Curres blogg:

”Satsa på flerskrov i Volvo Ocean Race.”

sodebo voile dms 834 1296318251

Franske flerskrovsfantomen Thomas Coville vann Volvo Ocean Race 2011 – 2012 som besättning på Franck Cammas Groupama och tar nu ton om framtiden för världens främsta havskappsegling.

”Satsa på flerskrov” är hans lösning för att öka deltagarantalet och det kommersiella utbytet. Enskrov är en återvändsgränd, säger han i nya numret av Sail Racing Magazine.

”Att minska budgeten handlar inte bara om båtarnas storlek. Om man halverar storleken och besättningen är det möjligt bara med en flerskrovsbåt. Plus att publiken kommer att uppleva kappseglingen som intressantare med snabbare båtar.

Dessutom kan man fundera på den ideala storleken, det har vi gjort länge och jag menar att 100 – 130 fot är en lagom storlek. Skälet är att när det gäller fart, är inte den viktigaste faktorn längd, utan bredd. Om man får rätt längd på masten i förhållande till bredden på båten, blir den säker. Begränsa rätande momentet till 170 – 180 ton per meter och storleken på båten blir den ideala. Det är som för min maxi-trimaran Sodebo eller Gabarts Macif.

Kalkylen är halva bredden gånger vikten, så ju lättare båt, desto mindre rätande moment, men desto bredare kan du bygga den. Som en fingervisning har Sodebo 170 och Macif 155 – 160 rätande moment.

En annan faktor är tiden på varje etapp, även utan foils, skulle den minska till hälften och det går att skapa en jättelik expo vid varje stopover, så att Volvo får vad de behöver för att locka publik och för att ordna en show för sina gäster.
Dessutom kan man vara fler ombord på en flerskrovsbåt under stopovers , vilket skulle vara mer spännande och roligare.

Det blir bättre med flerskrov för fansen också. De kommer att följa deltagarna när det inte är tre veckor på varje ben. Det är för länge, bara engelsmän kan gilla att följa en cricketmatch som pågår längre än en vecka. Med de nya flerskrovsbåtarna tar Atlanten en vecka även solo, och att segla till Brasilien tar bara nio dygn. Plötsligt kommer publiken att vara engagerad under ett helt ben.

Coville

Jag är säker på att Volvo skulle få en eller två franska team och jag tror att skeppare som Ian Walker och Ken Read skulle komma tillbaka, inte som skeppare kanske, men bakom scenen. Jag vet att Spanien skulle vara med, för en som Iker Martinez skulle älska upplägget. Och jag vet att jag omedelbart skulle göra ett Volvo Ocean Race, men inte i en enskrovsbåt igen, skulle det bli flerskrov, skulle jag absolut vilja vara med."

"Jag är redo att arbeta ihop med ledningen i Alicante för att få detta att hända.”

Kanske har Thomas Coville en poäng, för i skrivande stund med ett år till start, har bara ett team annonserat att de deltar. Man kan anta att det försiggår åtskilligt i det fördolda, att seglare jagar partners och att team kanske ligger lågt för att eventuellt få ner hyran för en VO 65. Men med tanke på att förberedelser tidigare har avgjort segern, börjar det bli hög tid för team att komma igång. Rutt och hamnar och media är på plats – bara deltagarna saknas. Än så länge. Annars kan man fundera på om ledningen för Volvo Ocean Race har en plan B eller ställer in. Det går ju knappast att starta med en båt.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Skutrigg

Skutrigg

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Genvägsboken

Genvägsboken

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line