Det finns ett segelbåtsvarv, som i sin annonsering ställde den retoriska frågan: Vem köper du båt av? Med det ville varvet klargöra att man är en pålitlig partner i båtaffärer. Frågan tog försiktiga ad notam och beställde årsredovisningen för att veta att företaget är solitt, kommer att finnas kvar och att båten skulle ha ett bra andrahandsvärde.
Samma synsätt kan ekonomiskt sinnade inta nu när säsongen 2020 väntar och köplusten tilltar. Hur det går för svenska segelbåtsföretag och varv, går att se på www.allabolag.se. och jämföra omsättning och resultat för de senaste åren.
Den som gör så, ser att Hallberg-Rassy Varv i Ellös är störst med en omsättning 2019 på hela 413 Msek, mot 447,6 Msek 2018. Vinsten ökade till 17,2 Msek från 15,2 2018.
Fullt fart i produktionen med ständigt 20-25 båtar mellan 31 och 64 fot under montering ger Hallberg-Rassy ökad omsättning och vinst.
Magnus Rassys mod att satsa ger god utdelning.
En ung familj valde HR 44 för dubbla roder, lockande prestanda och hög komfort. Toppad ska båten på bild delta i Gotland Runt.
Magnus Rassy: Vi har ökat omsättningen med 70 procent de senaste åren tack vare våra nya modeller. Även 2020 ser bra ut med god försäljning. Det är helt uppenbart att allt fler uppskattar vår satsning på konceptet med dubbla roder, öppnare inredningar och ännu mer seglingsprestanda.
Katamaraner, katamaraner.. Navigare Yachting har framgång med att sälja dem som investering och ökade med 40 Msek 2018.
Chartersegling ligger i tiden och ger Navigare Yachting rejäl skjuts. I Kroatien finns ca 3000 investeringsbåtar, som servas varje vecka.
Raketen bland segelbåtsföretagen är ett i tiden, ett som vidaresäljer franska och tyska båtar för investering. Navigare Yachting i Malmö sålde 2018 chartersegelbåtar för 358,0 Msek, jämfört med 219,1 Msek 2017. Vinsten ökade rekordartat till 8,8 Msek 2018 från minus 369 000 kr 2017.
Trea på omsättning bland segelbåtsföretagen är Arcona Najad, som 2018 ökade omsättningen till 67 Msek från 56,6 2017. Resultatet för 2018 var minus 2,8 Msek och 2017 minus 114 000 kr. Enligt uppgift uppstod senaste förlusten av att förre VD:n löstes ut och på dyra konsulter, som man också slutade samarbeta med.
Arcona och Najad är nu ett bolag, vilket ökade omsättningen med 11 Msek 2018 mot 2017.
Nicolas Broberg ansvarar för Arcona Najad från kontoret i Gustavsberg och ser ljust på 2020.
VD Nicolas Broberg: Vi hade ett starkt 2019, levererade 50 procent fler båtar och orderingången hösten 2019 var väldigt bra. Inför 2020 har framförhållningen i produktionen ökat markant och den nya organisationen börjar ge positiv effekt, framför allt på exporten. Vi ser en positiv trend och ljust på året. Arcona och Najad slogs ihop 2019 till ett bolag, eftersom vi nu är en och samma organisation. Vi är ett bolag, som jobbar med två varumärken och har därför namnändrat till Arcona Najad Yachts AB.
För Rosättra gick omsättningen ner av att man tog sig an Shogun 50. En ny Linjett 39 och en 42-fots Shogun ska vända trenden.
Rosättra är ett gammalt aktat varv, ägt av familjen Gustafsson med Markus tredje generationen, som VD. Omsättningen för 2019 landade på 45,2 Msek, mot 49.9 2018 efter att kapaciteten gick åt till Shogun 50. Trots det blev vinsten 2019 963 000 kronor och 1,1 Msek 2018. 2016 var dock resultatet minus 923 000 kr, vilket betyder att varvet klarade att återhämta 1,8 Msek.
Bullandö Marina hyser ca 1200 segel och motorbåtar sommar och vinter. Omsättningen ökade med 5 Msek 2018.
Bullandö Marina på Värmdö servar segelbåtsfolk med sommar- och vinterplatser och är lönsammast i landet på detta. Marinan ökade 2018 omsättningen till 25,8 Msek mot 20,7 Msek 2017. Vinsten blev 8,0 Msek, mot 9,1 2017. Ostkustens mesta marina startades 1969 av Lars Broms, vars sonson, Carl Johan Broms tog över 2019 som VD efter sin farbror Fredrik, vilket garanterar kontinuitet i detta välskötta familjeföretag.
Orust Yacht Service i Henån med driftige Claes Samuelsson är störst och bäst i väst på att laga och serva stora segelbåtar. Omsättningen 2018 ökade till 30,5 Msek från 28,3 Msek år 2017. Även vinsten ökade 2018 - till 563 000 kronor mot 159 000 2017.
Bland båtförmedlarna tampas Knape Marin och Båtagent om att vara störst. 2018 omsatte Knape 8,7 Msek mot 8,4 2017. Hans resultat 2018 blev 516 000 kr, mot 56 000 kr 2017. Båtagent med Anders Hultman sålde 2019 beg-båtar för 8,0 Msek och 2018 för 5,9 Msek. Vinsten för 2019 blev 110 000 kronor och 113 000 kr 2017.
Diva-byggaren och Bavaria-importören Bavia Yacht sålde 2018 för 16,0 Msek, vilket kan jämföras med 17,1 Msek för 2017. Resultatet för 2018 blev minus 614 000 kr mot minus 349 000 kr 2017.
Magnus Lundgren säljer och Magnus Larsson bygger Arconas större modeller och Najad i Uddevalla.
Sail Yard i Uddevalla med framåt båtbyggaren Magnus Larsson producerar åt Arcona Najad och omsatte 2018 8,5 Msek, som kan jämföras med 5,7 Msek 2017. Vinsten var 111 000 kr 2018 och 2017 219 000 kr. Idag gör Magnus varv även snickerierna, vilket innebär att Sail Yard bör öka både omsättning och vinst för 2019.
Arcona Najad ägs av skånska fastighetsbolaget Hexiron och Håkan Eksandh, som har sagt att han är en långsiktig ägare. Bolaget halverade omsättningen 2018 och backade till minus 19,9 Msek från plus 84,9 Msek 2017.
Per Abrahamsson äger Navigare ihop med Jesper Rönngård.
Ägare till Navigare Yachting är North Sound i Malmö, som 2018 ökade sin omsättning till 355,0 Msek från 18,2 Msek 2017. Vinsten ökade till 10,7 Msek från 4,5 2017. Den framgången har gjort att ägarna Per Abrahamsson och Jesper Rönngård, har värvats till styrelserna för Hallberg-Rassy respektive Arcona Najad.
En reflektion kring varven är att lönsamhet verkar komma av att de är familjeägda och satsar på nya modeller. Nyheter kostar att ta fram, men Hallberg-Rassy visar vägen med sina nya dubbelroderbåtar. I det perspektivet står Arcona Najad och Linjett inför valet att göra om äldre modeller eller våga ta fram helt nya.
Arcona har valt att utveckla sin snabba 34-fotare från 2009 och döpt om den till Arcona 345. Man har även gjort om Najad 395 på en rad punkter för en nystart. En intervju med Arcona Najads VD Nicolas Broberg kommer på detta forum inom kort.
Samtidigt satsar Rosättra på den attraktiva bredaxlade 39 –fotare, som funnits som modell på varvet ett tag. Ritningar på Linjett 39 visas på Allt för Sjön. Parallellt ska varvet bygga Shogun 42.6, en sansad lillasyster till Shogun 50 åt Mats Bergryd, som vill etablera ett nytt supersvenskt båtmärke. Även den presenteras på Allt för Sjön, där Håkan och Oscar Södergren berättar om designen.
Trots alla kalla siffror, är faktorerna känsla och förtroende värda att väga in när du väljer partner. Och det gäller oavsett var båten är byggd, ny eller begagnad.
Curt Gelin
De största segelbåtsföretagen | |||
1 Hallberg-Rassy Varv, Ellös | aug-19 | aug-18 | aug-16 |
Omsättning | 431 579 | 447 634 | 177 180 |
Årets resultat | 17 236 | 15 234 | 6 634 |
Tillgångar | 537 872 | 480 269 | 464 921 |
2 Navigare Yachting, Malmö | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 249 418 | 219 175 | 193 799 |
Årets resultat | 8 818 | -369 | 3 386 |
Tillgångar | 58 742 | 56 024 | 33 961 |
3 Arcona Najad, Gustavsberg | dec-18 | dec-17 | sep-16 |
Omsättning | 67 957 | 56 660 | 56 331 |
Årets resultat | - 2 834 | -114 | -48 |
Tillgångar | 37 390 | 31 449 | 44 768 |
4 Rosättra Båtvarv, Norrtälje | jun-19 | jun-18 | jun-16 |
Omsättning | 45 265 | 49 983 | 43 058 |
Årets resultat | 963 | 1 139 | -923 |
Tillgångar | 47 456 | 43 535 | 42 980 |
5 Orust Yacht Service, Henån | aug-18 | aug-17 | aug-16 |
Omsättning | 30 573 | 28 379 | 24 785 |
Årets resultat | 563 | 159 | 318 |
Tillgångar | 10 470 | 10 542 | 8 715 |
6 Bullandö Marina, Värmdö | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 25 812 | 20 750 | 20 491 |
Årets resultat | 8 047 | 9 119 | 7 595 |
Tillgångar | 36 427 | 35 893 | 49 750 |
7 Sune Carlsson Båtvarv. Saltsjöbaden | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 17 688 | 12 577 | 16 786 |
Årets resultat | -474 | - 2 609 | 2 |
Tillgångar | 12 514 | 7 525 | 8 070 |
8 Bavia Yacht (Bavaria + Diva) | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 16 064 | 17 184 | 16 171 |
Årets resultat | -614 | -349 | 419 |
Tillgångar | 5 281 | 6 280 | 9 294 |
9 Knape Marin, Fiskebäck | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 8 793 | 8 439 | 9 295 |
Årets resultat | 516 | 56 | 832 |
Tillgångar | 6 035 | 8 025 | 9 570 |
10 Sail Yard, Uddevalla | aug-18 | aug-17 | dec-16 |
Omsättning | 8 589 | 5 769 | 2 922 |
Årets resultat | 111 | 219 | 9 |
Tillgångar | 2 875 | 2 645 | 2 862 |
11 Båtagent Sverige, Göteborg | apr-19 | apr-18 | apr-16 |
Omsättning | 8 082 | 5 914 | 2 439 |
Årets resultat | 110 | 113 | 64 |
Tillgångar | 12 329 | 7 085 | 3 514 |
Övriga | |||
North Sound, Malmö (Äger Navigare) | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 355 038 | 318 207 | 298 076 |
Årets resultat | 10 722 | 4 506 | 1 901 |
Tillgångar | 604 462 | 394 802 | 294 351 |
Hexiron, Lund (Äger Arcona Najad) | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 115 913 | 256 261 | 266 696 |
Årets resultat | -18 956 | 84 968 | -5 619 |
Tillgångar | 331 245 | 424 134 | 387 335 |
Borret 8 (ex Najad) | dec-18 | dec-17 | dec-16 |
Omsättning | 30 347 | 22 184 | 13 683 |
Årets resultat | - 2 282 | -11 983 | -44 |
Tillgångar | 7 373 | 47 403 | 29 082 |