Väskusten vann i Kryssarklubben
Peter Follin heter den nye ordföranden för Svenska Kryssarklubben. Det innebär att västkusten vann slaget om styrelsen på årsmötet i Kalmar. Efter ett antal år av Stockholmsdominans hade valberedningen i år föreslagit västkustkretsens ordförande till riksordförande, medan man i Stockholm övertalade den sittande ordföranden att sitta kvar, samtidigt som man ville få in en kommande ordförandekandidat i styrelsen. Medlemmarna uppmanades att poströsta och lämna fullmakter.
Men valberedningens förslag gick igenom, med ordförande och ett par nya ledamöter från väst. Nu får man väl bara hoppas att den nye ordföranden kan bilägga striden mellan öst och väst pigga upp den 92-åriga föreningen en aning. Svensk segling behöver ju lite roligare grejer än sånt tjafs.
Så här presenterades den nye ordföranden på årsmötet i Kalmar:
Peter började långsegla i slutet av femtiotalet i familjens 19½, och sedan dess har intresset för långfärder till sjöss hållit i sig. Peter är medlem i SXK sedan 60-talet och blev funktionär inom Hamn- och Ankarplatskommittén 1970. Några år senare blev han ordförande i samma kommitté och därmed medlem i Västkustkretsens styrelse.
Långfärderna till sjöss utsträcktes till Danmark, Tyskland samt Holland, dit Peters jobb på Volvo Personvagnar förde honom och hans familj 1992. Segelbåten, då en Monsun 31, följde med i flytten och användes till att utforska de holländska kanalerna. Peter och familjen bodde även i Tyskland under en tid. Under dessa år fick styrelsearbetet i Västkustkretsen naturligtvis läggas på hyllan.
Så småningom återvände Peter och familjen till fosterjorden och Göteborg och 2009 valdes han till ordförande för Västkustkretsen. Under större delen av tiden har Peter varit delaktig i de olika produkter och tjänster som Hamn- och Ankarplatskommittén erbjuder. Det har blivit mycket dykarbete för underhåll av bojar och fotografering från helikopter för flygfoton till kretsens hamnbeskrivningar (innan det fanns andra alternativ till dessa).
Under sitt yrkesliv har Peter blivit Volvo Personvagnar trogen, med projekt i Holland och Tyskland. Han har även blivit HR trogen och seglar numera en HR 36.