Janken:
En trevlig bok men ingen avancerad handledning
Titel: Utombordsmotorer
Författare: Tim Bartlett
Förlag: Nordstedts
ISBN 9789113071732
I vintras fick jag frågan från Sittbrunnens redaktör, Niklas, om jag kunde tänka mig att recensera en bok om utombordsmotorer?
Ja! Det sägs ju att IF-seglare älskar fukt och hatar motorer vilket kan stämma till viss del. Dock har jag haft ett antal utombordare genom åren och den enda inombordsmotor jag svurit över var egentligen en konverterad Hondasnurra trots att den kallades Volvo Penta.
Jag läste igenom boken omgående men en massa projekt på mina två jobb kom emellan så nu när jag tänkte skriva om den så skummade jag den i ett strålande eftermiddagsväder på altanen.
Bartletts bok är ingen reparationshandbok. Det är ingen avhandling om utombordarens konstruktion.... Den är nånting mitt emellan. Men den funkar bra som referensbok när frågan dyker upp "Hur katten var det det där funkar nu igen?" eller "hur var det där med stigningen på en propeller" Trots att jag slaktat och plockat ihop en Parsun, dränkt en gammal Evinrude och faktiskt ritualdödat en hatad Volvo Penta så kan jag mer om aktersnurror nu än innan jag läste boken.
Jo! Jag hade en utombordsmotor från Volvo Penta en kort period. En femhästars rackare som jag slet kåpan av under barnförbjudna haranger ett oräknerligt antal gånger. Det slutade med att jag i affekt tog en Taxi från Härnösands gästhamn till närmaste marinshop och köpte en mercury för sparkontot efter att ha hängt över akterpulpiten i stekande sol, stiltje och dyning i sex timmar utanför Härnön.
Jag ser mig som "något händigare än genomsnittet" D v s en sån som hellre försöker laga själv så långt det är tekniskt möjligt utan specialverktyg och/eller treårig fackutbildning.
Sen är jag en sån som inte nöjer mig med att få skrivet på näsan VAD jag ska göra!
Jag vill gärna veta VARFÖR jag ska göra det?
Då är Bartletts bok om utombordare en riktigt trevlig bok.
Det är lite svårt att hitta uppgifter om Tim Bartlett men efter en stunds surfande så framgår det att han även skrivit böcker om dieselmotorer, navigation mm men den enda som förefaller översatt till svenska är just denna om akterspegelsvispar.
Det är inte en reparationshandbok utan behandlar ganska iingående själva konstruktionsiden med utombordsmotorn. Skrönan om hur Ole Evinrude tvingades ro över en sjö för att köpa glass till sitt damsällskap finns med i inledningen följt av en kort historik kring "snurrans" utveckling.
Boken beskriver på ett enkelt och pedagogiskt sätt hur små, stora, gamla och nya utombordsmotorer ä uppbyggda.
Den som inte vill förkovra sig i hur en bensinmotor fungerar i detalj kan lätt hoppa förbi de kapitlen.
Upplägget är pedagogiskt uppdelat i kapitel om de olika delarna. Bränslesystem, tändsystem, kylsystem o s v tills man slutligen har hamnat i i transmissionen och propellern.
Varje kapitel avslutas med en "att göra-del" som ger tips om skötsel, service och reparationer av den delen.
Men som sagt....
Den som söker en handledning för avancerade reparationer bör nog söka efter en ren reparationshandbok.
Bartletts bok är en trevlig och lärorik bok för den som vill förstå sin motor, serva den väl, byta impeller, stift och olja själv.
Den fungerar bra som referensbok för den lite mer avancerade hemmamekaren vid större reparationer men då tycker jag att man ska ha en viss rutin från diverse skruvande.
Hur det var med ritualmordet på Volvo Pentan?
Jo!
Den mötte sitt öde mot en 6 tons gaffeltruck i Svartviks hamn en solig eftermiddag i mitten av 80-talet!
Jag njöt vekligen av att se den krossas!
Av döda ting jag har hatat genom åren så har den gamla Pentan verkligen en särställning!