140 båtar ska ta sig över Atlanten till St Lucia i Karibien från Gran Canaria. Ett tiotal med svenska skeppare. Och organisationen har nu fått en svensk representant.
Från Kap Verde fortsatte ARC+ med 91 båtar i fredags. De startade första etappen ett par veckor tidigare från Las Palmas.
Här i Las Palmas har det varit hektiska veckor med förberedelser, bunkring och mingel. Mats Runström är svensken som tillsammans med tre andra kollegor går runt och kontrollerar säkerheten ombord.
- I nio fall av tio blir det påpekanden och återbesök, berättar han. Ofta är det besättningsmedlemmar som anländer senare med egna flytvästar som måste kontrolleras.
Han är nu inne på andra året som säkerhetskontrollant och har nu även tagit på sig uppgiften att vara nordisk representant för Atlantic Rally for Cruisers. Hans företag Nordic Yachts på Bullandö ordnade tidigare i år en ”Blue Water Day” på Bullandö med information och föredrag om ARC och havssegling. Nästa år blir det även en sån dag i Norge. Samt aktiviteter på mässan Boot i Düsseldorf.
Mats seglade själv över med egen båt 2017 och 2022, så när han sökte jobbet som säkerhetskontrollant så kände de väl igen honom.
Så det mesta tyder på att andelen svenska båtar i Arcen kommer att öka. Mats är ju oerhört energisk och har framgångsrikt marknadsfört framför allt Fareast, men även Elan och Grand Soleil. Samt begagnade segelbåtar. Nu har hans kollega Emil Alm tagit över halva bolaget, så Mats har emellanåt tid att jobba extra med ARC eller segla över Atlanten eller i nya båten i Medelhavet.
Arcen startades 1986 av journalisten Jimmy Cornell och blev ett sätt att tryggt kunna segla ihop med andra, men även att skapa kontakt mellan seglarna både före och efter överseglingen.
Cornell drog sig tillbaka 1998 och företaget World Cruising Club sköttes länge av Andrew Bishop. Men förra året tog medarbetarna Paul and Suzana Tetlov över.
Förutom atlantöverfarten finns det några andra arcar, såsom jordenruntseglingen World ARC, tillbaka från Karibien med ARC Europe samt några andra mindre eskadrar.
Atlantöverfarten ARC är uppdelad i tre avdelningar, kappseglare som inte får köra motor alls, flerskrov och cruisers. De senare kan köra motor och får sen räkna till tid för det inför resultatberäkningen. Det ska inte vara nån tävling, men det vet väl alla som seglat att det blir det ju ändå.
Niklas Krantz