Curres blogg:
Hanse/Dehler laddar
Att besöka båtfabriker är alltid intressant, särskilt för att jämför stordrift med småskalighet. För min del har det oftast blivit besök hos Linjett/Rosättra, Hallberg-Rassy och Najad, eftersom de ligger närmast. Arcona bygger mycket i Estland, men dit är det längre och har bara hänt en gång hittills.
Att få chans att besöka en fabrik som Hanse/Dehler var därför ett tillfälle som inte gick att missa. Efter inbjudan av Karl Dehler på mässan i Hamburg i höstas, tog jag mig dit i december med Dehlers Bo Bäversjö som vägvisare och Karl som varvsguide.
RULLANDE BAND
Storleken på fabriken imponerade förstås, den upptar ett helt kvarter intill vattnet i idylliska Greifswald. Och då har man inte ens plasttillverkningen på området, den ligger i polska Stettin, där lönerna är lägre och plastkunnandet bättre.
Inne i den långa monteringshallen med två band, rullar båtarna ett steg var tredje timme och det var overkligt att stå i en båt, medan hela raden flyttade på samma gång, som styrd av en jättes hand.
Stordriften är med andra ord högt utvecklad med rationellt byggsätt. Men tempot verkade mindre uppdrivet än vad jag sett hos t ex Hallberg-Rassy. Skälet kan vara att Hanse/Dehler bygger ihop inredningen till stora moduler utanför båtarna, vilket verkar enkelt jämfört med att montera allt på plats nere i en båt.
Mesta möjliga sker i snickeriet, där CNC - fräsar skär ut alla trädelar, som sedan sätts ihop av ett hav av montörer till moduler. Metoden sparar tid, färre timmar ger lägre byggkostnad.
PRISPOLITIK
Som en följd av upplägget kostar en Hanse mindre än en del konkurrenter och en Dehler ligger väl under svenska och danska alternativ. En bidragande orsak kunde jag emellertid se, man har enklare material i båtarna. Plywooden är glesskiktigare än på båtar byggda här i norr. Hos Dehler/Hanse har man även tunt faner i konstmaterialet Alpi. Vitsen är jämn färg och struktur, ingen behöver välja virke eller lacka till djuplyster för att få stil på allt nere i båten.
Knepen sparar tid och pengar.
Med detta sagt kan en bedömare ha synpunkter på utförandet nere i en Hanse och i viss mån också i en Dehler. Men politiken fungerar, beviset är antalet sålda båtar. Vid mitt besök fanns Dehler 29 nr 444, Dehler 38 nr 153, Dehler 42 nr 17, Dehler 46 nr 35 i produktion på ena sidan av monteringshallen. På den andra spanade jag in Hanse 385 nr 418, Hanse 345 nr 237, Hanse 455 nr 109 och Hanse 315 nr 27. Plus tre jättelika Hanse 675 under montering i en annan hall.
1000 ANSTÄLLDA
Huruvida antalet sålda båtar är i nivå med vad man behöver för att få lönsamhet, fick jag inte veta. Bara att man har tålmodiga ägare i tyska börsbolaget Aurelius. Intressant är dock att så sent som i augusti 2015 sköts nya friska miljoner Euro in i Hansegruppen. Och tidigare har man sagt att med full sysselsättning för de 1000 anställda blir lönsamheten god.
Det betyder i sin tur att agenterna runt om i världen behöver ligga i och sälja bra. Men även den planen verkar fungera, för min vägvisare Bo hade under de två dagarna på varvet besök av tre som köpt. En inspekterade sin färdiga 29:a, en annan sin 38:a under montering och en tredje en 42:a, som han får i sommar.
Samtidigt är den svenske Hanseagenten inte nöjd med försäljningen. Samma säger en annan importör av familjebåtar. Sker ett trendbrott, blir 2016 prestandabåtarnas år?
KONKURRENSEN
Kommer kvalitetsvarven att klara konkurrensen från fabriker som Hansegruppen? Förhoppningsvis finns plats för klass också, de mest förmögna vill gärna förknippas med det bästa i båtväg och där har högprofilvarven en stark ställning.
Men för flertalet seglare är storvarv som Hanse/Dehler en välsignelse. Volymtänk, förenklingar och kontinuerlig kostnadspress gör det möjligt att bygga rappa båtar till rimligt pris. Har man dessutom, som på Dehler, klar koll på linjerna, känns det naturligt att Karl & Co seglar i frisk medvind.
För att klara volymerna använder Hanse/Dehler innerliners, bottenstrukturen är en enda stor enhet från för till akter med balkar, fundament till tankarna, urtag för skott, skåp, kojbottnar och däcket i samma stycke. Även taket är en plastinnerliner.
Byggsättet sparar tid, men lika mycket sparas på logistik. Man lastar en hel långtradare full med master, istället för att ta flera med få master vid behov. Även vinschar och motorer samkörs i mängd, vilket kapar fraktkostnader, berättade Karl.
INKÖPSPRISER
En förekommande inställning är att stor volym ger fördelaktiga inköpspriser och små varv misstänker att de får betala för rabatter, som storvarven får. Men förhållandet stämmer inte, enligt ledande leverantörer. Kanske de mörkar för att inte stöta sig med någon, men de menar att marginalerna är för små för mängdrabatter. Fakta vill dock ingen avslöja - inköpspriser och kalkyler är affärshemligheter, markerar alla som fått frågan.
En vass konkurrent till Dehler menar dock att pris beror främst på materialval och metoder.
- När vi är klara med förpiken är en storvarvsbåt färdig. För vi lägger tid på att välja virke som kostar dubbelt, vi laminerar fast skotten, vi har stålbottenram, rejäla riggar, stora motorer och tilltagen däckutrustning, brukar denne framåt säljare/byggare argumentera övertygat när jag frågar om varför hans priser är högre.
SAMMA RODER
Sannolikt påverkar även komponentgemenskapen i båtarna priset. Varvet har samma roder till flera modeller, jag såg identiska roder till Dehler 46, Hanse 450 och Varianta 44. Samma sak gäller på de mindre modellerna.
Konsekvensen är att bara ett roder passar perfekt, på övriga blir det en kompromiss. Av det skälet kan Dehlerköparna som tillval maxa prestandan med ett racingroder. På så sätt hålls standardpriserna i schack och ovanpå det säljer Hanse/Dehler periodvis utrustning med rabatter som får bedömare att baxna – upp till 75 procent på godsaker. Det betyder att en toppad raceredo Dehler 42 kostar 330 000 Euro cirka 3,1 miljoner kronor.
Den senaste rationaliseringen är samma layout i alla modellerna i gruppens båtar. Pentry om styrbord, toalett och kartbord om babord, innebär att montörerna inte behöver tänka på vilken båt de bygger.
Nästa mål sade Karl Dehler är att montera ännu mer i Stettin.
- Vi drar redan all el och VVS där och har stickkontakter för att snabbt koppla ihop systemen ombord. Framöver ska även däcksutrustningen monteras i Polen för att spara tid och pengar.
Att spara är ett mantra hos Dehler/Hanse, men man kontrollerar kvaliteten fortlöpande. Nio stationer ska båtarna passera och alla fel man ser rättas till.
Nivån på kvaliteten har vi bestämt på varvet utifrån båtens pris. Men alla beräkningar utförs av judel/vrolijk. Det blir likväl mycket diskussion när en ny modell ska fram. Vi tänker på ekonomin, konstruktörerna på vad som är tekniskt bäst, berättade Karl.
NÄSTA NYHET
Karl är nöjd med försäljningen av Dehler, men tycker ändå att hans skötebarn borde sälja bättre än Hanse. Det kanske hans nya projekt kommer att göra, som fanns som frigolitblock vid mitt besök. Men redan i sommar ska Dehler XX made in Greifswald segla. Tills dess vill varvet ha allt fokus på 42:an och meddelar att munkavle på gäller för de som vet mer om vad som kan bli den mest utvecklade Dehlern någonsin.
I Dusseldorf 23 - 31 januari har 42:an Grand Premiere och dit är det värt att ta sig, för där spänner Dehler/Hanse och alla andra satsande tillverkare musklerna. Konkurrensen är hård och gör jämförelser till bästa hjälpen för alla köpsugna seglare.
Inom kort kommer en förhands om nyheterna i Dusseldorf, sedan intrycken. Till våren väntar tester av de bästa, tillika de som kan bli aktuella till Årets Segelbåt i Sverige 2017.
Med andra ord: Följ denna blogg och håll er underrättade.