Curres blogg:
Himmelriket för racers
Utanför Southamtpton ligger Hamble River, som sträcker sig en timma inåt land från Hamble Point till Swanwick. Här finns tre marinor, som är granne med the Solent, sydkustens mest frekventerade seglingsvatten och hemmaplan för en räcka racers.
För att stilla lusten på att se brittiska båtar tog efter Southamption Boat show en avstickare till Hamble Point Marina och Port Hamble i väntan på att Maxi 1200 skulle bli klar att testa i frisk vind hos importören Regatta Yachting. I båda hamnarna fanns mycket att se för en båtbiten nordbo.
I den Hamble Point finns ett flertal båtfirmor - Arcona UK, X-Yachts, J/Boats, Dehler, Jeanneau, Grand Soleil plus ett stort antal beg-båtar parkerade på landbacken.
I Port Hamble två kilometer bort är atmosfären inte kommersiell, lyxigare, grönare och pittoreska rara samhället Hamble le Rice att upptäcka.
Förutom bryggor med båtar storlek större finns också Hamble Yacht Service, som servar en mängd racers. Den som vill kolla in det senaste i linjer har fullt upp där i flera timmar.
Här är några av de racers jag spanade in, och som ger hallucinationer om hur det skulle vara att ha resurser för en kampanj med en ny 40 – 60 fotare.
Invictus är en Ker 40 + ritad av desgnern på modet Jason Ker. Ihop med australiska McConaghys varv i Kina har båten vunnit mest i nya klassen Fast 40 + .
Resultatet av miljontals datakörningar är en skrovform med ännu mindre deplacement och djupare köl för mindre kraft och mindre motstånd. Kölfenan är strukturellt och hydrodynamiskt optimerad och skrovvolymen föröver ovan vattenlinjen är tänkt att ge bärkraft för hård och djup gång. Aktern är bågformad. Låga fribord, vanten i sidan, rorkult, grinders akterut, snabbskotning för gajar och häckstag är andra njutningar. Mått: 12,20 x 4,20 m. Djup 2,90 m. Vikt 4 350 kg. Segel 95,9 kvm. Pris: ca 4,6 MSEK
Tolvan Italia I låg på land och såg ut att vara i perfekt skick och deltar årligen i Cowes Week och Round the Island Race. Med sitt voluminösa undervattensskrov och smala skrov är hon även på land en syn för seglare med själ. Lite forskning säger att ITA 7 ritades av Giorgetti & Magrini för America´s Cup 1987. Trots fem modeller körda i tank och vindtunneltester lyckades aldrig båten komma till final och efter ett antal ägare köptes hon 2014 av en Alex Curry.
Baraka GP är en holländskägd Ker 40 från 2012 till salu för 285 000 Gbp plus skatt (ca 4,6 MSEK) hos mäklaren Ancasta. Uppges vara en av de bäst utrustade Ker 40 som finns, med uppgraderad däcksutrustning, nya segel och senaste elektroniken. Tog i augusti 17:e plats i Fastnet Race i samma klass som svenska J/111 Blur kom sexa.
Black Pearl är en Carkeek 47 från 2014 ritad av Shaun Carkeek och kappseglad flitigt i the Solent av sin ägare tysken Stefan Jentsch. Byggd i Dubai av Premier Composites och ämnad att mäta bra enligt populära IRC, men också under öppna handicapregeln HPR. Mått. 14,30 x 4,28 m. Vikt 5,8 ton, segel 142 kvm. Pris: 824 000/8,3 MSEK.
Artemis är en havskappseglarskola för unga seglare som vill bli bra på långa och hårda soloseglingar. Utbildningen bedrivs i entypsbåten Figaro II och har sin bas i Cowes. För att komma in på skolan måste man ha brittiskt pass, ha visat framfötterna i jollesegling eller andra seglingar och vara beredd att satsa 75 procent åt sin tid att segla.
Lucky vann Transatlantic Race 2015 på beräknad tid och är en McConaghy 63 byggd 2009 och ritad av amerikanarna Reichel & Pugh.
Phaedo är en 70 fots trimaran byggd och konstruerad enkom för rekordslakt. Senast kapade besättningen med ägaren Lloyd Thornburg Cowes-Dinard med 25 minuter. Med en medelfart om 28,7 knop och topp på 40,9 knop är det inte underligt att med huv a´la´ stridsplan för att skydda navigatören.
Olika kölutformning kan studeras på Port Hamble och se hur korta dagens kölblad har blivit. Hur båtarna är att hantera, hur de är att hålla fart med på kryss, vore intressant att vet. Detta med tanke på att svenskar med tidigare fina framgångar, har gått bet när de köpt racebåtar från England, de har inte hittat farten –ännu är kanske bäst att säga.
Denna Ran är Zennströms gamla Marten 52 från 2007. Det var den här båten han ställde upp med i Fastnet 2007, men måste bryta när vatten kommit in i motorn och släckt all elektronik. Vilket gav revanschlusta, en ny Ran från judel/vrolijk på 52 fot och seger 2009 i den berömda seglingen.