I veckan som gick sjösatte Hallberg-Rssy i Ellös helt enligt plan sin nya darling HR 40C. I helgen mastas hon på föt att vara redo för testsegingar fram till jul, då båten lastas för transport till Dusseldorfmässan. På måndag morgon äntrar Axel från Seimagasinet och jag båten ihop me dMagnus Rassy för att se vad den kan prestera. En HR 412 hade varit intressant att jämföra med, eller en konkurrent som Najad 395. Men ingen av dem finns tlllgängliga, varför vi får öäja oss med att jämföra fart och höjd med Germàn Frers polardisgram.
I somras och igen i oktober besökte jag bygget av HR40C för att se vad Magnus Rassy och varvets utvecklingsasvarige Eric Segerlind har hittat på tillsammans med Gerrmàn Frers. Synbart noterade jag smalare blå skrovrand, lägre teaköverliggare, smäckrare rör i pulpitarna för att spara vikt, bamsiigare bottenstockar, längre och kraftigare balkar i skrovsidorna, större knän till vanten och en sinnrik layout på inredingen.
Föregångaren HR 40 byggdes i hela 17 år i 162 exemplar, en byggtid som är synnerligen ovanligt i dagens båtvärld, där nyhetstakten annars är stor. Med tanke på att efterfrågan på nya båtar minskat generellt, kanske inte nya HR40C blir byggd lika länge eller i lika många exemplar. Å andra sidan är det helt klart att varvet i Ellös nu lanserar en modell som kan leva länge, då den storleks- och prestandamässigt passar många med drömmar om att segla långt eller bara skaffa sig en båt med karaktär och lockande linjer.Ett antal exemplar är redan sålda.
Förutom alla sakargument, har HR 40C Frers klassiska kännemärken, snyggt språng, reslig rigg, proportionerlig överbyggnad och bästa kölen för crusing. German Frers förståelse för Hallberg-Rassys koncept, parat med hans förmåga att stegvis påverka varvet för nya lösninhgar, har visat sig vara ett framgångsrecept.
Beträffande layout satsar varvet på ökat svängrum i salongen genom att placera toaletten för om huvudskottet. Trots det ser 40C ut att han en fullgod förpik och djupa skåp mittemot. Med massiv bredd i akterskeppet följer flott volym i akterhytten, en lösning som av tradition hålls högt av HR-ägare då de får ett avskilt utrymme.
En detalj är att dörrarna i HR 40C öppnar utåt. Nyligen hörde jag om ägaren till en tyskyggd båt, där toalettdörren gick baklås när han besökte den under gång för autopilot. Eftersom dörren öppnades inåt, gick den inte att sparka ut. En nagelsax och att karva blev hans räddning.
Utförandet på HR40C är i mahogny som standard, men ek finns som tillval och bör ge samma djuplyster som i HR57:an tack vare varvets automatiserade lacksystem, som medger flera lager med vattenbaserad lack. Miinimalt med emissoner är bra för arbetsmiljön och för luften vi andas
Ytterligare två finesser ser jag fram emot att testa nämligen den fällbara Goripropellern med overdrive. Inte måhga 40-fotare, om ens någon, erbjuder detta för att få tystare gång och minskad bränsleårtgång. Och dckningsfunktionen. Kan HR 40C ligga still vid en kaj om jag går iland och lägger fast?
I tabellen nedan kan HR40C studeras och för att få perspektiv är Najad 395 också med. Den sista har byggts i fyra exemplar. Det framgick när jag besökte Sail Marin i Uddevalla.
En riklig rapport om HR40 C kommer i nästa vecka på detta forum och på seilmagasinet.no.
HR 40 C |
Najad 395 |
|
Längd skrov |
12,30 m |
11,99 m |
Längd v l |
11,74 m |
10,98 m |
Bredd |
4,18 m |
4,00 m |
Djup |
1,92 m |
2,10 m |
Deplacement |
11 000 kg |
12 400 kg |
Kölvikt |
3 650 kg/33 % |
4 400 kg/35 % |
Masthöjd |
19,75 m |
20,15 m |
Segelyta |
90,1/96,6 kvm |
89 kvm |
Vatten |
520 liter |
370 liter |
Diesel |
400 liter |
370 liter |
Motor |
VPD2 60 hk |
Yanmar 57 hk |
Design |
Germàn Frers |
Farr/Freivokh |
Baspris |
5 126 000 kr |
5 586 250 kr |
Kryss 10 knop vind @40 |
5,93 knop |
5,70 knop |
Slör 10 knop vind @ 135 |
7,34 knop |
7,50 knop |