Curres blogg:
Skärpt ton mellan Marstrand och Ellös
Efter att Hallberg-Rassy meddelat att Öppet Varv i Ellös blir Skandinaviens största segelbåtsmässa, kontrade Sweboat snabbt med att man i Marstrand ordnar den största flytande båtmässan på Västkusten och att man bara visar nya båtar.
Mot Marstrand höjs dock röster om krimskrams, jippo och fel publik. Och att den som Inte har koll på paradigmskiftet som håller på att ske bland familjeseglare, kommer att tappa än fler köpare i framtiden.
Så snart Hallberg-Rassy gått ut med hur bra Öppet Varv i Ellös blir, kom som ett svar på posten en snarlik propå från Sweboat om Marstrand Boat Show. Kommunikén visar hur viktig denna mässa blir för branschförbundet och som ett stöd för segelbåtsföretag, i den sviktande importen av tyska och franska familjebåtar. Så här propagerar Sweboat:
Marstrand Boat Show blir den största flytande båtmässan på västkusten!
Den 25-27 augusti bjuder Sweboat – Båtbranschens Riksförbund in till västkustens största flytande båtmässa på Marstrand med syfte att visa upp hela branschens samlade utbud på en plats - motorbåtar, segelbåtar, marina tillbehör och tjänster.
Idag är antalet anmälda båtar 186 st varav 151 motorbåtar från 43 utställare och 35 segelbåtar från 11 utställare och fler är på väg in. Alla båtar som visas på Marstrand Boat Show är helt nya.
Hittills anmälda Sverigepremiärer (segel) är Bavaria S45, Bavaria C34 3 Cab, Världspremiär är det för Diva 34 CS. Utöver detta blir det en stor satsning på Upptäck Båtlivet genom olika prova-på aktiviteter i form av att segla jolle och köra ribb med kunniga instruktörer.
Därtill bjuder Marstrand på ett stort utbud av restauranger, caféer & glassbarer, shopping, salta bad, Carlstens fästning, spa och inte minst vacker västkustmiljö. Marstrand Boat Show blir ett utflyktsmål för hela familjen!
På hemsidan, www.marstrandboatshow.se, finns komplett utställarförteckning och anmälda båtar samt mer information om evenemanget.
Välkomna, hälsar Mats Eriksson, Sweboat
Men även neutrala seglare utan behov av lojalitet till Sweboat eller Hallberg – Rassy, kan fundera på hur mässorna blir att besöka? För att beskriva stämningen bland de i grunden olyckliga segelbåtsföretagarna över Sweboatbeslutet, ger Anders Wihlborg, representant för däcksalongsbåtar från Moody sin syn:
”Vinnarna i Marstrand blir alla krimskrams stånd i kombination med mat och glass. Mycket folk innebär inte att det är rätt besökare. Utställarna blir magneter för att de andra aktiviteterna ska få mycket folk.
Visst blir det en stor, trevlig familjeaktivitet i Marstrand, men vi tror inte konceptet är rätt för att hitta seriösa köpare. Den negativa trenden för segelbåtar bryts inte genom att släta ut budskapet om segelbåt ännu mer.
Har man segling som livsstil, gäller det att inse att ett paradigmskifte håller på att ske och att båtar i familjesegmentet missgynnas mest. Olika faktorer gör att man inte prioriterar seglande och vill man ha anknytning till havet, så köper man en motorbåt.
Vill man fortsatt segla, väljer man att hyra och mässan i Marstrand kan gynna uthyrningsföretagen. Eller också vänder man sig mot varma, solsäkra vatten för att hyra båt.
Vi som njuter av att segla oavsett väder och vind, verkar vara en utdöende skara och enda sättet att motivera köp av segelbåt i framtiden, är att förstå att säsongen är mer än bara juni, juli, augusti. Båtar för segling året om ställs ut i Ellös, alltså är vi där med två ombonade båtar.
Så, medan vi som tycker att segla är en livsstil, blir färre, blir de stressade motorbåtsägarna fler. För dem blir Marstrandmässan bra.
Intresset för segling hör också ihop med kvinnans rättmätiga makt i familjen och mångas liv med saker som måste göras. Men begagnatpriset på inbytesbåtar har slutligen utlöst den stora förändringen. En ny familjebåt kostar runt 1,5milj i inköp, men tappar 15 procent första året, därefter 7 procent om året. Om köpet finansieras, så blir ägandet dyrt delat med antalet dagar båten används. Men med båtar som går att segla året om, blir kalkylen bättre - sådana visas i Ellös.”
Viva Öppet Varv, hälsar Anders Wihlborg, Ajkip Yachts (Moody).
Efter den bredsidan frågar sig igen seglare vilken mässa som blir intressantast att besöka? I Marstrand visar Arcona 4, Bavaria 3, Diva 2, Campus 1, Dehler 1, Dufour 2, Hanse 3, Allures 1, Garcia 1, Jeanneau 4, Lagoon 2, Fareast 2, Salona 1, Seascape 3, Benetau 3 båtar. Det ger 33 segelbåtar, inte 35 som Sweboat uppger.
Hallberg-Rassy har ännu ingen lista, men med tio egna modeller, X-Yachts x 2, Najad x 3, Linjett x 2, Regina, Nauticat, Faurby x 2, Dragonfly, Haber, CR Yachts, MiniFolkan, Moody x 2, Discovery, FinnFlyer, Forsatio lutar det åt cirka 30 nya båtar.
Beträffande nyheter blir Diva 34SC i mest spännande Marstrand. Bernt Lindquist kröner sin karriär med en linjefin båt i en storlek som unga familjer kan ta till sig. Och för de som söker ett nytt båtliv visar framåt Navigare Yachting spatiösa Lagoon 52.
I Ellös visar Hallberg-Rassy sin nästa dubbelroderbåt, Charlie Rutgerson propra CR 430 och polska uppstickaren Forsatio Yachts nya prestandabygget Forsatio 41. Bakom nyheten står Michal Orych, känd från Pelle Petterson och prisbelönta Maxi 1200. Även Rolf Eliasson och världsledande på flödesprogram, Flowtech, ingår i denna sällsynta symbios.
Även Club Swan 50 övervägde Ellös, men Klabbe Nylöf - agent med rätt att segla - klarar inte att komma på grund av det digra kappseglingsprogrammet.
Av de svenska varven väljer bara Arcona Marstrand, vilket ger kännare chans att ta reda på om eller varför en 410 är värd mer än en Dehler 42, som också visas där.
Ellös blir dock en upplevelse på flera plan – långfärdslängtare får se lockande cruisers från Discovery, Hallberg-Rassy, Najad, Moody. Och de möter myllret på stationerna på sveriges största varv och får koll på vad Quality made on Orust är. Och kvällsivet då? Jovars, Caribbean by Kalaskockarna med palmer, varmt barhäng och gungande god reggae står på programmet.
Var ses vi?