HR 312 Mk2.jpg

Finishen i en Hallberg-Rassy 312 går nu att komma över för ca 340 000 kr och är exempel på årets kap.

Trenden på det mesta begagnat är lägre priser och särskilt på kvalitetsbyggen. Det positiva därmed är emellertid att köpare har kanonläge, det har aldrig har varit så fördelaktigt som nu att skaffa sig en traditionell, väl byggd båt. Men det gäller att inte tveka, danska köpare trycker på på Västkusten och finländare på Ostkusten, den låga kronkursen gör att de får 30 procent mer för pengarna än förra året.

Båtköpare.png

Allt yngre vill köpa segelbåt och har i vår tidernas chans att göra kap, särskilt på äldre kvalitetsbyggen, som gått ner i pris mer än andra.

Pristrenden för begagnat framgår av statistiken som Sweboat sammanställer och i den ser invigda att antalet sålda begagnade segelbåtar minskade 2017. I gengäld ökade snittvärdet, varför slutsatsen är att färre, men dyrare båtar köps. 

Man bör dock som med all statistik,  ta även Sweboats med distans, då en del förmedlare även säljer nytt och kanske vill hålla uppe priserna på egna märkena. Men lyssnar man även på vad omvärlden i meningen privatköpare och säljare säger, ser det ut som om Hallberg-Rassy och Najad har gått ner mer än andra märken. Det förhållandet förvånar säkert vänner av dessa premiumbåtar, eftersom konceptet ansetts lika säkert som pengar på banken. Alltså behövs en förklaring .

-  2016 var utbudet stort, men säljarnas idéer om pris ledde till att få affärer gick i mål. 2017 justerade många säljare sina priser och båtarna såldes. Faktum är att Hallberg-Rassy var och är vårt näst mest sålda märke och troligen kom prisdämpningen, som ju många europeiska båtar råkat ut för, ikapp även Orustbyggena. I år har den kalla våren bromsat upp försäljningen, efter en annars bra start. April har börjat bättre med många affärer i luften. Mer än hälften av det vi säljer går på export och trenden är tydlig - fina välvårdade båtar oavsett fabrikat lämnar landet. Valutadopade tyskar och danskar shoppar och upplever att dom får mycket för pengarna, säger Anders Hultman med Båtagent från sin utsiktsplats på Västkusten.

Anders.jpg

Anders Hultman menar att priserna på Orustbyggen har justerats, men att köpstarka danskar nu trycker på.

Samtidigt pekar statistiken från Sweboat på att fler väljer välbyggda välseglande båtar och att de betalar bra för dem. Det gäller Arcona, Linjett och X-Yachts, vilket tyder på att den skandinaviska stilen med kraftig konstruktion, modernt byggsätt, sagolika seglingsegenskaper, hög finish lockar köpstarka yngre seglare.


Familjebåtar från Frankrike och Tyskland sjunker, men marginellt.  Villkoret är dock att de är av nyare modell och seglar väl. Slutsatsen man kan dra av detta är att fler söker fin segling. Men också att äldre storvarvsbåtar är billiga, många har gått ner 20 - 30 procent eller ännu mer.

Vad händer i övrigt på marknaden? Bra källor är flinka, transparenta båtmäklare, en är Magnus Kullberg med XLNT Yachting i Henån som har kvalitetsbyggen som specialitet.

Magnus.png

Magnus Kullberg med XLNT Yachting har superkoll på priser för Orustbyggen.

Najead 405.JPG

Lyxen i en Najad 400 går att få för 1,9 MSEK och ger massor av båt för pengarna i ordets rätta mening. Foto: Axel Nissen-Lie, Seilas

Hannse 385.jpgE

Hanse 385 har ett koncept och är i en storlek som ökar, exemplar från 2014 säljs för 1,36 mot 1,30 förra året. Hög rigg, selftacker lockar.

På Yachtsale i Fisksätra, specialiserar man sig på nyare, främst franska båtar och där säger Mattias Kennebäck att intresset har varit, och är gott för nyare modeller.å Yachtsale i Fisksätra, specialiserar man sig på nyare, främst franska båtar och där säger Mattias Kennebäck att intresset har varit, och är gott för nyare modeller.

- Det börjar bli nästan lite brist på nyare båtar, det har inte byggts många efter finanskrisen 2008. Vi märker ändå inte att priserna gått upp, men väl att köparna är yngre och vill ha moderna koncept. Vi har haft Hallberg-Rassy till salu, men intresset har varit litet, typen uppfattas som omodern. Den avgörande faktorn för köparna är skicket - att båtarna är fräscha. Därför testar vi salubåtarna, går genom dem noga med säljarna, upprättar historik, gör en varudeklaration och ifall vi ser något misstänkt, ber vi om besiktning för att ge köparna trygghet. Priset sätter vi efter vad vi sålt  förut, Beneteaus EYB och Yachtworld. Ägarna är dock realister, vet att de inte får lika mycket som de betalat, menar Mattias och Henrik Kennebäck.

Henrik + Mattias.jpg

Henrik och Mattias Kennebäck driver Yachtsale och har bra fart på försäljningen av franska och tyska familjebåtar.

Sun 36.JPG

Franskbygget Jeanneau Sun Odyssey 36 har fina linjer, snygg inredning, men omsätts ändå för ca 850 000 mot 995 000 för något år sedan.

De 36.JPG

Dehler 36 hör till varvets mest välbyggda modeller, ett ex från 2005 omsattes av Yachtsale för 1,03 MSEK.

Sweboatlistan är bara tillgänglig för medlemmar och är som sagt från 2017. Men som hjälp för koll på priser finns de transparenta båtföretagens hemsidor med avslut. Prut förekommer från de priserna - förstås - ungefär fem procent uppger säljarna.

Inom kort kommer om bästa taktiken för att köpa begagnad segelbåt denna svala vår. Plus exempel på fel, en del av så obehaglig kaliber, att en båt kan vara osäljbar. Tills dess kan jag föreslå kontakt med de transparenta mäklarna Båtagent, Yachtsale, XLNT Yachting, Arcona Yachts, som vet vad sålde för 2017.

Kylslagna köp - negativ pristrendlslagna

1 Äldre svenska familjebåtar

2 Orustbyggen före 2008

3 Klent byggda cruisers

4 Familjebåtar under 32 fot


Varma val - positiv pristrend

1 Prestandabåtar

2 Nyare Orustbyggen

3 Välseglande tyska båtar

4 Familjebåtar över 40 fot


De 10 mest sålda märkena

1. Bavaria

2. Hallberg-Rassy

3. Najad

4. Jeanneau

5. Hanse

6. Oceanis

7. Arcona

8. X-Yachts

9. Maxi

10.Dehler

Fem flinka segelbåtsförmedlare: Arcona Yachts www.arconayachts.se Båtagent www.batagent.se Knape Marin www.knapemarin.se

Navark www.navark.se Yachtsale www.yachtsale.se

HR 310.JPG

Hallberg-Rassy 310 är en förnämlig familjeseglare, reder sig väl i frisk vind. En 2012:a går på ca 1,55 MSEK - samma som ny.

Bav 36.jpg

Nyare Bavarias - de som är designade av Farr seglar skapligt och är bättre byggda än föregångarna. En 36/2011 går för 900 000 kr.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Ankarliv

Ankarliv

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line