Rassys härligaste - en ny 44-fotare
Efter ett 2015 med ett bra resultat satsar Hallberg-Rassy på en helt ny modell – HR 44. Den lovar gott och kan bli varvets härligaste nyhet sedan 62.an och 412.an. Och den är från grunden ny, inte bara en förfining av en existerande modell.
Och Magnus nöjer sig inte med att följa varvets omtyckta spår med mittsittbrunnsbåtarna – nu tas konceptet till en ny och ganska oväntad nivå för detta varv, som brukar ta det lugnt med större innovationer. Nya Hallberg-Rassy 44 får både dubbla roder och inbyggt peke.
Dubbla roder är till för att ge ännu bättre kontroll och lätt styrning alla väder.
44:an har dock bara en ratt, men största möjliga för bästa moment, förklarar Magnus Rassy. Och vitsen med inbyggt peke är att få en bra punkt att halsa en code-Zero eller en gennaker på, få en idealisk plats för ankaret och för att fästa en stege på i naturhamnar, berättar han.
Samma lösningar som på varvets större modeller blir införda, bland annat nerfällbar badbrygga, långa sittbänkar, stor styrpedestal med plats för tilltagen kartplotter och fall och trimtampar i kanaler i rufftaket.
Även invändigt följer HR 44 med i tiden. Beställare kan välja mellan längsgående pentry i gången till akterhytten på babords sida eller det klassiska U-formade om styrbord samt en eller två hytter framför masten.
Detsamma kan sägas om linjerna, German Frers omisskännliga stil tas vidare med modern skrovbredd, rejält bred akter, rakare stäv och ännu tjusigare stigande språng. Deplacementet är en aning större än på HR 43 Mk III – eller 13,3 ton för tom båt och 14,9 ton i seglande skick. I gengäld är segelytan med fock ökad till fina 109,6 kvadrat, samtidigt som stabiliteten är större tack vare tyngre köl och lättare skrov. Följden lovar att bli en båt som seglar skönt från morgonbris till kuling, då stor styvhet aldrig kan överskattas.
Byggtekniskt anger specifikationen inga nyheter, skrovet har vinylester ytterst, isopolyester i styrkeskikten och Divinycell som isolering. Dock brukar Magnus Rassy öka på med nya glasfibermattor och polyester. Handuppläggning gäller, vilket på en Hallberg-Rassy brukar betyda en kombination av sprutat och handrullat laminat. Vakuuminjicering är modernare, men ger också en dyrare båt.
Interiört får utförandet samma intagande traditionella stil med varvets ljusa, jämna Khayamahogny, höga böjlimmade greppvänliga kantlister, eleganta galler över luckorna och den egna lackfinishen.
Hallberg-Rassy 44 håller på att fräsas och blir klar till Düsseldorfmässan 2017.
Se mer på varvets hemsida med renderingar, skisser och annan intressant information. www.hallberg-rassy.com
Curt Gelin
Data | HR 44 | HR 43 mk III |
Maxlängd | 14,45 m | 13,57 m |
Skrovlängd | 13,68 m | 13,57 m |
Bredd | 4,20 m | 4,08 m |
Djup | 2,10 m | 2,00 m |
Depl tom båt | 13,3 ton | 12,7 ton |
Kölvikt | 5,3 ton/40 % | 4,5 ton/35 % |
Segelyta m fock | 109,6 kvm | 95,2 kvm |
Masthöjd | 21,6 m | 20,2 m |
Diesel | 365 liter | 395 liter |
Vatten | 650 liter | 650 liter |
Kryssfart 6 m/sek @40 gr | 6,73 knop | 6,50 knop |
Baspris | 5 580 062 kr | 5 458 750 kr |