Som en av landets mest taggade seglare kom Rolf Tannergård fram till att enda sättet att få en bra båt, var att skapa en själv. Resultatet blev Aspect 40, en slank toppbyggd båt. Nu har han på nytt gett sig på att ta fram en båt efter egna ideer, tagit konstruktionshjälp av kolfibergurun Kåre Ljung och Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden för att bygga den nya - Aspect 45. Prestandan är tänkt att bli ännu bättre än på 2019 års snabbaste nybygge - Shogun 50.
Roffe Tannergård följer sitt nybygge Aspect 45 och menar att den blir snabbast i Sverige.
Med en vikt om bara 5,6 t on och en segelyta på hela 121 kvm finns förutsättningar att leva upp till devsen - aldrig omseglad.
År 2005 seglade jag Gotland Runt med Roffe Tannergård, som då berättade om sina planer på att ta fram en egen båt. Skälet var att det fanns inget på marknaden, som motsvarade hans ide om den perfekta kombon av racer och familjebåt.
Som nyhetsfreak och båttestare spetsade jag öronen. Men eftersom många byggare och konstruktörer genom åren hade pratat mer än de presterat, undrade jag hur Roffe skulle kunna förverkliga sin dröm? Han hade ju varken varv eller erfarenheter av båtbygge. Men oj så fel jag hade. Som driven entrepenör visade Roffe ha både förmåga och medel att genomföra sina planer. 2007 seglade en prototyp och förväntningarna på prestanda och styrka infriades. Sedan dess har hans Djuröbaden Yachts byggt fem Aspect 40.
Den kommersiella framgången för Aspect 40 har därmed inte nått samma höjd, som kappseglingsresultaten, men det har inte påverkat Roffe, för två år sedan började han kluta på en ny egen båt, en i 45-50 fotsklassen.
Funderingarna ledde till att han blev nyfiken på Shogun 50, Mats Bergryds projekt. Den båten klickade dock inte och istället vände sig Roffe till Mr Kolfiber Sweden, Kåre Ljung, som gjort sig känd som innovatör inom båtkonstruktion. Utifrån Roffes skisser och önskemål, ritade Kåre Aspect 45.
Upphovsmännen Roffe Tannergård beställare och Kåre Ljung konstruktör har åtta man igång på bygget av Aspect 45.
Man hyrde in sig på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden och tidigare i höstas satte drivne båtbyggaren Mattias Malmros och sex man igång med mallstativet och klädde det med ett tunt ytskikt. Ovanpå det byggs 45:an upp av prepreg enkellaminat med kolfiber, för att få en så lätt båt som möjligt – 5,6 ton är målet med köl, rigg inredning, motor, hydraulik och beslag.
Som projektledare har Roffe anlitat proffs-seglaren Rodney Ardern som ska se till att båten blir klar till säsongen 2020. Åtta man var igång med Aspect 45 vid mitt besök på varvet med att bygga den ugn, som skrovet ska värmas upp i och härda. Allt material till det CAD-ritade däcket fanns också på plats.
Bitna frågar sig direkt hur snabb Aspect 45 blir? Varpå Kåre Ljung säger att VPP tyder på bättre fart än Shogun 50 och ett SRS på 1,35. Ett testmätbrev i ORCi GPH är på gång.
Optimistiskt? Knske, men inte med tanke på att segelytan blir på 121 kvadrat, djupgåendet 3,5 meter och bredden 3,68 meter.
För att hantera båten och leva upp till devisen för Aspect 45: ”Seglar fort i alla typer av vindar”, har skapare och konstruktör bestämt att hydraulik ska skota focken, ordna riggspänningen, trycka den fällbara kölen upp eller ner.
Dessutom har upphovsmännen aviserat trimroder, vridbar mast, mast, som träs på en genomgående stötta, extralång mastskädda för hävstångseffekt till förstaget, hybrid elmotor för sju timmars körning i sju knop och eluppvärmd rorsmansplats.
Inredningen får tre dubbelhytter, U-pentry, kontinentalstor toalett och stylas i svart och guld av designern Annica Sund, som också stilsatte Aspect 40. Även skrovet blir i svart med snobbrand i guld.
- Båten kommer att bli en dröm med elspis, garderober, torkskåp, elvärme och genom att skepparen sköter allt trim själv, den nya tekniken, inga backstag och aldrig bli omseglad. Man måste förstå att Aspect 45 är en dimension av segling för familjen och för alla som vill vara med, som inte förstår, men blir intresserade av segling.
Om Roffe och Kåre klarar att inkorporera alla nya idéerna i Aspect 45, återstår att se, men chansen är isåfall att den också blir Årets Nyhet.
Uppföljning av projektet utlovas. Tills dess finns mer, men knapphändig information på www.aspect45.se
Curt Gelin
Data |
Aspect 45 |
Shogun 50 |
Skrovlängd |
13,70 m |
15,24 m |
Vattenlinje |
12,50 m |
14,20 m |
Bredd |
3,68 m |
3,90 m |
Djupgående |
3,68/1,4 m |
3,31/2,00 m |
Vikt |
5 600 kg |
7 898 kg |
Kölvikt |
2 500 kg |
2 800 kg |
Masthöjd |
20,10 m |
21,86 m |
Storsegel |
62 kvm |
74 kvm |
Fock |
59 kvm |
68 kvm |
A2 Gennaker |
230 kvm |
223 kvm |
SRS |
1,35 (Teoretriskt) |
1,336 |
ORCi GPH |
Ej klart |
475,2 |
Motor |
Lombardini 27 hk |
VP 40 hk |
Konstruktör |
Kåre Ljung |
Håkan & Oscar Södergren |
Byggare |
Djuröbaden Yachts |
Shogun Yachts |
Beställare |
Rolf Tannergård |
Mats Bergryd |
Kontakt |
Kölen blir fällbar för att komma in i Roffes vik på Djurö
Exteriören blir svart med snobbrand i guld. Hydraulik skotar seglen och masten träs på en stötta genom däck.