Bästa svenskbåten nu trea
Det är inte bara i Stockholms skärgård högtrycket ligger som ett varmt täcke över vattnet. Så är det även i Öresund där Kongelig Dansk Yachtclub arrangerar VM i havskappsegling eller ORCi Worlds som seglingarna heter officiellt.
Igår fredag blev det inga seglingar alls, vinden var för svag. Därmed behåller svenska medaljhoppet Patrik Forsgren med sin galet preparerade First 36.7 tredjeplats i till antalet största klassen C med 59 båtar. Han har ett antal poäng upp till tvåan, en dansk i en X-37, som Maurizio Cosutti ritat ny köl och nytt roder till. Etta i klassen ligger en annan dansk i en Italia 9,98 en båt som vann VM förra året.
Intrycket av resultaten är att nästan inga båtar är nya. Förr var VM en språngbräda för ambitiösa konstruktörer och utvecklingen av skrov gick hela tiden framåt. Nu ser fältet inte ut så. Enda nykonstruktionen är M.A.T 11.80, Datacom med Ralf Aspholm. Men hans läckra racer ligger tyvärr i kön. Om detta förhållande kan man tycka olika. Det kanske är ett bra betyg för regeln att en Dufour 34, anno 2003 kan vinna en VM-segling. Men spännande och utvecklingsfrämjande är det knappast, det borde en nyhet göra, kan jag tycka.
Sak samma med ledarna i klass A för stora båtar, där en TP 52 från 2008 slåss med två Swan 45 konstruerade 2001 om tätplatsen. Och i klass B, där norske Claus Landmark leder med sin Landmark 43 anno 2007.
Dagens melodi verkar med andra ord vara att ta en bra halvgammal båt eventuellt förse den med ny köl, nytt roder, ny mast, nya segel och ta det ständiga vinnarreceptet – segla och träna, segla och träna, kalibrera och kontrollera.
Intressant är också att se vilka båttyper som deltar. Inga Arcona är med, och de få Dehler som deltar är av äldre snitt. Dessa brukar ju gå bra på race i Stockholm och det hade varit av värde för köpare att se hur Arcona 465 och de nya modellerna från Dehler hade klarat konkurrensen.
Men otaliga X-Yachts deltar.
Följ ORCi Worlds på http://www.orcworlds2016.com