Allt färre klappar blev det till jul. Så även i år. Men i gengäld kanske man ska önska sig något stort i nyårspresent - t ex en ny båt? Eller varför inte två - en för racing och en för cruising? Således har jag spanat in två nyheter, händelsevis båda från Farr, en 32 fotare för shorthandracing och en 39-fotare för solid cruising.
32-fotaren ser ur att vara ett superval för shorthandsegling, särskilt i Stockholms skärgård. Tänk att få segla den i Kolfiberrodret genom juniljus skärgård, en segling, som redan ett halvår före start har hela 105 anmälda deltagare.
Farr 32 Day Sailing Yacht, design nr 832, är beställd av en norsk seglare, med det senaste inom segelbåtsdesign. Hit hör inskjutbara fenor (DSS - Dynamic Stability System), som Farr menar kommer att öka farten och stabiliteten väsentligt. Genom att fenorna går in i skrovet, går det att lägga till som med en vanlig båt, i motsats till hajpade franska Figaro 3, som har fasta foils.
Designen är av klassiskt dagseglartänk med enkla, raka linjer, breda skarndäck, kort kantig ruff och stor sittbrunn med bekväma sargar. Fockrulle under däck, rigg utan backstag ska det också bli.
Mer data ska komma i vår från Farr, som i sitt newsletter berättar om ett antal spektakulära båtar, som en 142-fotare som ska byggas på Baltic Yachts.
Tala om trendbygge.. Hur fort kommer Farr 32:an att segla med dynamiska stabilasatorer?
Najad 395 nämns inte i Farrs newsletter och för en uppdatering besökte jag Najad före jul i form av Sail Yard Uddevalla, där två båtar är under inredning. Åtta man bygger för att den med aktersittbrunn ska bli klar till Dusseldorf.
Även om mycket arbete såg ut att återstå och tidplanen förefäll tajt var Jörgen Otttosson, Najads VD, fylld av förtroende.
- Najad 395 blir en liten superyacht, förmodligen den bästa båten för cruising som byggts. Den kommer att ge Aha-effekt och vi vill inte visa något före Dusseldorf, förklarade han när jag ville ta bilder.
Vid besöket var det ännu inte möjligt att upplfatta Aha- effekten, men väl att skrovet har ovanlig volym och är särdeles solitt med fler lager vakuumsugna laminat än vanligt och att båtarna byggs med däcket av.
Rodret är placerat långt bak för plats i sittbrunnen. Men för att inte lufta, är det nästan lika djupt som kölen och rakt monterat. Axeln i rostfritt har en dimension som sällan skådats i 40-fotsklassen och är därtill lagrat med stora självjusterande lager.
Ett roder låter otrendigt, varför inte dubbla? Men Farr svarar att man avgör från fall till fall, att två sällan behövs på en cruiser och att styrkänslan blir bättre.
Ett steg tillbaka man kanske också tycka om den vinröda snobbranden/bården som var Najads signum förr. Men Jörgen Ottosson vill stärka Najads identitet och pekar på att randen passar i de mörka skrovrutorna.
" Världens förmodligen bästa båt", säger han om 395 och menar att den blir en bättre båt än vad varvet med blå rand kan bygga.
- Vi satsar inte på gimmicks som dubbla roder, peke och inte heller på omodern uppbyggnad, säger han frankt utan sedvanliga artiga förbehåll.
Lika offensivt är priset. Najad 395 är tänkt att kosta 3,7 MSEK medan en Hallberg-Rassy 40 går på 4,3 MSEK. Ändå är Najaden maffigare med mer volym, högre fribord, större vinschar, högre rigg, genomgående mast, teakdäck. Kortare byggtid tack vare att däcket och bottenramen byggs separat med bättre arbetsmiljö och enklare montering som följd, kan vara förklaringen.
Om tre veckor finns facit - i Dusseldorf kan du bedöma om Najad 395 blir den bästa båten som byggts. Och på Öppet Varv i augusti avgöra om den ger mer än Hallberg-Rassy 40. Såvida inte denna båt med skrov från 2002 blir ersatt av nästa nyhet.
Curt Gelin
Najad 395 vs Hallberg-Rassy 40
Löa 11,99 m vs 12,40 m
Lvl 10,98 m vs 11,04 m
Bredd 3,99 m vs 3,82 m
Djup 2,10 m vs 1,99 m
Depl 11 ton vs 11 ton
Köl 4,0 ton 4,1 ton
Segel 87,6 kvm vs 81,5 kvm