Curres blogg:

Ny Dehler 34 slår knock

Som nämnt från besöket i december hos Dehlervarvet, har man en ny helt ny 34-fotare under utveckling. Då ville varvet ligga lågt om nyheten, men nu fyra månader senare har man släppt allt sugna seglare behöver veta – mått, linjer, VPP, stabilitetskurva och specifikation på hur båten kommer att byggas.

Dehler har fått flotta framgångar i försäljningen med sina nyaste, först 38:an, sedan 46:an, från i vintras med nya 42:an. Förklaringen är bland annat lockande linjer. Visst är priset på den nya generationen Dehlerbåtar är fördelaktigt – en toppad 42:a kostar ca 330 000 Euro. Men om inte ögat fått sitt, står inga nyheter ut i mängden av nya cruiser-racers.

Nya Dehler 34 drar direkt, den ser t bra ut och judel-vrolijk visar på nytt att de har känsla för skarpa linjer. Båtens proportioner stämmer, skisserna/renderingarna antyder en kompakt båt med korta överhäng, rak stäv och dito akter. In- och uppdraget akterskepp är toppmodernt och samma snits på överbyggnaden som på de större modellerna ger tydligt släktskap.

Deplacementet ser ut att bli medel för en cruiser-racer. 5 950 kg är 450 kg mer än ”miss Scandinavia” - Linjett 34 och 750 kg mer än för en Arcona 340.

Segelytan om 65 kvadrat verkar också bli i linje med Dehlers koncept, vilket betyder att Dehler 34 lovar att bli en angenäm allroundbåt.

Nyheten får samma DNA enligt varvet första 34:an, som kom för 30 år sedan. Varvet menar att den var den första äkta performance cruiser och att kombinationen sportighet och komfort fick denna van de Stadt design känd som Db1 att bli en storsäljare med 1 200 ex byggda med start 1980.

Efterföljare som Dehler 34 anno 2002 och Dehler 34 Simonis/Voogd år 2007, fortsatte traditionen och etablerade Dehlervarvet på allvar som ett alternativ för sanna seglare.

På nytt drar Dehler nytta av Karl Dehler, som är smått exalterad över nya 34:an.

“Den nya 34-an är ett litet mästerverk. Vi har utvecklat den som en lyxig prestandabåt med ansenlig innervolym, bra ståhöjd och god tankvolym. Och alla prestandaberoende seglare kan uppgradera 34:an med allt de vill för att öka prestandan och då menar jag allt T-köl, racingroder, kolfiberrigg, prestandasegel, dubbla rattar med mera, säger Karl.

Han pekar gärna också på Dehlers kolfiberram, som ger 20 procent mer rigiditet och därmed bättre kryssegenskaper.

Byggtekniskt blir skrovet handupplagt med vinylester i ytterskiktet och med balsa som distansmaterial som i många tidigare Dehlermodeller. Vakuuminjicering som på 42:an hade minskat vikten och ökat styrkan, men blir troligen för dyrt på en 34-fotare.

I ett större perspektiv är det bara Dehler som tar för sig i Europa med prestandabåtar för vanligt folk. Varvet är det enda med en ny modell i den för många perfekta båtstorleken 33-35 fot. Att man kommer att lyckas känns ganska säkert också med tanke på priset – cirka 1,22 MSEK för en standardbåt och cirka 1,7 MSEK för en racingrustad.

Ska man jämföra med bilar är Dehler 34 som en VW Golf, pigg, snygg och prisöverkomlig.

Sjösättning av Dehlers nya är planerad till augusti och med lite tur kommer båten till Ellös, där energiske importören Bo Bäversjö är redo att ordna kön

Curt Gelin

Data

  • Löa 10,70 m
  • Längd 10,30 m
  • Bredd 3,60 m
  • Djup 1,95 m
  • Deplacement 5 950 kg
  • Kölvikt 2 100 kg
  • Masthöjd 16,27 m
  • Segelyta 65,00 kvm
  • Gennaker 90 kvm
  • Motor Volvo Penta 18 hk
  • Tankar 230/160 liter
  • Design judel/vrolijk & Co
  • Pris 108 500 € netto
  • Importör Båtverket, Göteborg

 

 


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line