Joca Signorini från Täby och havskappförbundets Johan Tuvstedts på Go for Speed nyligen.
Joca Signorini känd från Ericsson 4 och som coach åt Team SCA, är numera förortsbo och familjefar, men seglar fortsatt professionellt. Han var med i besättningen på racern Rambler 88 och såg till att 88-fotaren vann hårda havskappseglingen Caribbean 600 i veckan som gick. 84 båtar startade, men nära hälften måste bryta när vinden ökade till 40 knop, regnet vräkte ner och sjön var våldsam på den 600 M långa seglingen runt nio öar i Karibien.
Rambler 88 kör många stora seglingar, var först i mål och vann totalt den hårda seglingen i Paradiset.
Besättningen på Rambler 88 med ägaren George Davis främst och Joca Signorini bakom honom efter målgången.
Kaxigaste insatsen gjorde en australisk Sea Cart 30. Calle Hennix skötebarn var minsta båten, men en av de som fullföljde.
Veckoslutet före starten för Caribbean 600 var Joca gäst på seminariet Go for Speed ordnat av Havskappförbundets Johan Tuvstedt för att berätta om sin syn på framtiden för Volvo Ocean Race. Joca skulle egentligen ha varit vaktkapten på Akzo Nobel i VOR, men hörde till dem som hoppade av i samband med tvisten mellan skepparen Simeon Tieneport och sponsorn.
Joca sade på mötet att VOR överlever om ledningen satsar på de planerade foilande båtarna. "Vi som seglar professionellt gillar att utvecklingen går framåt", förklarade radhusbon och småbarnspappan från Täby, seglade och vann på Ericsson 4 och är ännu en Whitbread/VOR seglare, som förälskat sig i en sevnska. Matthew Humphries och Rodney Ardern är två andra.
Utöver Joca, var Sveriges meste oceanseglare Mikael Ryking med i Caribbean 600 för andra året och fullföljde trots skörad gennaker. Femte platsen i Class 40 var bra gjort mot konkurrenterna i klassen och deras nyare, mer påkostade båtar.
Mikael kommer till Årets Båtmässa och berättar i två fullmatade föredrag om sin tillvaro som oceanseglare på heltid. Tisdag 6 mars och lördag 10 mars finns han på plats på mässans förträffliga mötesplats Sail Forum.
Två More 55, Pixel med österrikiske Mini-Transat seglaren Christian Kargl och More Amore med Mores skeppare Fredrik Olsson, var också anmälda till Caribbean 600. Christian låg till en början tvåa i klassen, men bröt när det hårda vädret blev för mycket. Innan dess visade More 55 igen att den går bra på havskappsegling och man kan fundera på vad en av de 13 byggda båtarna, kan uträtta med toppad segelgarderob och proffs i besättningen.
Caribbean 600 ordnades för tionde året av brittiska RORC och går efter deras regel IRC.
Karibien i februari var inte som på broschyrbilder, så skönt brukar det vara först i samband med Antigua Sailing Week i slutet av april. Men då är More 55:orna på väg med fartyg till hemmahamnen i Kremik Marina, Kroatien.
Curt Gelin
Dufour 44:an Island Girl tappade fick nödstyras, men vann ändå sin klass med OS-seglaren Ossie Stewart.
600 sjömil havskappsegling i Karibien bjuder på en del navigering och taktik när passaden trycker på.