Allt för Sjön kallar sig i år för Sveriges populäraste båtmässa, ett epitet som ger förväntningar och som knappast går att diskutera. Att gå runt ett varv för att se på segelbåtar och klassiker tar inte lång tid, men är ändå givande. Ingen annan mässa är som Allt för Sjön. Som mötesplats är mässan en emotsedd träffpunkt efter tre års paus under pandemin.

Seglare finner inte lika många båtar att studera som för tio år sedan, de facto bara två nya, men i gengäld förträffliga exempel på hur kontinental och svensk båtbyggarstil ser ut numera.

Mattias

Franskpolska Oceanis 34.1 har allt som en modern trendig familjebåt ska ha – stora skrovrutor, dubbla roder, dubbla rattar, stora utrymmen, bogspröt, selftacker, trälik, ljus inredning och fördelaktigt pris för att vara en ny familjebåt eller 1 760 000 kr och med utrustning 2 450 000 kr fritt Sverige.

- Vi tycker att denna Oceanis passar svenskar då storleken är behändig. Som importörer av Beneteau fick vi iväg åtta nya båtar 2022, ett par 40-fotare och några First 18. Samtidigt sålde vi fler begagnade segelbåtar än tidigare, plus nya motorbåtar. Sammantaget var 2022 ett ganska bra år för oss, sade Mattias Kennebäck med Yachtsale i Fisksätra.

Urban

För seglare som söker en ny båt med bett, stiligt utförande och topputförande ända ner i rodersystemet och uppbyggnaden, är Arcona 385, lite av en dröm. Genom att höja riggen, öka skrovhöjden, införa skrovrutor med mera, har varvet gjort en rejäl make-over på Arcona 380 sjösatt 2013.

- Vi har mycket att göra med orders till USA, Australien, Italien som för oss är nya länder. Förklaringen är att nya Arcona 50 ritad av Niels Jeppesen, har öppnat ögonen för våra båtar. Ovanpå det har vi fördel av valutan, köparna får mer än på vissa andra prestandabåtar, menar Urban Lagneús, VD på Arcona.

Han kan också meddela att nya Arcona 50 börjar bli färdig för leverans till Uddevalla och Sail Yard, för att inredas och utrustas. Sjösättningen av detta, påkostade bygge är tänkt till försommaren. Men programmet har fått förskjutas något för att hinna med att bygga Arcona 435, där man har ett exemplar i beställning med ny blond inredning och tygklädda sidor.

X yachts- X-Yachts är med på Allt för Sjön, men utan båt.

- Nej det blir för dyrt. Senast kostade det drygt 250 000 kronor att frakta upp en båt. Det är en tuff marknad, försäljningen är liten och även varvet håller igen. Dusseldorfmässan kostade varvet 600 000 € förra gången, i år var man inte med för spara, förklarade Robi Gripenberg, agent för X-Yachts.

Inte heller svenska stoltheterna Linjett, Hallberg-Rassy, Shogun Yachts deltar.

Ändå kan besökare på Allt för Sjön njuta av en äkta goding, en båt som många kan tråna inför, en nybyggd Andunge, som Stockholms Båtsnickeri visar. Ägaren bosatt på en ö, längtade efter en dagseglare, fick tips av en storseglare, spanade in Andungen och beställde en hos Båtsnickeriet.

- Det är njutning på högsta nivå, sade ägaren om motivet att låta nybygga och segla en båt från 1944 i oskarvade mahognybord och med riggdetaljer som får alla seglare att sucka av förtjusning.

ToppadM30

Fler träbåtar finns i avdelningen för Classics med en topprenoverad Mälar 30 som stjärnan i samlingen.

Kanot

Men oavsett vilken klassiker man intresserar sig för, är monter B11:11 en givande mötesplats. Där håller Sail Yacht Society till och gör reklam för sina träffar, kappseglingar, sin eskader och årsboken ”Våra klassiska segeljakter”. Boken är den mest påkostade och innehållsrika sammanställningen om vackra, äldre båtar som finns att skaffa sig.

- Mässan håller öppet till 21 söndag, gör paus i veckan, öppnar på nytt på torsdag 16 mars och håller på hela nästa helg.

Curt Gelin

Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line