2018-02-25_18-11-51.jpg

Denna Laurie Davidson racer från 1982 tappade kölen på kappsegling varvid två man omkom. Foto: Carla Hildebrand.

Båten var visserligen till åren - byggd 1982 - och vädret var åt det hårda hållet i helgen när en australisk 50-fotare med sex man ombord välte utanför Fremantle och två man omkom. Orsaken till att Davidson 50:an Finisterre hamnade upp och ner är inte klarlagd, men av bilder från räddningsstationen med den bärgade båten framgår att kölen saknas. Varför är som sagt inte klart ännu. Men sannolikheten för att kölinfästningen i skrovet fallerade kan knappast anses vara liten, vilket igen visar på behovet av en stark konstruktion för kölen.

 

2018-02-25_8-06-09.jpg

Finistere var en veteran inom havskappsegling, var med i Sydney Hobart senast. 

Detta hände enligt lokala medier: Sex timmar efter starten kring midnatt i havskappseglingen 70:e Fremantle - Bunbury Race på 170 M med 16 deltagare, aktiverade en i besättningen på Finistere sin nödsändare ca 11 M utanför kusten. Signalen fångades upp av Sjötäddningen i Canberra, som då förgäves försökte kontakta båten via VHF.

När Finisteres tracker inte hade uppdaterats efter 15 minuter, kontaktades Sjöpolisen i Fremantle och man skickade ut en räddningshelikopter. Denna fann Finistere flytande djupt upp och ner utan köl.

Två närliggande deltagande båtar avbröt kappseglingen och kunde rädda fem i Finisteres besättning, men en av dem var död och en sjätte kunde man inte hitta.

En sökoperation inleddes i gryningen i söndags och mitt på dagen återfanns den sjätte i besättningen, men livlös.

Arrangörsklubben sade att det var för tidigt att spekulera i hur Finistere kunde kapsejsa, men att seglingen var under kategori 3, som innebär att alla ombord har en personlig nödsändare som aktiveras om de faller i vattnet.

- Havskappsegling har inneboende risker, vadsomhelst kan inträffa. Men en allvarlig olycka som denna är inget vi kunde vänta oss. Vi har våra säkerhetsrutiner och använder dem så bra vi kan och vi ser till att lära av erfarenheter för att bli bättre, sade klubben.

Här hemma är ÅFOR den tuffaste seglingen många tar sig an årligen och där är säkerhetskraven också enligt kategori 3. Dock råder undantag för livflotte sedan förra året, den är inte längre är obligatorisk, men väl en rekommendation.

I fallet med den havererade båten i Australien anger specifikationen att den var handupplagd med riktade fibrer, hade hårt distansmaterial, stringers och balkar i skrovet - väl byggd med andra ord. Motorns placering mitt i båten ovan kölen kan dock ha gjort det svårt att inspektera kölinfästningen.

Säkerheten är inget många tänker på förrän vädret blir dåligt, man fryser, är blöt, våt och kanske även lite sjösjuk. Sele, flyväst och nödsändare känns då tryggt. Men ännu tryggare är man medveten om att kölen är starkt infäst, och om man seglar en äldre båt, att en besiktning av ett proffs har avgjort att konstruktionen är säker.

Curt Gelin

 

1982-davidson-50-custom--22.jpg

Kölinfästningen på en Davidson 50 är á la´ 1980-tal med smal anslutning och propelleraxeln i bakkanten.

 

 

 

 

 

 

 

 


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line