Sill för sjösäkerhet
Nu är Årets Sill 2011 utsedd. Årets expertjury, som traditionsenligt möttes på Klädesholmen, valde ”Purjolök och svartpeppar” till Årets Sill 2011. Juryns motivering lyder: ”En trygg sill. Riktigt god, smakrik och generös. Man blir glad”.
Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. 1 krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet. Målet är att sälja över 100 000 burkar. I Årets Sill-jury ingår skådespelaren Peter Harryson (juryns ständige ordförande), matkreatören och kokboksförfattaren Monika Ahlberg, kocken Håkan Thörnström, vars restaurang nyligen fick en stjärna i Guide Michelin, matbloggaren och Mästerkocksdeltagaren Jennie Benjaminsson samt Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.
– Vi hade fyra starka sillkandidater som var och en säkert hade blivit populär. Årets alternativ var lite åt det traditionella hållet, vilket jag personligen uppskattar. Årets Sill, ”Purjolök och svartpeppar” tycker jag är den absolut starkaste hittills och den har alla förutsättningar att bli en svensk klassiker och en riktig storsäljare, säger juryns ständige ordförande Peter Harryson.