VO 65.jpg

VO 65:orna kommer kanske att få segla ett tredje varv runt jorden sedan visionen om Volvo Super 60 lagts på is.

Som bekant meddelade VD:n för Volvo Ocean Race Mark Turner, i förra veckan oväntat att han hoppar av jobbet nästa år. Anledningen är att visionerna har lagts på is om ny båt, start vartannat år och katamaraner för inshore racen.  Istället pratar Volvo nu om att fortsätta med 65-fotarna på grund av att tiden är för knapp för att hinna förbereda för nyheterna.  

Men frågan är om inte sanningen att racets ägare AB Volvo och Volvo Cars har fått kalla fötter? Sent har de förstått att bygget av åtta foilande 60-fotare, plus dito katamaraner skulle få ske på spekulation ett utlägg på 50 – 60 miljoner Euro.

Till bilden hör att Turner inte fick sålt den åttonde båten till det kommande racet och ovanpå det kanske har fått ge rabatt till team med ideell profil för att få tillräckligt många startande.

 turner.jpg

Mark Turner presenterade så sent som i maj den storslagna framtiden för Volvo Ocean Race.

I affärsvärlden handlar mycket om att hålla i pengar. Att bygga åtta foilande super 60 båtar på spekulation betyder att Volvo måste ligga ute med cirka 50 - 60 miljoner Euro – en halv miljard kronor. Kalkylen bygger på att en VO 65 kostar cirka 5 Miljoner Euro eller 36 000 arbetstimmar. Den ännu mer avancerade super 60:an beräknas ta 40 000 mantimmar att bygga.

Officiellt säger Volvo Ocean Race: ”För att kunna genomföra de annonserade förändringarna och särskilt den tänkta cykeln vartannat år, behövs ytterligare tid. Det utesluter start för nästa race år 2019 med de nya båtarna.”

På samma gång säger man: ”Vi utvecklar planer för att försäkra aktiviteter och ägarnas möjlighet att använda de existerande båtarna.”

Vad betyder detta? Företags språkbruk är ibland som i politiken - det gäller att förstå vad det som inte sägs. Det lät för bra för att vara sant i maj med nya båtar, foilande kattor och start vartannat år. Blev nyheterna för många för ägarna AB Volvo och Volvo Cars? Eller sade en viss stockholmsk storägare nej?

I 2017 – 2018 års upplaga deltar sju team. Den åttonde byggda båten kommer inte till start, trots att raceledningen tidigare självsäkert sade: ” Ingen båt kommer att stanna vid kaj.”

Med tanke att en VO satsning lär gå på 12 – 15 Miljoner Euro, är det inte underligt att Martine Grael i Brasilien och Craig Monk i Nya Zeeland gick bet på att få ihop miljonerna för att ta den åttonde båten.

Vem skulle då kunna ratta Volvo Ocean Race framöver? Mitt förslag är som med Frostad att man väljer en seglare som varit med. En förträfflig kandidat till jobbet är den mest humoristiske och rutinerade skepparen i 2017 – 2018 års upplaga av racet Bouwe Bekking.

Bouwe.jpg

Bouwe Bekking for president! Hans goda humör och erfarenheter gör honom perfekt som VO-VD.

Turner ryktas redan ta hand om America´s Cup, där protokollet anger foilande 60-fotare. Så kanske super 60:orna istället kommer till nytta på Nya Zeeland?

Utvecklingen av den nya Volvo Ocean Super 60 sägs fortsätta på varvet i Lissabon. Läget för projektet ska meddelas i anslutning till starten. Och då kanske Volvo Ocean Race vågar berätta om alla team har betalat för sina båtar, eller om man gjort undantag för de med ideell profil som Turn the Tide on Plastic.

En rapport kommer separat om sagoservicen VO 65:orna genomgår.

Curt Gelin


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line