BavariaCruiser_36.jpg

På fredagen kablade tyska nyhetsbyrån German Press Agency ut att Bavaria Yachtbau har ansökt om konkurs sedan fabrikens finansiär det amerikanska riskkapitalbolaget Oaktree Capital sagt upp lånen om enligt uppgift äver hundra miljoner euro. Nyheten kom som en överraskning med tanke på den jättesatsning Bavaria gjorde på Dusseldorfmässan i januari med fler båtar än någon annan i en jättemonter kallad Bavaria World. Dessutom har man utveckla tre nya modeller ritade av Maurtzio Cossutti, en 45-fotare, en 62 fotare och 57:an som kom 2017.

600 personer, varav 150 inom adminstration, riskerar nu att förlora jobbet. Även otaliga leverantörer ligger också i riskzonen att förlora sina fordringar. Enligt uppgifter i tyska tidningar ska dock beställda båtar byggas färdiga och levereras. 

 

Därmed kanske askungesagan i båtvärlden tar slut? Fabriken startades av Winfried Hermann 1978 efter principen att bygga familjesegelbåtar på löpande band i stora serier och kunna sälja dem till låga priser. Vilket lyckades , alla kurvor pekade uppåt och Bavariabåatr blev för svenskar samma som Albin och Maxi var på 1970-talet. Vid den tiden såg amerikanska riskkapitalbolaget Bains Capital en ljus investering och köpte fabriken av Winfried för ett enormt belopp, - 1,1 - 1,3 miljarder euro, en ogripbar summa, sades det i media.

Men 2008 slog finanskrisen till, Bavaria gick med brakförlust, vilket ledde till att ett annat amerikanskt riskkapitalbolag Oaktree Capital tog över. Sedan dess har alltså Oaktree stöttat fabriken. Huruvida fabriken gått plus eller back, är inte känt, inga officiella uppgifter existerar och Bavaria avslöjar inte hur många exemplar man byggt av olika modeller för att intresserade skulle få grepp om produktionen.

På måndag ska ett officiellt meddelande komma från Bavaria om den närmaste framtiden.

Man kan dock fundera på skälet till att lånen sagts upp - har produktionen kanske gått ner kraftigt eller kanske båtköpare i allmänhet inte faller för låspriskoncept längre? En sak vet jag dock och det är att fabriken lämnat rejäla rabatter, en svensk jag seglat med köpte i höstas en ny Bavaria 50 med 80 000 Euro i rabatt. Bäten levererades för en månad sedan för att hyras ut i Kroatien. Om fler fick sådana rabatter är det inte underligt om kapittalet tagit slut.

Fortsättning följer.

Curt Gelin

 

 

 

 

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Genvägsboken

Genvägsboken

Slusshandboken

Slusshandboken

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line