Curres blogg:

Bäst för shorthand

Dominant 95

Seapilot 2star visade i år på två trender - det är guld värt med codesegel och att segla ett optimerat själv eller specialbygge. De fyra första var sådana.

Årets Skräll var dock att en mastheadriggad träbåt från 1973 kom fyra trots att den var tolv timmar efter snabbaste båt runt banan. Man behöver med andra ord inte ha en stor, dyr, ny eller ens vanlig båt för att komma bra på shorthandsegling. Det viktiga verkar vara att optimera köl och roder på sin båt. Eller att tya genvägen med en modern ändamålsenlig båt. Östersjöns Maraton visar vilka båtar som fungerar bäst.

 

 

Arcona380

Codesegel, jib-tops och plana assymetriska gennakers gav utdelning i ”Östersjöns Maraton” - Seapilot 2star. På de båda friska, branta bogarna mellan halvvind och slör till Visby och till Oskarshamn, hade fockbåtar med spinnaker, inte mycket att sätta emot. En var Imperiet, i år en Arcona 380, som trots bra fart och två rutinerad ombord, hamnade i mitten.

Båtarna med codesegel och plana gennakers gick bättre på de branta bogarna. Särskilt J/80:orna visade vad sådana segel ger, det kunde vi se mellan Gustav Dalén och Visby och mellan Visby och Oskarshamn, där det var för brant och för friskt för spinnaker.

- Vi hamnade sedan fel på kryssen från Oskarshamn mot Oxelösund. Trots gribfiler och routingprogrammet Expedition, tappade vi kontakten med jämnsnabba båtar och slutade på 48:e plats. Trots det, tycker vi mycket om seglingen, den är en härlig upplevelse, särskilt i år när vädret var bra och nyordningen med starter på morgnarna. berättar Fredrik Westin, som gjorde ”Maran” för tredje gången med sin skeppare Paul Nord.

DUBBELT DOMINANT

Trend eller tillfällighet är bäst att låta vara osagt, men i Seapilot 2Star 2016 var de fyra främsta i resultatlistan själv - eller specialbyggda båtar. Ettan Dominant 95:an Eländet är ett självbygge daterat 1977 ritat av göteborgaren Gösta Edwardsson för att vinna Tjörn Runt.

Dock har Sandor Moldovan och Darius Trakanavicius en ”tom” båt med optimerad köl och roder och de har varit med förr.

pacman

Tvåan B & R 38:an Pac-Man är ett specialbygge ritat av Bergström & Ridder 1993 på uppdrag av Åke Fjällräven Nordin, som fick båten byggd av Stefan Törnblom med Trinity Marin på Lidingö efter Messerschmidtmetoden - lätt, men stark.

38:an var tänkt som ett visionärt seriebygge, men blev ett självbygge för varvsägare Törnblom, när beställare Nordin övergav idén iden om att lansera sin vision till båt.

Hansson31Trean Piano Hansson är en Hansson 31, en båt tillkommen i Kungsbacka 2002 av Erik Hansson. Han gjorde om sin ägandes Dominant 95, vässade den rejält mer eller mindre i samklang med konstruktören och sålde den billigt i halvfabrikat.

Dock ska sägas att Pianos slipade skånske ägare, Anders Bergmark och hans kompis Bo Bergqvist, har sedan båten köptes 2008, lagt jobb på att optimera köl och roder, de har breddat fören, förlängt vattenlinjen, satt på kolfiberpipa och skaffat en optimal segelgarderob för bra fart i alla vindar.

TRÄBÅT FYRA

Ännu intressantare är att en mastheadriggad träbåt på 7,96 meter byggd 1973 kunde komma fyra. Placeringen tyder på att det går att komma bra med en äldre mindre båt i Seapilot 2Star. Att orka segla i hela 42 timmar, längst av de 100 som fullföljde, visade också vad Visbys mesta seglare Rolf Erixon och Magnus Gustafsson, kan.

En annan utmaning är att köra en stor båt på två. Tvåan Jimmy Hellberg med gasten Niclas Carlsson var snabbast i 38-fotaren Pac-Man. Vilket krävde kämpande.

Vi hade kunnat sätta på autopiloten, vilat och revat mer. Men vi handstyrde, hade max segel uppe, trimmade för varje ändring i vindriktning eller tryck och jagade varje våg. Att pressa båten hårt, innebär ett smalt spår och att risken att vurpa är nära. Men vi vill alltid vinna, berättade Jimmy Hellberg efteråt.

Största båten var Dehler 45:an So Long med Johan Bratt och Örjan Berg, som också kämpade. Denna 45-fotare har 162 kvadrat spinnaker och 68 kvadrat storsegel och att hantera så stora segel på två kräver mycket handkraft. Det hade sjunde snabbaste seglad tid, men med SRS 1,41 fick de nöja sig med 82:a plats, vilket de inte var särskilt nöjda med.

En annan snabb stor båt var som vanligt Vallicelli 42:an She Devil med Thommy Sundström och Jonas Stenbeck. Duon kom 42:a 12 minuter före mina förhandsfavoriter Rolf Tannergård och Anders Lewander, som slutade 47:a.

BÄSTA BÅTVALET

Om man jämför resultat och båtar i Seapilot 2Star kommer funderingar på vilken båt man ska välja för att komma bra. Ett vässat gammalt självbygge är rätt, det säger ju årets resultat.

Sunfast3600

Men i mitt tycke är bästa båten för shorthand modern och ändamålsenlig som 12:e snabbaste båten i årets Seapilot 2Star – Jeanneaus skarpa Sun Fast 3600. Bättre båt i hanterbar storlek för rejäl segling finns inte i mitt tycke. 18:e plats trots SRS 1,303, var bra gjort av Martin Dubois och Noel Barkelius, och visar på båtens potential.

En J/80 som kom femma är förstås ett annat val, men bekvämare blir en Dehler 29 som sexan Citrus.

Nästa utmaning för alla bitna seglare är ÅFOR. Om en månad vet vi vilken båt som är bäst totalt shorthand och fullt bemannad.

Tabellen nedan vill visa vad optimering kan göra i tid och på SRS.

  Dominant 95 Eländet Dominant 95 special Piano
Längd skrov 9,50 m 9,58 m
Bredd 2,80 m 2,80 m
Depl 3,35 m 3,19 m
Kölvikt 1,30 ton 1,35 ton
Djupgående 1,85 m 1,76 m
Rigg Partial Masthead
Storsegel 25,84 kvm 26,98 kvm
Fock/genua 21,42 kvm 30,29 kvm
Spinnaker 68,66 kvm 74,97 kvm
SRS shorthand 1,145 1,207
Seglad tid SP2S 2016 2244 min 2199 min
Skillnad + 45 min 0 min
Omräknad tid 2669 min 2673 min
Skillnad 0 min + 4 min

Curt Gelin

 


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line