Med sjösättning i juni 2023 av två båtar och varvets frekventa rapporter om sin Arcona 50, verkar årets intressantaste nya prestandabåt vara på god väg. Arcona har beställt denna cruiser-racer av designduon Niels Jeppesen och Ariadna Pons.
För att se hur Arcona 50 fortskrider tog jag mig till Lysekil och kunde konstatera att båten är på god väg. Formarna var på plats hos Storebro Lyse Plast, glasfibermattorna låg klara i hallen, tunnor med vinylester stod redo och avrivningsväv fanns på stora rullar.
Målet med två 50:or i sjön i juni verkar därmed inte omöjligt, ett intryck som stärks av alla de inblandades erfarenhet: Niels och Ariadna kan design, Urban Lagnéus ordnar samordning, Håkan Eksandh och Hexiron finansierar, Pierre Holgersson är kunnig på laminering och Magnus Larsson med Sail Yard i Uddevalla har känsla för inredning och montering.
Projektet följer samma mall som andra framåt varv använder: Designbrief, pluggfräsning, formbygge, laminering, inredning, montering, spec av rigg och utrustning. Skillnaden mot andra ambitiösa byggen är att förberedelserna och produktion sker på flera orter, är utlagd och görs inte in-house. Niels och Ariadna sitter i Chichester på brittiska sydkusten.
I Norge har den kanske intressantaste nya cruiser-racer, som ser dagens ljus 2023, pluggen och formen gjorts av Easy Form, i Målöy på Vestlandet. Firman har även gjort pluggar och formar åt Hallberg-Rassy, senast 69:an.
När Niels och Ariadna var på besök i plastfabriken i Lysekil kommenterade de den spegelblanka formfinshen på Arcona 50 som den bästa de sett. Det uttalandet ska ses mot bakgrunden att Niels har sett utförandet på alla de ca 30 båtar han har designat genom åren.
Före jul var läget i Lyseklil att de första mattorna hade lagts in i formen inför vakuumlamineringen. I skiftet januari-februari ska skrov och däck sedan fraktas till Sail Yard i Uddevalla för inredning och montering.
Laminatspecialisten Pierre Holgersson leder bygget av 50:an och Niels säger att han är en stor tillgång i projektet med hans vana från att bygga America´s Cup och VO-båtar. Pierre säger samtidigt att tidplanen är tajt och inte medger förseningar av material till Arcona 50. Vilket är en knepig punkt när leverantörer har svårt att hålla tider. I december var kärnmaterialet försenat till 50:an och motorer till en ny båt från ett annat Orustvarv, berättade Pierre.
Alla som gillar att jämföra, har än så länge bara Niels uppgifter att gå på. Men i slutet av januari ska ett preliminärt ORCi mätbrev vara klart. Även om fabrikantuppgifter inte alltid stämmer och att en hel del vikt adderas när en båt laddas med bekvämligheter, kommer mätbrevet att peka på intressanta data. Hit hör stabilitet (STIX), RM (rätande moment), VPP (beräknad fart i olika vindar och vinklar, våt yta och faktiska mått.
Värt att hålla i minnet är att Arcona 50 ska bli en bekväm prestandabåt ingen racer.
Priset på 50:an är satt till 825 000 € ex skatt.pluggen är fräst i Kopparberg, formen gjordes i Norge, laminatberäkningarna i Auckland och England, laminering i Lysekil och montering i Uddevalla.
Mycket logistik att hålla reda på med andra ord och mitt i strömmen sitter Urban Lagnéus, VD för Arcona. Han är ex OS-seglare, var på Hallberg Rassy under 18 år som ekonomiansvarig och VD på ett maskinföretag i Uddevalla till 2019 då han tog på sig att ratta Arcona.
Under turen i Lysekil berättade Urban Lagnéus om bakgrunden till Arconas satsning på 50:an.
- Sedan Stefan Qviberg gick bort 2018, har frågan varit vem som kan ta Arcona framåt. På nyåret 2022 tog vi in offert från två vi gillar: Maurizio Cossutti i Italien och Niels och Ariadna i England. Valet föll på Niels och Ariadna, som vi visste var ledig. Vi träffades och fann att vi har samma värderingar. Han är skandinav och har samma syn på kvalitet.
Niels förklarar: Efter att jag hade sålt aktierna i X-Yachts 2019, ville ägaren och VD flytta designkontoret till Haderslev. Men det fungerar inte för mig, jag bor i Hamble sedan 2015, har min fru här och många kontakter. När mitt konkurrensavtal gick ut i november 2021, startade jag Jeppesen & Pons ihop med Ariadna Pons, som var en nyckelperson på X-Yachts, är ung och välutbildad båtkonstruktör från universitet i Southampton.
Många undrar om Niels kan frigöra sig från X-Yachts? Detta med tanke på att han, brodern Lars och båtbyggarkompisen Birger Hansen startade X-Yachts 1979, att Niels har ritat alla modellerna och att traditioner brukar sitta djupt.
Niels: Under alla år har jag följt med i utvecklingen och på senare år sett att Arcona sålt fler båtar i England än X-Yachts. När frågan kom om samarbete gick jag för första gången ombord i en Arcona och såg att konceptet stämmer med mina ideal. Lätta, starka byggen med fina inredningar är helt i min smak. Jag hade ett bra samtal med Arconas ägare Håkan Eksandh, jag gillar hela teamet, att fler modeller är planerade och inflytandet som medlem i styrelsen. Allt känns mycket bra och jag får mer frihet än på X-Yachts
- Arconas filosofi liknar min i att inte fokusera på kostnadssidan, som storvarven måste göra, utan accepterar att med prestanda följer dolda kostnader. Jämfört med X-Yachts är Arconas filosofi att bygga ännu bättre och de vet att låg vikt är en stor fördel för semester och långfärd.
- Om en båt ska klara tung utrustning plus en tung köl, måste uppbyggnaden matcha och det gör den på Arcona 50. Jämfört med handuppläggning hamnar deplacementet 800 – 900 kilo lägre, som ligger i kölen och ger ytterligare stabilitet.
Från tester ringer då åsikter från Arconas skapare Torgny Jansson:
- Tunga, nerlastade båtar seglar som ankor. Med en Arcona kommer du längre på samma tid, hinner uppleva mera och har mycket roligare. Att skota hem och känna hur båten sticker iväg, är himmelskt. Det är i friskt väder en Arcona har spets, framhöll han varje gång.
I enlighet med den filosofin har Arcona blivit omtyckt av seglare som uppskattar fina egenskaper. I alla år har båtarna berömts och särskilt för inredningarna.
Urban Lagnéus: På Arcona 50 är viktmedvetenheten som på en race-låda, varenda detalj som ska in är viktberäknad, även smått som skåpsluckor. För koll kan du lyfta en skåpslucka och hålla den på ett finger tack vare kärna i Divinycell inte i plywood. Finishen kommer med fanér. Samma sak med skotten, de är också i Divinycell, vakuumsugna och fanerade med tät, jämn Khayamahogny. Motivet till T-köl är bättre viktsfördelning och större förtriangel.
Även här inser man att Arcona 50 ligger i tiden. Knäckfrågan blir likväl hur 50:an ska klara konkurrensen? Priset är inte helt klart, men landar troligen under Swan 48, över Xp 50 och i nivå med italienska läckerbiten Solaris 50.
Frågar du mig, säger jag att mahognyutförandet är Arconas ess.
Sju man jobbar idag med Arcona,som bygger ca 10 båtar om året. Med Sail Yard och Najad uppgår styrkan till ca 40 personer. Första Arconan, 32:an, kom 1982 och skilde sig från mängden med fin inredning. Med hjälp av det greppet byggdes båten fram till 1992 i 155 ex.
Läs mer på www.arconayachts.se
Curt Gelin
Jämfördata
Båt |
Arcona 50 |
Xp 50 |
Solaris 50 |
Swan 48 |
Arc 465 |
HR 50 |
Skrov |
14,99 m |
15,00 m |
15,38 m |
14,76 m |
14,14 |
15,23 |
Längd v l |
13,98 m |
13,31 m |
14,88 m |
13,88 m |
13,25 |
14,80 |
Bredd |
4,60 m |
4,40 m |
4,78 m |
4,59 m |
4,25 |
5,00 |
Djup |
2,95 m |
3,02 m |
2,80 m |
2,40 m |
2,84 |
2,35 |
Dspl kg |
13 900 |
13 508 |
16 516 |
15 000 |
9 939 |
21 500 |
Kölvikt |
4600/33% |
3500/25% |
4850/29% |
5 200/34% |
4000/40% |
7150/34% |
SA |
151 |
150 |
146,2 |
127,3 |
128,6 |
152,4 |
Mast |
24,0 m |
23,8 m |
23,9 |
23,3 m |
22,5 m |
24,9 m |
Rating |
? |
514.9 |
480.4 |
483.2 |
533.1 |
? |
Stix |
? |
133.2 |
125.4 |
122.2 |
126.4 |
? |
Motor |
Yan 75 |
Yan 50 |
Yan 50 |
Vp 75 |
Yan 50 |
Yan 110 |
Diesel |
375 liter |
300 liter |
320 liter |
360 liter |
239 |
1 000 |
Vatten |
500 liter |
560 liter |
510 liter |
500 liter |
340 |
800 |