Vestas skeppare:

Grundstötningen var ett misstag

vestasvraket

Det verkar som en dålig film. Efter grundstötningen i lördags ligger Team Vestas Winds båt fast på ett rev och besättningen har suttit skeppsbrutna på en sandhög mitt ute i ett hav fullt av hajar. Men nu är laget äntligen tillbaks till civilisationen.

 Team Vestas Winds besättning och skepparen Chris Nicholson är nu på väg till Mauritius efter att ha spenderat två dagar strandsatta på ön Íle du Sud – ”en avlägsen sandhög i Indiska Oceanen” enligt Neil Cox som är lagets Shore Manager.

https://youtu.be/485JxoyDLZk

En gång i veckan kommer en 20 meter lång fiskebåt med namnet Eliza till Íle du Sud från Mauritius som ligger 430 kilometer åt sydväst. En tur tillbaks till semesterön tar mer än en dag. Den australiensiska skepparen de övriga åtta besättningsmännen klev ombord på Eliza under tisdagen och planen är att de ska fortsätta till Abu Dhabi i slutet av veckan.

Efter grundstötningen i lördags har det också funnits en risk för hajar.

– Det verkar som en dålig film, säger Neil Cox. När jag pratade med kustbevakningen om allt vi handskas med på den tekniska sidan bad de mig varna killarna för att revet är fullt av hajar, barracudor och gud vet vad.

– De berättade för mig om en fiskare de hittade som mer eller mindre hade blivit mörbultad av en barracuda och att det knappt fans något kvar av honom. Och där sitter jag och tänker ’okej nästa gång jag pratar med Nico (Nicholson) borde jag påminna honom om att de borde hålla ögonen öppna’.

Team Vestas Wind gick på grund vid ögruppen St. Brandon utanför Mauritiusrunt klockan 1610 (svensk tid) i lördags när de seglade i 19 knop. Besättningen på nio man övergav skeppet tidigt under söndagsmorgonen och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån plockades de upp av kustbevakningen vid gryningen och togs till den närliggande ön Íle du Sud. Ön har väldigt begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden.

Besättningen har varit tillbaks på sin grundsatta Volvo Ocean 65:a för att ta av tampar, bränsle, elektronik och hårdvara. Cox jobbar med hur båten kan bärgas. Den har nu glidit över revet in till lagunen. Bulben är trasig, rodren borta, liksom akterspegeln. Däremot tycks den fortfarande flyta inne i lagunen, enligt Yacht.de.

Laget kommer att anlända till Mauritius under onsdagsmorgonen och enligt Cox kommer de mötas upp med förnödenheter.

– Vi vill säkerställa att vi tänkt på allt; rena kläder, tandborstar och mat. Kustbevakningen flög över dem ute på ön igår och släppte matpaket med läsk, choklad och kakor.

– Jag tror inte att folk har förstått precis hur avlägsen den här ön är. Det fanns en kustbevakning där ute, men det är bokstavligt talat bara ett förråd i någons trädgård.

Chris Nicholson har deltagit i OS två gånger och är en av de mest erfarna havskappseglarna i världen. Han sa i söndags att ett misstag låg bakom kollisionen med revet men han har inte berättat mer än så. Laget planerar att komma med ett fullständigt uttalande med fakta kring incidenten senare i veckan.

Tyska Yacht.de spekulerar i om det kan vara ett klassiskt GPS-problem. I utzoomat läge på den C-Map från Jeppesen som de använder ombord, med 50 sjömil på skärmen, syns bara en stor blå yta som ser ut att ha ett djup på 20 meter.

Men zoomar man in lite till dyker revet upp. Strax före grundstötningen girade Vestas till babord, och den tyska sajten spekulerar i om rorsmannen trodde man var fri från revet och inte ville väcka navigatören när vinden vred. Vi lär väl få reda på ganska snart.


Se också de här artiklarna:

Här är Hafsorkestern nu:

Segling från hela världen

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line