More 55
Lika snabb som snygg
För ett år sedan var More 55 bara en 55 fots plugg. Men i höstas seglade första båten över Atlanten och i slutet av mars sjösattes skrov nummer två. I höst ska tio 55:or delta i ARC.
Målet med More 55 är ge mer. Men den är ingen ny badbåt, utan bjuder en som lockar med propra prestanda och god gång i kuling och lätt bris. Intrycket efter att ha testat denna nya ”svenska” utanför Primosten i Kroatien blev gott.
Rutinerade seglare med prestanda i ryggen brukar vara petiga på seglingskänsla. För att en ny båt ska locka behöver den ha bett på kryssen, vara lättrörlig, klara hårdkörning i havssjö, vara vridstyv, balansera behagligt på rodret, ha fin feedback och kryssa lika bra som den slörar. Fart är intressant, men viktigare är förmågan att forcera i sjögång.
Med dessa tankar i minnet tog jag ratten på More 55.an i 25 – 27 knops vind d v s 12 – 14 m/sek förra veckan i Kroatien.
Första testlaget hade kört med full stor och inrullad fock, men det såg fel ut för båten seglade med stor krängning. Alltså tog vi två rev i storen, max hem i fockfallet med elvinschen och flyttade bak skotpunkten så långt skenan tillät.
Likväl blev jag bekymrad så snart båten kom på kurs, för den var tungstyrd, hade slack i styrsystemet och styrningen saknade feedback. Ovanpå det gick det inte att få upp spänningen i förstaget, varför focken saggade och gav onödig avdrift.
Då var det fint med två man från More Charter som besättning. De spände enkelt rattwirarna, då kvadranten sitter lätt åtkomlig under en lucka på durken, alltså inte nere i akterstuven.
LÄTT STYRNING
I nästa steg lossade killarna autopiloten från roderaxeln och vips löpte styrningen lätt. Att ta hem mer på häckstaget gick inte utan att lossa vantskruven i hanfoten och fick vänta till nästa dag. Värre var att Furlexen trasslade, varpå focken inte gick att rulla in. Felet förblev oklart, men kan ha uppstått av att fallet togs hem med elvinschen och att vi glömde att slacka före inrullning. Varpå svirveln kan ha satt sig fast av friktionen. Vi kunde dock ta ner focken på vanligt vis och nästa dag var en ny rulle på plats.
Även om More 55:an inte var optimal att segla första dagen, fick jag ett gott intryck. Båten låg bra på rodret, var ganska lätt på vattnet och hade fin feedback. Styrde jag för högt minskade trycket och gick jag för lågt ökade det direkt. När jag hittade spåret, kunde jag parera byarna under land och hade god kontroll. Om jag testade med en för låg kurs, ville rodret släppa, men det är fullt godtagbart. Trots det skulle jag vilja ha lite mer bett i rodret, men utan att båten blir överstyrd.
Roderbalans och djup är dock inte definitiva ännu, fick jag veta. Varvet vill testa ytterligare två profiler för det finns också krav på att båten ska gå rakt för motor.
I 10 – 12 m/sek låg båtfarten på 8,5 – 8,9 – 9,3 knop med en sann infallsvinkel (TWA) på 32- 39 grader. På slör gjorde båten lätt tio knop.
Vinden var för hård för gennakern på 220 kvadrat och det gavs ingen chans att testa båtens gränser. Men med ledning av känslan på kryss och när jag brottade ner båten, tippar jag att den broachar - som de flesta. Och det trots att roderbladet är nästan lika djupt som kölen plus att det sitter indraget under skrovet.
HÄMTA FART
En annan observation är att More 55:an stannade upp i slagen, inte har samma driv, som jag minns att X-55 har. Det gällde också att hämta fart, tog jag det för varligt i slaget för att få focken innanför mantåget, tappade kölen greppet och vi drev duktigt.
Detta är inte alarmerande, bara en reflektion av mig som är en petimeter på prestanda. Egenheten är naturlig med tanke på att skrovet är hela 5,0 meter brett och kölbladet kort.
I sjö kändes båten bra, den låg lätt på vattnet, följde mina rattrörelser och stampade inte mer än andra nya med litet deplacement. Trots den djupa bukiga focken trycktes More 55 inte ner i vågorna och höll farten fint.
Ingen svikt i styrningen, inget knip vid tryck, sade att Jefas roderaxel och lagringar är väldimensionerade och passar till båten.
Tredje dagen hade vinden lagt sig och gav chans att känna på lättvindsegenskaperna. Jag gillade att ratten frihjulade tillbaka i låg fart, att båten rörde på sig och att den gjorde samma fart som vinden - 5,2 knop i 5,8 knops vind. Farten ökade till 6,4 knop när vinden gick upp till 6, 6 knop.
En konfigurering med fat-head, inhal till focken, elvinschar till skoten, stum löpande rigg, inbyggt peke till gennakern och avtagbar badbrygga skulle göra More 55 till mer än perfekt för sitt syfte. Förhoppningsvis mäter varvet in båten i ORCi och kappseglar den i Kroatiska kustens viktiga Split-Vis Regatta.
CHARTERLAYOUT
Sittbrunnen är gjord för charter och kappsegling. Inga anhåll för benen, inga handtag, små räcken vid piedestalerna var inte tryggt. Handskfack saknas också och det är smalt för att passera mellan rattar och sarg. En sittkant och ett nummer större rattar skulle jag också föra fram i de workshops som investerare/båtköpare deltar i.
Sittbrunnsbordet göms i ett fack under sittbrunnsdurken och dubbla klaffar gör att många kan bänka sig för lunch. Inget stöd för fötterna dock, sådana behövs då brunnen är extra bred.
Räcken vid nergången behövs och fler nere i ruffen. Ett stöd för ryggen och en skyddsstång vid ugnen vore också sjömässigt.
Planlösningen är för charter med långpentry och sittgrupp. Även tvärställda toaletter är opraktiskt under gång när båten kränger.
Finishen är bra, More 55 har äkta teak i inredningen, inte konstteak. Struktur och färg var bättre på båt två än på båt ett, vilket bådar gott. Sex lager mattlack ger en lyxig mättad lyster. Kantlisterna runt dörrar och skott är raka, men i samma färg som övrig träinredning.
Durkbredden är tilltagen för att tio personer ska kunna röra sig smidigt nere i båten. Berömligt är att ha vinyl, inte innerliners i taket och på ruffsidorna.
Durkarna har aluminumkärna för att spara vikt och inte suga fukt. De är överdragna med trälikt ljust laminat och ökar känslan av att More 55 är mer påkostad än den ser ut att vara. Den känslan stärks av att tak och ruffsidor är i vinyl, inte innerliners.
Pentryt är chartermässigt, placerat långskepps, försett med stor frys och kyl och förträfflig arbetshöjd. Men ryggstöd saknas vid ugnen och kantlisterna är onödigt låga.
MASSIV KÖLRAM
Byggtekniskt tar More 55 många seriebyggen tack vare vakuuminjicering med vinylester, riktade fibrer och hård Divinycell. Kvaliteten kommer också av att chassit kölramen i båten består av en ramverk i rostfritt stål. Ramen är bultad i ett längsgående kraftigt basinrede med balkar och kolfiber invändigt. Lösningen påminner om Arconas starka balksystem.
T- kölen har fena av järn med bulb i bly och är bultad genom ramen. Simuleringar som konstruktören Maurizio Cosutti har gjort, säger att båten klarar en grundstötning i 15 knop utan bottenskador.
Med tanke på att båtar tappat kölen, framstår konstruktionen på More 55 som föredömlig.
Skulle ramen mot alla odds bli böjd, går den att skruva loss och bära ut genom ruffluckan.
Ramen väger 650 kilo, samma som en i kolfiber. Tekniker diskuterar ofta för och emot materialen, men att se den långa breda rostfria bottenplattan, att kölbultarna går genom den, känns spontant helsäkert.
Elpanelen är rättfram med traditionella diminutiva brytare. Tankvolymerna framgår på de digitala displayerna.
VATTENTÄTA SKOTT
Ytterligare säkerhet ger vattentäta skott - i aktern ifall roderaxeln skulle lossna och ett i fören, så att båten flyter trots krock med container.
För vridstyrka är huvudskottet i komposit med kärna av cellplast och laminerat mot skrovet. Utsidan är fanerad för finishens skull.
Priset är fortsatt lågt för en 55-fotare. Få båtar med samma standard kostar som More 55. Men de enda genvägarna jag kunde se, var att skotten är fästa mot taket i flänsar och kitt. Även skrov och däck är förbundna med en fläns täckt med kitt. Nackdelen är att kitt gulnar, möglar och torkar. Att göra som ett visst varv i Roslagen – slipa och gelcoatera till en osynlig fog, finns antagligen inte utrymme för i kalkylen.
Summa summarum tyckte jag om More 55. Båten kändes allround och solid med skaplig stabilitet för bra VMG och den har gedigen gång i kuling. Samtidigt var den trevligt lättdriven i svaga brisar.
Min mening är en sak, men du behöver inte köpa en More 55 för att känna på den. Det räcker att ta den på charter i sommar eller hyra en hytt över Atlanten i höst. Då kan du också bli lite galen av förtjusning över att styra en stor båt som seglar väl. ”Årets raket” motsvarade nästan helt mina förväntningar.
Curt Gelin, Foto: Hasse Himbert
Data More 55
- Längd skrov 16,00 m
- Lvl 14,54 m
- Bredd 5,00 m
- Djupgående 2,70 m
- Deplacement 15 500 kg
- Kölvikt 5 300 kg/34 %
- Storsegel 88,9 kvm
- Fock 105 % 80,15 kvm
- Masthöjd 25,26 m
- Motor Yanmar 84 hk
- Design Cosutti & Partners
- Byggare More Boats, Kroatien
- Säljare More Sailing, Göteborg
- Pris Ca 370 000 € + moms ca 4,2 MSEK
Anmärkningar
- Kort fockskena
- Tungstyrd med autopiloten
- Få grabbräcken ute och inne
- Kittade fogar på däck och vid skotten
- Inget inbyggt peke
- Litet kartbord
- Tvärställda toaletter
- Inga fotlister för besättningen
- Töj i löpande riggen
- Svaga skotvinschar
- Tvåblads foldingrop
- Trögt växelreglage
- Små rattar
Berömligt
- Läckra linjer
- Rapp seglare
- Stor stabilitet
- Lätt på rodret
- Bra finish på inredningen
- Stålbottenram till kölen
- Starkt skrov
- Stort roder
- Rymlig sittbrunn
- Siestalånga sittbänkar
- Elvinsch till fallen
- Dyformrigg
- Stor motor
- Lågt pris