Avgången från Kapstaden

https://youtu.be/e7QMXOvHFaA

Båtarna är lagade, framför allt Dongfeng som hade ett skadat roder och ett kraschat skotfäste. Det har fungerat bra, eftersom alla båtarna i år är likadana.

Starten på det här andra benet är avgörande för hela deltävlingen, eftersom båtarna efter Godahoppsudden skjuter fart och sprider ut sig. Utan hot från pirater kommer man nu kunna segla hela vägen från Kapstaden till Abu Dhabi, men med en överhängande risk för cykloner blir det långt från enkel resa.

Efter Godahoppsudden fortsätter lagen österut i Indiska Oceanen på väg mot Mauritius.
– Vi har just sett början på säsongen för tropiska cykloner i södra Indiska Oceanen och det verkar som att vi kommer ha flera cykloner under etappen, säger tävlingens meteorolog Gonzalo Infante.

En tropisk cyklon är ett vädersystem med vindar på upp till orkanstyrka (33 m/s) men det finns fler hinder att ta sig genom. Efter stiltjebältet doldrums vid ekvatorn väntar monsunvindar längre norrut i Indiska Oceanen och när lagen närmar sig Abu Dhabi välkomnas de av gassande sol och extrem värme uppe på däck.

Tävlingsledningen uppger att etappen på 6 125 sjömil kommer att ta runt 25 dagar att segla. I Volvo Ocean Race 2011-12, då etappen från Kapstaden till Abu Dhabi introducerades i tävlingen, fraktades tävlingsbåtarna på fraktfartyg en lång sträcka för att undvika piratattacker. Säkerhetssituationen i området har blivit mycket bättre sedan dess och lagen har nu fått grönt ljus för att segla hela vägen till målet.

Den kommande etappen har alla förutsättningar att bli lika spännande som den senaste. Abu Dhabi Ocean Racing räknas som favoriter efter segern i den inledande etappen och lördagens In-Port Race i Kapstaden. Men de kommer mötas av hård konkurrens.

Den kinesiska båten Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord överraskade genom att ta en andraplats i den första etappen. De var det lag som seglade flest sjömil under etappen och ändå var de bara 12 minuter efter vinnarna över mållinjen.
– Våra konkurrenter verkar tycka att vi är snabba och det är bra att de tänker så, säger Martin Strömberg. Jag hoppas att det sitter kvar i deras tankar.
– Samtidigt är det en helt ny etapp och det gäller att ladda om. Vi har chansen att komma på pallen på igen. Det är inte bara en dröm längre för vi var nära att vinna senast och vi vet att kan få ett ännu bättre resultat nu.

På Dongfeng Race Team ersätts den kinesiska seglaren Wolf (Yang Yiru) av sin landsman Black (Liu Xue) under den kommande etappen.

På Team SCA kliver brittiskan Dee Cafari ombord för att göra sin första havsetapp, en del av lagets plan på att variera besättningen. Svenskbåten  imponerade med en tredjeplats i lördagens In-Port Race och är nu sugna på att nå ett toppresultat även i en lång havsetapp.
– Det var grymt att ta en pallplacering i lördags. Vi hade bra lagmoral redan innan och vi är glada över resultatet men nu är alla ivriga att komma ut på havet igen där vi kan fortsätta lära oss och göra framsteg, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies.

I botten av tabellen har spanska MAPFRE mycket att bevisa efter att de anlände sist till Kapstaden och dessutom kom sist i helgens In-Port Race. Skepparen Iker Martinez har stuvat om i laget genom att plocka in den erfarna franska navigatören Jean-Luc Nélias och Rob Greenhalgh (GBR) som ny vaktkapten. Greenhalgs syster är navigatör ombord på Team SCA.

 

 


Se också de här artiklarna:

Här är Hafsorkestern nu:

Segling från hela världen

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line