11,8 knop blev dagsbästa farten under testet av nyaste båten från Hallberg-Rassy. Foto: Magnus Rassy.
Det är bara att konstatera - med 40C har Germàn Frers och Hallberg-Rassy tagit sitt omtyckta recept ytterligare ett steg. Mindre deplacement, mer segel, mer innervolym, sinnrikare skrovform, större sittbrunn, bättre styrning och nya valmöjligheter, har gett de kanske bästa egenskaperna någonsin på en solid cruiser. Således stämmer på nytt mångas uppfattning att en Hallberg Rassy är drömmen att skaffa sig. Så har det varit länge, men med HR40C får yngre roade av prestanda och utrymmen en mittsittbrunnsbåt, som svarar mot deras lust och längtan. Och de blir bönhörda, båten har den där svårfångade sköna känslan kallad kontakt.
Bistert decembertest på bästa västra kusten. "Knappsegling" balanserade båten i 12-13 m/sek. Foto: Axel Nissen-Lie
Vilken Hallberg-Rassy i ordningen jag har testat sedan Rasmus 1970, har jag tappat räkningen på, men en sak vet jag – det har ofta skett i vresigt väder och sent på året. Med HR 40C var det så igen. Det blåste 12-13 m/sek, måndag 8 december, regnbyarna avlöste varandra och några få plusgrader rådde i Ellös när jag och Axel från Seilmagasinet klev ombord som första testarna i världen.
Bistra förhållanden? Jodå, men samtidigt ett förträffligt sätt att testa varvets motto - varför bli blöt och kall när man seglar? Konceptet med vindruta och sprayhood var på nytt lätt att uppskatta. Förr rynkade jag åt vindruta, elvinschar och rullsegel, en riktig seglare kämpar, tyckte jag. Men idag köper jag till fullo idén med “Knappsegling”. Som styrman tryckte jag bara på rätt knappar på styrpiedestalen för att reva, behövde inte gå upp på däck.
En snabbtitt kanske antyder att HR40C är ännu en ny modell från världsvarvet i Ellös. Den har den traditionella blå randen på skrovsidan, vindruta, mittsittbrunn och höga fribord. Men skenet bedrar, 40C är den snillrikaste modellen varvet har sjösatt och ett bevis för vad kontinuitet betyder. Steg för steg har samarbetet med mästaren på elegans - Germàn Frers, fått varvet att växa. Han är insatt i varvets filosofi, men föreslår inför varje ny modell att stegvis göra allt bättre skrov och införa nya lösningar.
Den svårfångade kontakten i styrningen - feedback - är tydligare än på 44:an. Fart, höjd och grepp överträffar allt varvet byggt. Foto: Magnus Rassy
Det stora steget togs 2016 med HR 44, första stöddiga cruisern med dubbla roder, djup köl, modern bredd, tilltagen segelyta och fast peke. Skeptiker hördes förstås, men de har fått ge sig, HR 44 har blivit en bästsäljare och har visat vägen för HR 340 2017, HR 57 2018 och nu för HR 40C. Beteckningen C har dock ingen egentlig betydelse, är mest ett sätt att skilja båten från övriga modeller.
Med Sören segelmakare ombord för trim styrde jag ut på havet. Han slackade uthalet medan jag tryckte på inrullning när vi tog in till rev 2 på någon minut. Att rulla in och få balans i båten med knapparna, kändes smidigt. Dock behöver man vara rask för att minska tiden som storen fladdrar. Systemet Furlin från Seldèn Mast ska klara fullt tryck under inrullning, men vi avstod, ville inte riskera något på båten.Den som tror att man missar prestanda med rullsegel, bör tänka om. I somras kom en HR 44 trea i hårda Gotland Runt genom att rulla och ut med vindstyrkan. Och en HR 412 vann sin klass i Tjörn Runt med ”Fatfurl” och Knappsegling. I augusti 2020 kan det resultatet upprepas med 40C hoppas Sören segelmakare .
Deplacementet är tidsenligt och med mjukt slag i aktern, något djupare roder passar HR40C även prestandafrälsta.
Den som tror att man missar prestanda med rullsegel, bör tänka om. I somras kom en HR 44 trea i hårda Gotland Runt genom att rulla och ut med vindstyrkan. Och en HR 412 vann sin klass i Tjörn Runt med ”Fatfurl” och Knappsegling. I augusti 2020 kan det resultatet upprepas med 40C hoppas Sören segelmakare .
Det nya och fina med HR40C är att båten rör sig väl utan slag i överbrytande sjö. Loggen sade 7,8 – 8,2 knop på kryssen med 42 graders vindvinkel i 10-12 m/sek, som var bättre än Frers VPP. Med slack till 60 grader loggade vi 8,9 knop och på 150 grader surfade båten i 11,8 knop med utrullade segel.
Testbåten var maxad med Fatfurl, som ökar segelytan till 96,6 mot 90,1 kvadrat, som är standard. Seglen från Elvström var i deras stumma kvalitet kallad Epex. Som en följd av den tilltagna segelytan bör båten seglas vaksamt, en hand på storskotet gällde i byiga 12- 13 m/sek. Men vi gasade och fick uppskärningar, vilket föranleder frågan om en solid cruiser ska ha så mycket tryck? Absolut, tycker jag, för med ”Knappsegling” är det ingen match att reva. Med bilderna tagna, rullade vi in storen och focken till halva ytan och HR40C satte iväg över sjöarna med balans och skön gång.
"Sådant väder sådana båtar," stämmer för båtar byggda av Hallberg-Rassy. De skapas av förhållanden som dessa.
Vindrutan och sprayhooden är en välsignelse i vresigt väder och överbrytande sjö för gastar. Farten är som på pestandabåtar.
Sittbrunnen är lika stor som på HR44, men har ännu bättre sikt, mer fotstöd för den som styr och rundare sargar för medåkare.
I rum sjö rör sig HR40C väl, behagligare än gamla 40:an, som pensionerats efter 17 år. 40C har gott grepp, lyfter lätt och mjukt över vågorna, inte ett stamp förnam vi på kryssen. Båten känns följsam, stabil och vobblar inget på kursen. Stabiliteten verkar väl avvägd, trots tidsenliga, måttliga 33 procent i kölen. Men skrovet är bärigt med bestämd slutstyvhet, som Frers fått till genom fylliga ändskepp och mjukt slag i aktern samtidigt som skrovet gjorts brett för en 40-fotare.
Som petig på styrkänsla blev jag glad över kontakten i HR40C. Styrningen glider lätt, jag kunde känna båtens rörelser i ratten och uplevelsen var nästintill som i favvobåtar med ett roder. Jämfört med HR44 är balansen ännu bättre, 40C har lite mer rodertryck och lovar sakta när du släpper ratten.
Dock är storskotet svårt att få loss. Sören segelmakare fick stå på taljan för att släppa, vilket blev obehagligt när båten skar upp nära klippor. Flinka seglare fixar mycket, men en lösning a´ la´ HR57 med vinsch på akterrufftaket borde bli tillval. Eller ett grövre skot i mjuk stum kvalitet som gamla Marstrandsskotet. Det tidigare systemet med storskotet till vinschar bakom sittbrunnen skapade förvirring för ovana och satt avigt.
Vid inrullning med slack fladdrar storen varföt det gäler att rappa på vid inhalet.
Samkörning med knapparna för in och uthal snabbar på vid revning.
Focken skotas med Lewmars backande vinschar Revo 50, som jämfört med vanliga selftailingvinschar, gör att du kan slacka eller skota utan att lossa skotet för att flytta skotpunkten. Tyvärr var det för svårt att lossa även detta skot, inför slagen drog jag skotet baklänges som vid override för att släppa.
Den 19,75 meter höga trespridarriggen med 20 graders bakåtsvepning, har toppvanten vid relingen och undervanten vid ruffsidan. Poängen är att du går fritt på däck, du slipper åla dig förbi undervanten som på många kontinentbåtar.
Teakdäck är tillval ”för att anpassa priset efter andra.” I gengäld är ribborna valda med båtbyggarblick, klurigt hopfogade, förmonterade och vakuumlimmade mot däcket. Snyggt blir det och snabbt går det mot det gamla sättet att lägga ribba för ribba.
Beträffande byggsätt har HR40C mer riktade fibrer, olika hård Divinycell på belastade partier och stora långa skrovstringers för vridstyvhet och för att rutorna inte ska ramla ut. Ringspant på varannan meter, en massiv inlaminerad stålbalk under masten, plus tilltagen laminattjocklek, gör att skrovet tål smällar, är stumt och tyst under gång.
Lamineringen sker traditionellt med handuppläggning, vakuumgjutning anser Magnus Rassy inte ger önskad rigiditet. Effektiv ventilation och luftrening i plastfabriken i Kungshamn gör att miljökraven är uppfyllda.
I motsats till snabbt byggda båtar har HR 40C ingen innerliner, därmed kan vatten eller innehållet från en brusten toatankslang inte bli stående. Inte heller kan skrovet tryckas in vid pallning så att innerlinern lossnar.
Varvets metod att laminera skott och bottenram och foga samman skrov och däck med invändigt laminat, ger garanterat vattentätt förband. I förbifarten har HR40C en superstabil infästning av mantågsstöttorna som gjuts in i fogen. Skotten lamineras runt om, kojfronterna också. och motor, tankar, maststötta tas in genom rufföppningen och kan tas ut samma väg. Durken går att lossa för att skura i kölsvinet.
Skrovet är tidsenligt grunt, men den rejäla bottenramen är kvar för grundstötning och skrovstadga. Masten står på däck, du slipper vatten och kyla i båten och en stöddig stålbalk och dito stötta, gör vitsen med genomgående mast överflödig. Än trevligare är att stöttan är inklädd och ur vägen intill huvudskottet.
Roder är en annan punkt som HR40C och andra HR-båtar utmärker sig på. Bladen är vakuumgjutna i en aluminiumform med en lång kraftig axel inkapslad och dito flyn. Dessutom omger det hårdaste träslaget ask, de sfäriska rullagren, varför risken att ett roder ska glida eller knipa fast, är noll. Sådana finesser syns inte, men delförklarar varför HR40C kostar mer än en snabbt byggd båt från kontinenten.
Stringers från för till akter plus ringspant på varannan meter skapar stadga och styrka.
En HR40C tar trots byggsättet bara måttliga 2000 – 2500 timmar i monteringen tack vare specialiserade bygglag, automatlackmaskin, CNC-fräsning av snickerierna kan man se under Öppet Varv. I en Hallberg-Rassy får du innehåll, inte yta, vill jag påstå.
Interiört är det svårt att förstå att HR40C är en 40-fotare. Svängrum, volym och layouten får dig att tro att båten är större. Magnus Rassy säger stolt att de har trollat med utrymmena. Det nya är att toaletten flyttat föröver, så att salongen fått större utrymme. Största bredden ligger vid nergången med pentryt om styrbord och särskilt sjömässigt i den alternativa lösningen.
Kartbordet har fått vara kvar, är mindre än på gamla 40:an, men fortsatt bäst som kontor. Den viktiga genomgången till akterruffen, ett kännemärke på HR-båtarna, har god höjd och bredd och jag gillar att man inte har satt pentryt i gången eller sänkt durken för att maxa utrymmena.
Snickerierna är som standard i mahogny, men testbåten var i ek, som ofta väljs till på de andra modellerna. Eken ger ljusare inredning, som är behandlad miljömässigt med vattenbaserad lack i flera lager.
Salongen är den största som setts i en 40-fotare. Notera de bäjlimmade grabblisterna, finishen och att båten blir ljus med ekinredningen.
Kartbordet finns kvar om än minskat. I gengäld är passagen till aktern breddad och höjd och hörnen extra rundade.
Tillvalet större pentry är precis så sjöriktigt seglare vill ha för att kunna brassa skaffning åt sin besättning under gång.
HR 40C är nästan lika bred baktill som midskepps med sin tidstypiska proportionerliga droppform.
Magnus Rassy kallar som sagt 40C för trolleritrick, ett epitet, som kan förklaras med koll. Varvet har en bank med mängder av mått och lösningar, som analyseras tredimensionellt i ett avancerat ritprogram. Faktum är att HR40C byggdes virtuellt innan den påbörjades reellt. Prototyp eller mock-ups behövs inte, allt är måttsatt och CNC - fräst till perfekt passform.
En ökande del av tiden på HR-båtarna går åt till teknik. Vilket testbåten var bevis för med storbilds-TV, diskmaskin, värmare, elvinschar, elankarspel, kyl och frys, elverk, logg, vind, autopilot, VHF, landström, dubbla plotters, knappkörning av rullstoren och rullfocken, bog och häckpropeller.
En Volvo Penta D2 på 60 hk ger behaglig gång i sju knop med överväxeln ilagd. Ännu bättre är att motorn går tyst, inget rått avgasljud eller störande vibrationer finns. Skälet är att S-drevet satts framför motorn med bra plats för elverk, pumpar, värmare och annat som låter.
Bog - och häckpropeller väljer många. Men om de oväntat skulle fallera? Inget problem, HR40C följer fint på back och svarar på fram efter några sekunder. Jag kunde trixa för motor i varvets hamn och fann igen att dubbla roder fungerar bättre än vad många föreställer sig.
Drygt fem miljoner kronor som standard och nära åtta för en fullutrustad båt är en massiv summa för en 40-fotare. Ohemult? Köpsugna kan ju få stora snabbt byggda båtar som First 53, Bavaria 57, Jeanneau 51 för ungefär samma pengar. Men de ger inte alls samma sköna seglingskänsla, är inte lika solitt byggda, har inte samma lyxiga finish. De innehåller inte heller den speciella dynamiken som kombinationen Germàn Frers, Magnus Rassy och varvets nyckelpersoner skapar. Såtillvida är HR40C ett kap.
Min ”dom” om HR40C är att den överträffar allt varvet har byggt! Båten bjuder på glimrande gång, storartad volym, vältänkt layout, bästa pentryt, förträfflig finish och det snillrika systemet kallat Knappsegling. När storskotningen bättras och kojdynorna biffas upp, finns inget mer att anmärka på. Hade HR 40C varit ett hotell, hade den fått drömbetyget fem stjärnor. Se själv i Düsseldorf eller på Allt för Sjön 2020.
Plus
Glimrande gång
Skön kontakt
Lyckad inredning
Kraftigt byggd
Minus
Storskotningen
Hårda kojdynor
Bred sittbrunnssarg
Den karakteriska blå randen är minskad och fotlisten lägre för att göra båten fin att se på trots höga fribord. Foto: Axel NIssen-Lie
"Power to the people"! HR40C är en ny goding att segla. 8 knop på halvvind. Foto: Seilmagasinet.
Båt |
HR 40 C |
X –Yachts 4.3 |
Linjett 43 |
Längd skrov |
12,30 m |
12,50 m |
13,33 m |
Längd v l |
11,74 m |
11,31 m |
11,82 m |
Bredd |
4,18 m |
3,95 m |
3,95 m |
Djup |
1,92 m |
2,20 m |
2,25 m |
Deplacement |
11 000 kg |
8 850 kg |
8 700 kg |
Kölvikt |
3 650 kg/33 % |
3 800 kg/43 & |
3 500/40% |
Masthöjd |
19,75 m |
19,70 m |
19,30 m |
Segelyta |
96,6 kvm |
97,5 kvm |
98 kvm |
Vatten |
520 liter |
200 liter |
350 liter |
Diesel |
400 liter |
340 liter |
160 liter |
Motor |
VPD2 60 hk |
Yanmar 45 hk |
VPD2 55 hk |
Design |
Germàn Frers |
Niels J/X-Yachts |
Mats Gustafsson |
Baspris |
5 126 000 kr |
4 118 125 kr |
3 770 000 kr |
Fullutrustad |
7 979 000 |
5 353 000 kr |
4 630 000 kr |
Byggare |
Hallberg-Rassy |
X-Yachts |
Rosättra |