Hallberg-Rassys nyaste, 40C, har mindre deplacement än sin föäregångare, smalare köl. Ska seglas i december.
Sjömässigt pentry, bred durkytta, goda mått i gången till akterkabinen följer på modellerimngar i datorn.
Trolleri med utrymmena och pockande prestanda säger Hallberg Rassys om nya aktersittbrunnsbåt 40C. Den kunde mycket väl ha blivit Årets Segelbåt om tävlingen hade levt kvar. Nu ska titeln ses i vidare mening, som att skiljelinjen mellan en komfortabel cruiser och en båt med fullgoda prestanda håller på att suddas ut.
Ett besök i produktionen nyligen pekar på att påståendet om utrymmena överträffar varvets tidigare byggen i 40-fotsklassen. Tricket ligger i att toaletten flyttats midskepps, så att salongen blivit större och pentryt blivit längre. Ökad skrovbredd med hela 36 cm och högre fribord än på gamla HR 40 gör också gott för svängrummet ombord.
Ek i inredningen är tillval och gör salongen öljusare än med mahogny.
En runda ombord sade även att den kritiska höjden och bredden i passagen till akterkabinen tagits om hand, jag behövde inte böja på nacken och inte dra in magmusklerna. Akterkabinen var inte klar vid besöket, men volymen antyder att köparna får ett bekvämt hem på långfärd..
Mest snillrika nyheten är att drevet sitter framåtvänt för att spara plats och behålla möjligheten att kunna gå in i motorrummet ,där värmare, elverk, varmvattenberedare ligger samlade och ljudisolerade.
Även förpiken verkar blibra med lågt insteg och god bredd föröver. Dessutom har varvet fått in en skaplig toalett midskepps.. Stolen inte sitter inte långskepps men tajt sittställning under gång, ska trots allt gå att få mot förliga skottet och skåpet för tvättmaskin.
Som standard är utförandet i Khaya-mahogny. Men inspirerade av att tillvalet ek har tagits emot väl i 44:an och 57:an, är detta träslag valt i de två första 40:orna, som nu byggs parallellt i Ellös.
Teakdäck ingår och är vauumsuget. Måmga villr se båten på Öppet Varv.
Prestandan ska enligt Germàn Frers bli i nivå med HR 412. Nästan samma kryssfart i 12 knops vind, men hela 1,02 knop högre fart på snäv slör är flott för en 11 tons båt. Dubbla, lite djupare roder och den breda aktern, lovar att kontrollen blir förträfflig. Två rattar får inte plats, dock är ratten stor och styrplatsdurken höjd.
Första 40 C ska segla i december och visas därefter i Düsseldorf i januari. Och så blir det, för tidhållning är regel hos Hallberg-Rassy tack vare kunnigt och engagerat folk i alla led.
HR 44 är varvets bästsäljare och gör detta starka varv ännu starkare. Senast (2018) var årsomsättningen 450 MSEK med 14,2 MSEK i vinst. Så bra blir det med vaken utveckling av konceptet, eftertanke och en djup dialog med designern Germàn Frers, ett numera 30 - årigt samspel.
Än mer intressant som trend är att de nya modellerna lfrån Haölberg-Rassy lockar yngre köpare som väljer till kolfibersegel, vanlig mast och steglös fockskotning. Nyliigen seglade jag med en sådan årsny 44:a köpt ev en man med ett par år kvar till de 40. Han sökte både komfort och skön segling, utan planer på att kappsegla eller segla långt.
Enda konkurrensen som kan erbjudas kanske snart offentliggörs av ett annat välrenommerat svenskt varv, där ägarna orecis som Magnus Rassy, har växt upp med verksamheten. Priskänsliga kanske vill klaga på utvecklingen mot dyra båtar, men har ett hav av allt billigare begagnat att välja bland.
HR 40 C vs HR 412
HR 40C |
HR 412 |
|
Skrovlängd |
12,30 m |
12,61 m |
Vattenlinje |
11,74 m |
11,50 m |
Bredd |
4,18 m |
4,11 m |
Djupgående |
1,92 m |
1,99 m |
Deplacement |
11 000 kg |
11 100 kg |
Kölvikt |
3 650 kg |
4 000 kg |
Standardsegelyta |
90,1 kvm |
90,1 kvm |
Masthöjd |
19,75 m |
19,65 m |
Motor |
VP D2 60 |
VPD2 75 |
Diesel |
400 liter |
340 liter |
Vatten |
520 liter |
530 liter |
Kryssfart 45 gr/12 knop |
6,86 knop |
6,99 knop |
Slörfart 120 gr/12 knop |
8,24 knop |
8,02 knop |
Pris |
5 126 000 kr |
5 345 45 |