Begagnatläget:
Ökad omsättning, men fortsatt prisnedgång
Begagnatmarknaden mår bra, efterfrågan är god och de som vill ha en bra båt till rätt pris får vara på hugget för att få avslut. Det är slutsatsen efter att ha pratat med båtfirmor.
Men vad ska man betala? Ett av de bättre sätten att ha som startpunkt Sweboats lista, i vilken ingår medlemsföretagens faktiska försäljningar under föregående år.
För ännu bättre underlag om pris, kan man komplettera med uppgifter från fler aktörer på begagnat som Yachtsale i Stockholm, Båtagent och även med privatsålda båtar.
Om man håller sig till Sweeboatlistan för att få koll på trenden, omsattes 239 segelbåtar år 2015 mot 85 under 2014. Ökningen är avsevärd, men mest anmärkningsvärt är att 34 Arconabåtar bytte ägare under 2015, jämfört med 24 under 2014. Ökningen kan tyda på att intresset för prestanda för pengarna lockar allt fler.
Även Bavariabåtar sålde bra 2015 med 34 ex jämfört med 22 under 2014.
Vad händer då med priserna? En jämförelse visar på goda nyheter för köpare, överlag fortsatte priserna att sjunka under 2015, möjligen sedan ägare insett att ska de sälja, måste de lita på firmornas förslag och inte ha övertro på att det går att få vad de vill ha eller få igen vad de har betalat. Segelbåtar börjar med andra också bli som bilar – värdeminskningen är påtaglig.
Dagens prisläge innebär strålande tider för den som vill ha en bra begagnad båt och det intrycket stärks om man besöker Mattias och Henric Kennebäck på Yachtsale på Saltsjö Pir.
”Vi har mest efterfrågan på nyare båtar av kända märken som Beneteau, Jeanneau, Dufour, Bavaria och Hanse. Genom att visa säljare vilka båtar som finns till salu och vilka priser som begärs och en genomgång av båten ifråga, brukar ge ett riktigt pris och rask försäljning.
Vi tycker läget känns bra för begagnat. Sedan vi startade hösten 2015 har vi sålt cirka 30 båtar och behöver få in fler båtar att sälja till vår brygga, menar Mattias Kennebäck.
Liknande tongångar hörs från Anders Hultman med Båtagent som köpte företaget under 2014. Han har sedan dess glatt sig åt att ha sålt fler båtar på sin hemmamarknad Västkusten än vad företaget gjort tidigare.
”Säljarna har accepeterat att priserna har sjunkit, samtidigt som köpintresset är gott, framför allt på lite större båtar. 2015 blev ett bra år för Båtagent och 2016 känns lika bra.” Så förklarar Anders Hultman tillståndet för begagnat.
För köpsugna finns tre sätt att få grepp om utbud och priser. Det första är att studera Blocket. Där fanns det i skrivande stund 1334 båtar segelbåtar till salu.
Det andra sättet är att besöka firmor med salubryggor. Där går det att jämföra stil, skick och pris. Dessa firmor är visserligen få och utspridda mellan Helsingborg (Navark) Göteborg (Knape Marin) och Stockholm (Arcona Yachts, Yachtsale, Stockholm Marin, Olympic Yachts, Albin-Hallen). Men ett besök hos dem är ändå enklaste mest handfasta sättet att få koll på vad man får för pengarna.
Tredje sättet är att vända sig till ambulerande båtmäklare, där Båtagent är den ledande. Arbetssättet är som en husmäklare och man får en personlig, kunnig visning av båten.
Oavsett vilken båt du köper eller av vem, är en besiktning säkraste sättet att slippa diskussioner. En besiktning dokumenterar båtens skick och avslöjar fel.
Det kan kanske kännas överdrivet med en besiktning för flera tusen kronor för att få veta det man själv eller en båtkompis kan se. Men besiktningsmän har vana, de ser mer och nyktrare, upptäcker grundstötningsskador och kan avgöra om lagningen gör båten till ett bättre köp än när den var ny.
Näst dyraste och vanligaste felet på en båt brukar vara motorn. För att få veta hur den går, bör den köras av en med vana på full gas en halvtimme och med ägaren/säljaren ombord.
Många punkter behöver gås genom och igen ger en besiktning bra koll, så att du som köpare kan ta ställning till om båten är värd att köpa.
Köper du privat utan besiktning, kan du försöka hålla inne 20 procent av köpesumman tills båten är sjösatt, provkörd och provseglad. Då finns marginal ifall något felar. Inga garantier gäller som bekant vid privatköp.
Säkrast är att köpa av en mäklare. Uppstår fel, ser de som är serviceminded och vårdar sitt rykte, till att du får hjälp och är firman med i Sweboat följer den reglerna.
Ska man pruta? Många säljare tar höjd för prut. Men vill du lyckas, kom med sakargument som att pris och ålder inte korresponderar och lägg fram en lista.
Bevaka också hur länge båten legat –ju längre den annonserats, desto mer mottaglig kan säljaren vara för förslag.
Köpa i ute i Europa är billigare, men båtarna är i sämre skick, sämre utrustade, måste ha all historik dokumenterad och de ska dessutom transporteras till Sverige. Likväl är de bra som jämförelse av pris och ålder inför köp här hemma.Inom kort kommer en lista på begpriser kontra nypriser, där det framgår vilka båtar som minskat minst och mest i värde.
Fem råd
- Jämför egenskaper i t ex 700 Segelbåtar i Test.
- Lista fem bästa båtarna efter pris och år.
- Pruta, men med sakskäl.
- Slå till på den som är i bäst skick.
- Anlita besiktningsman från BBR.
* Listkällor: Sweboat, Yachtsale, Båtagent, Sailguide