Curres blogg:
Arcona + Najad = Sant
på nytt smart segelbåtsvarv i Uddevalla
Som musik låter det för seglare, att sedan i vintras har ett nytt svenskt segelbåtsvarv kommit igång i Uddevalla – Sail Yard. Bakom denna satsning står Magnus Larsson, båtbyggare med förflutet på Najad, Nordwest och Kungshamns Marininredningar.
Han fick 2014 till stånd ett samarbete med Arcona Yachts om att inreda Arcona 430 och 465 Carbon i Kungshamn. Men när efterfrågan på vinterförvaringar och reparationer ökade kraftigt, uppstod frågan – vad ska det Arcona-ägda varvet satsa på? Service eller produktion? Bådadera fick inte plats och snart tog Arconas Torgny Jansson beslutet att sälja Kungshamn, be Magnus Larsson att leta rätt på nya lokaler och skräddarsy dem för en produktion precis som man lärt sig ger flyt.
Till bilden av att Arcona och Najad nu byggs parallellt, hör seglaren Magnus Lundgren med ansvar för Arcona på Västkusten, som ville slippa ett par timmar om dagen i bil bara för att sig till och från sitt kontor i Kungshamn. Genom flytten till Uddevalla har han kommit närmre alla vänner av sina båtar.
Ovanpå det kom Magnus Larsson överens med den nya ledningen för Najad om att inreda deras modeller vid behov d v s när kapaciteten i Henån behövdes av Orust Yacht Service
samtidigt som Najads försäljning ökade.
Med Arcona och Najad i ryggen har det nya varvet fått en fin start. Tio man är igång i produktionen i Volvos f d lokaler, där Uddevallavarvet byggde supertanker på 1960-talet.
- När jag såg lokalerna insåg jag direkt att här kan man bygga båtar med önskvärd hög kvalitet rationellt. Nu har vi bästa möjliga arbetsmiljö och allt är anpassat för effektiv produktion, förklarade Magnus Larsson i samband med mitt besök.
Och efter att ha sett diverse varv, är det lätt att tycka som Magnus om hans Sail Yard. Lokalerna är stora, ljusa och luftiga, de ligger nära Orust, där snickerierna görs och har illgång till en kaj och en ponton med nio meters djup. Dopkalas och provseglingar kan därmed ske direkt intill kontoret och varvet.
- Etableringen i Uddevalla har också som mål att bredda Arcona ut i Europa, att öka försäljningen i fler länder med hjälp av inte minst Arcona 465, berättade Magnus Lundgren under besöket. Han kunde visa på 465 Carbon nummer nio i produktionen och det på bara lite drygt ett år, modellen presenterades ju så sent som på Allt på Sjön 2016.
Kalenderbitare kan på varvet i Uddevalla också få veta av Magnus Lundgren att Arcona hittills har levererat 57 exemplar av 430 sedan den blev European Yacht of the Year 2009, 34 380, som utsågs till Årets Segelbåt i Sverige av Båtmässan i Göteborg 2015, 38 exemplar av 410 sedan 2011 och 65 exemplar av Arcona 340 sjösatt 2009.
Den sista är anmärkningsvärd genom att bli vinnare i ORCi VM klass C i Köpenhamn 2016. Det är starkt av en produktionsbåt med mahogny, laminerade skott och stålbottenram.
Och i sommar kan en Arcona 465 Carbon komma bra i berömda Fastnet Race. Med ny köl och nytt roder, designat av mästare Qviberg ska den visa vad blågult tänk går för i världssammanhang.
För den som inte vet mycket om Magnus Larsson med Sail Yard, kan berättas att hans rykte som yrkesman är starkt och att hans handlag och känsla för trä, utvecklades under örnögon hos en viss känd och omdiskuterad f d varvsman på Orust.
På samma varv sålde Magnus Lundgren Najad och när varvet gick omkull, tog han hand om Arcona på Västkusten. När frågan om flytt kom upp, var det inte underligt att två proffs förenades i en gemensam ansats under var sin hatt – som hyresvärd och hyrestagare.
- Läget är perfekt, kajen är lång, gästplatser finns och hamnplanen är stor. Här kan lätt en flytande båtmässa ordnas, tyckte Magnus Lundgren och svepte med blicken ut över den vida hamnen utanför kontoret. Där stod vid mitt besök hans Arcona 380 som en sorts skyltdocka och visade var nyfikna seglare kan lägga till för att få koll på den ovanliga kombinationen kvalitet, prestanda och mahogny.
Curt Gelin