Curres blogg:
Bantad och lättad
Beneteau i Frankrike ser, som andra varv att livslängden för modellerna blir allt kortare. Samtidigt är konkurrensen hård och gör priset viktigt. Att ta fram en ny båt kostar miljoner och lösningen blir att ta en existerande modell, piffa till den, förenkla och kalla båten för nyhet.
Sådan är Oceanis 41.1, som har samma skrov och rigg som Oceanis 41 från 2011. Det nya är förenklingar, som gjort båten 600 kilo lättare, varför prestandan har ökat och priset har sänkts med hela 13 procent till cirka 2,1 MSEK utrustad i Sverige.
I en kall 8-10 m/sek nordan och duggregn på Palmabukten i fredags kände jag på denna lättdrivna, osannolikt stora cruiser med typiska Beneteaufinesser. Intrycket av båten blev dock blandat. Mycket är stort, som sittbrunnen och inredningen, men båten var för livlig i min smak som en smörklick. Inte ovanligt på franska cruisers, men tungstyrd och okänslig på rodret är inte godkänt och frestar duktigt på autopiloten.
Stora slagvinklar ger därtill medel kryssförmåga, varför min mening är att Oceanis 41.1 är finast för bekväm segling med vinden akter om tvärs och en perfekt båt för umgänge. En bra charterbåt med andra ord.
Oceanis 41.1 ska segla bättre än gamla 41.an, men känns inte lika bra att segla som Oceanis 38 och 35. Vilket leder till frågan om inte ett helt nytt skrov hade tillfört 40-fots cruiserklassen ännu mer, än vad som nu är fallet ?
Mer om Oceanis 41.1 kommer i veckan när frågor om uppbyggnad, stabilitet m m fått svar. Plus en jämförelse med konkurrenterna i klassen, så att du vet vilken som är bästa valet -Bavaria 41, Dufour 412 GL, Sun Odyssey 409 eller Oceanis 41.1.