När 57-fotaren Circe gick på grundet Gungan NO Kalken under Sandhamnsregattan uppstod till en början osäkerhet efter Maydayanropet frän Circe, om
vad man som deltagare kunde göra för att undsätta besättning och båt. De som resolut och rådigt tog ner seglen. vände och bistod var havskryssaren Hambo med Thomas Häggström, Ö 10 Velella med Dan Hellaström och SK 75 Trumph med Magnus Swahn. Här berättar Magnus hur han upplevde situationen i hopp om att lärdomar kanske kan dras.
Magnus Swahn med besttäning på SK 75 Trumph bistod rådigt trots att båten bara har en 27 hk diesel.
Vad gäller Mayday så ställde det allt på sin spets, det är bara sådant man hört om. Vi visste ju inte vad det handlade om för dem, men vi såg hur de låg på grund och sjölagen är entydig i detta läge. Det är ju endast om man själv riskerar att haverera, som man kan låta bli att komma till direkt undsättning. Dock fortfarande under förutsättning att man gör sitt yttersta för att hjälpa till vid haveristen (Se SjöL 6 kap 6 § 2 stk).
Vi visste ju inte vad det handlade om för dem, men vi såg hur de låg på grund och sjölagen är entydig i detta läge. Det är ju endast om man själv riskerar att haverera, som man kan låta bli att komma till direkt undsättning. Dock fortfarande under förutsättning att man gör sitt yttersta för att hjälpa till vid haveristen (Se SjöL 6 kap 6 § 2 stk).
Vi frågade om de önskade vår hjälp som de svarade ja på, så då rev vi ner spinnaker och storsegel och åkte för motor till dem direkt, där vi anlände först. Senare anslöt ytterligare två båtar (Hambo och Carela). Vi gick så nära vi kunde för att få över en lina via vår livboj, som vi försökte få att driva ned till Circe, som sedan skulle kunna förmedla en bogsertross.
Dock är denna livboj gjord för att inte driva (professionell livboj)…, så då beslutade vi att simma ner med den för att etablera kontakt. Överlag var stämningen speciell (tät), där vi upplevde att delar av besättningen på Circe var rätt apatisk, där de kanade runt på däck i den stundtals kraftiga slagsida, som båten hade och de försökte klamra sig fast. Varje nedslag på grundet av sjöhävningen lät hemsk hos oss, så jag kan bara ana hur det var ombord.
Min uppfattning var att om de inte kommit loss inom någon ytterligare timme, så hade detta kunnat sluta mycket värre (förlisning).
Efter våra insatser tillsammans med tävlingsledningen, som anlände lite senare med sin Buster och lyckades dra loss Circe, och att allt, trots situationen gick bra, kom vi in sist i fältet utan tidskompensation. Vi skulle få en placering motsvarande genomsnittet av kommande seglingar, meddelade tävlingsledningen när jag frågade, vilket kändes det lite bittert, eftersom denna dag hade de för oss bästa seglingsförutsättningarna. Och med vetskap om de kommande starkare vindarna, där vi i nuläget inte riktigt har utrustningen som fordras.
När vi avbröt seglingen låg vi bra till med häng på tätbåtarna och med vårt lägre handikapp var vi nog med bland toppbåtarna så rent kappseglingsmässigt var detta ingen bra händelse för oss, men samtidigt skönt att ingen kom till skada samt att båten kunde räddas.
Magnus Swahn SK 75 Trumph
Bra gjort, Trumphs insats förtjänar honnör, beröm och uppmärksamhet på årsmöten. 17, 42 meter lång, byggd 1921.