S Q.jpg

Nya Arcona 435 får samma fart som 50-fotare har snillrike Stefan Qviberg räknat ut. SRS 1,17...

På Årets Båtmässa, alias Allt för Sjön, höll konstruktören Stefan Qviberg ett inspirerande föredrag om utvecklingen inom yachtdesign och berättade om nya Arcona 435. För att få veta ännu mera om vilka kriterier som styrt, bad jag honom berätta om vad som ser ut att bli en dröm för prestandaberoende seglare. Hans VPP tyder på ORCi 565 sekunder per sjömil, vilket motsvarar SRS 1,17 samma som för 50-fotare.

Arcona 430 kom för tio år sedan, blev European Yacht of the Year 2008 och var en perfekt kombination för cruising och racing. Utvecklingen har sedan dess gått med en otrolig fart, mätreglerna har utvecklats och stimulerar nu båtar med stor styvhet och mycket segel för snabbhet i alla vindar.

Nu har Arcona bestämt sig för en uppföljare. Klassen är ett getingbo med 43 - fotare, det man gör måste bli bättre än vad som redan finns. Det var även påtryckningar från Arcona 430 - ägare, som fick Arcona att bestämma sig. Man vill helt enkelt ha en modernare båt.

Målet är att skapa en snabb, modern och lätthanterlig 43-fots performance cruiser, baserad på dagens kunskap i yacht design. Båten skall ha ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov med klassisk Arcona profil. Även invändigt skall Arconas specifika kännetecken finnas på plats, snickerier av hög klass, praktiska detaljer på rätt ställe och en från början inbyggd trivsel.

435 kommer att laddas med toppade prestanda för maximal seglingsupplevelse, och liksom sina större och mindre systrar, vara en vinnare på kappsegling tack vare låg vikt, effektivt segelplan och hög stabilitet.

Skrovet är en utveckling av den serie, som började med Arcona 410, och förfinades i Arcona 380 - totalsegrare i ÅFOR 2017. 435 blir en utveckling av denna skrovform.

Skrov, däck och innerliner kommer att produceras med infusionsmetoden vilket garanterar optimerad vikt och kvalitet.

435 får fock och något större storsegel än tidigare modeller. Ett högeffektivt segelplan, i kombination med optimerad vikt, kommer att ge Arcona 435 samma goda lättviktsprestanda som tidigare Arcona modeller.

Hög stabilitet nås med samma typ av kompositköl, stålfena med blybulb, som övriga Arcona. Både köl och roder CNC-fräses för optimal precision på profilerna och utformas enligt de allra senaste rönen för maximal lyftkraft och minimalt motstånd.

Arconaägare föredrar lättvindsegenskaper och vid 10 - 15 graders krängning, är det lagom för rev på 435.

Värt att notera är att kölen på 435 sitter längre bak än på 430, att rodret sitter längre in och att kölen har L-form. Det sista är ett önskemål från de som beställt båten.

435 kan dock beställas med T-köl på 2,60 m för kappsegling på allvar, då blir mätetalet i ORCi 565 sec/M n- 22 sekunder lägre/snabbare än för en X 4-3. SRS blir 1,17 som är som för en First 50.

 Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Genvägsboken

Genvägsboken

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line