Holland klara!
Nederländska Team AkzoNobel blev det första laget som tillkännagett att de ska delta i Volvo Ocean Race 2017-18, drygt 15 månader innan starten av tävlingen.
Laget backas upp av AkzoNobel, ett globalt ledande företag inom färg- och ytbehandling med högkvarter i Amsterdam, över 45 000 anställda världen över och välkända varumärken som Dulux, Sikkens, International, Interpon och Eka i sin portfolio. Båten kommer att ledas av Simeon Tienpont (NED) som ställer upp i Volvo Ocean Race för tredje gången men gör sitt första race som skeppare.
Efter att ha gjort sin debut med laget ABN AMRO TWO 2005-06 återvände han till världens tuffaste havskappsegling ombord på Team Vestas Wind under de två sista etapperna av den senaste upplagan av tävlingen. Nu är han mycket nöjd med att tävla för sitt hemland och leda det nya laget. – Jag är hedrad och tycker det ska bli otroligt spännande att vara skeppare för Team AkzoNobel, säger Tienpont.
Under sin framgångsrika seglingskarriär har 34-åringen också vunnit två omgångar av America’s Cup – med BMW Oracle Racing i den 33:e upplagan och med Oracle Team USA i den 34:e och senaste upplagan. – Jag och AkzoNobel är båda fokuserade på en hög prestationsnivå och vi delar en passion för framgång. Jag kan knappt vänta på att starta racet.
– Volvo Ocean Race är en oslagbar plattform för historieberättande och varumärkesbygge som sträcker sig över en lång period, säger Conrad Keijzer, medlem i AkzoNobels verkställande kommitté. – Bolaget kan öka kännedomen om sina kompetenser, engagera och fånga båda nya och befintliga målgrupper och kunder, utveckla affärsmöjligheter, locka nya talanger och skapa en känsla av stolthet och entusiasm bland anställda. – Att slå oss ihop med Simeon för att skapa Team AkzoNobel är en vinnande kombination. Han är en sann ledare som prioriterar säkerhet och lagarbete och han är både målmedveten och inspirerande.
Mark Turner, VD för Volvo Ocean Race är mycket nöjd med att det nya laget i tävlingen. – Det är spännande att det första laget presenterar sig så här tidigt, att de backas upp av ett globalt varumärke och att de har en debutskeppare. Det är tre mycket positiva punkter för Volvo Ocean Race. – Rutten för den kommande upplagan kommer att ha mer action, mer fart, fler tuffa sjömil och besöka fler hamnstopp än tidigare men göra det under en kortare tid. Det är en utveckling som tar tävlingen närmare sina rötter och sitt arv samtidigt som den stärker sitt kommersiella värde och affärsmodell för sponsorer.
Team AkzoNobel representerar ett land som inte bara har en rik maritim tradition utan också en speciell koppling till Volvo Ocean Race. Tävlingen har vunnits av Nederländska lag tre gånger: 1977-78, 1981-82 och 2005-06. Den nederländska seglingslegendaren Conny van Rietschoten är fortfarande den enda skepparen som vunnit tävlingen två gånger i rad. 2013 tog Tienpont emot Conny van Rietschoten Trophy – den mest prestigefulla seglingsutmärkelsen i Nederländerna – och han är stolt över att följa i ”The Flying Dutchmans” fotspår. – Folk i Nederländerna tycker mycket om den här regattan och det är tack vare Conny van Rietschoten, förklarar han. Han tog tävlingen, som då hette Whitbread till en helt ny nivå. Han byggde sin båt på ett ypperligt båtvarv i Nederländerna och rekryterade professionella seglare i hela världen.
Presentationen av det nya laget kommer en knapp vecka efter att Volvo Ocean Race avslöjade den fullständiga rutten för den kommande upplagan.
Banan runt jorden kommer att bestå av mer än tre gånger så mycket segling i Södra Ishavet som i den senaste upplagan. Båtarna startar i Alicante hösten 2017 och kommer att kappsegla över 45 000 sjömil.
AkzoNobel har verksamhet i över 80 länder och med besök i 11 städer i fem kontinenter är Volvo Ocean Race en unik möjlighet för bolaget att visa upp sina produkter för en stor global publik. – Lägg till Simeons imponerande facit inom segling och så har du en oemotståndlig kombination av erfarenhet, expertis och ambition som kommer att visa sig vara avgörande när världens ledande havskappsegling startat, avslutar Keijzer.
För att fira offentliggörandet av det Nederländska laget i Haag fick piren i Scheveningen en färgsprakande makeover som kommer att dra till sig blickar ända fram tills tävlingen avslutas i Haag sommaren 2018.