börja med flytvästkvällar själva, berättar Ove som är med i SXK:s tekniska kommitté på västkusten. Vi går igenom hur man kontrollerar sin väst och så monterar vi en säkring vi har fått från Baltic för gaspatronen.
{jumi [jumi/flytvast.html]}
Det är Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets som har ordnat de här träffarna ute i Långedrag. Hittills har det blivit runt 20 träffar, och man har hunnit gå igenom över 700 västar. Men även i Wallhamn, Uddevalla och Lomma har man haft flytvästträffar för att sprida kunskapen om hur man kollar sina uppblåsbara räddningsvästar och komplettera dem med gaspatronsäkringar.
- Uppblåsbara flytvästar är utmärkta, säger han. Men de flesta missar att det står i bruksanvisningen att man måste kolla dem varje år.
Och så fort man har ramlat i vattnet måste både gaspatron och utlösningsmekanism bytas ut. Så rekommendationen är att alltid ha en av varje i reserv i båten.
- Däremot ska man akta sig för nya Spinlockvästar, varnar Ove. De har en ventil i plast som inte håller för att sätta fast en gaspatronsäkring.
Dels är det själva patronen som ska kollas. Den får inte vara rostig och man kan kolla att gasen är ok genom att väga den på en brevvåg. Har man ingen själv kan man ju ta med den till närmaste ICA postutlämning och väga. Patronen ska väga högst två gram mindre än den vikt som finns stämplad på utsidan. Sen ska man kolla att ut utlösaren inte har ett utgånget datum.
När detta är kollat och Ove har skruvat på en säkring på patronen, så blåser han upp västen med en luftmadrasspump. Om den klarar att hålla luften i 24 timmar kan man tömma den och lugnt vika ihop den igen inför sommarens seglingar. Annars är det dags att köpa en ny.
- 2-3 västar som har läckt har vi stött på, men det vanligaste är att gaspatronen har lossnat, berättar han.
Några riktiga skräckexempel har han stött på. Det var västar med totalt sönderrostade gaspatroner och utösningsmekanism. Men utanpå såg dem helt ok ut.
För den som inte har ett grenband har han extraband man kan köpa till, så man inte åker ur västen om någon försöker lyfta en i västens ögla, ombord på båten eller till en helikopter.
Han håller upp en väst som läcker luft, märkt med KASS!
- Hon som kom med den här sa att det inte var så noga. Det var bara deras gäster som använde den.