HR D dorf.jpg

Hallberg-Rassy och deras båtar drar i seglare intresserade av robusta byggen och prestanda. Frers nya stil vinner vänner.

Efter ett uppehåll blev det i år ett nytt besök på Boot i Dusseldorf och intrycket blev att kulturskillnaden fortsatt är påtaglig mellan båtar byggda på kontinenten och de som byggs här upp i Norden. De tyska och franska båtfabikerna försöker fånga köpare med låga priser och stisatt design, men har fortsatt konstmaterial i inredningarna, skarpa hörn, järn i kölarna och låga riggar och sådana koncept känns annodazumal. De propraste båtarna kommer från Danmark, Finland, Sverige, men även från Itailen och Holland. Här kommer ett smakprov.

HR 40 inne.jpg

Som kontrast till kontinentbyggen kunde vänner av finish belåtna nere i Hallberg-Rassy 40C

CS 125.jpg

Club Swan 125 fanns bara som modell men på varvet i Jakobstad är bygget i full fart, i sommar sjösätts båten beställd för att slå rekord.

Enligt Nautors man i Sverige, Klabbe Nylöf håller varvet tidplanen och räknar med provseglingar under sommaren för att succesivt ta reda på hur de monstruösa krafterna i båten ska kontrolleras. Det finns ingen erfarenhet av båtar med så mycket segel till vikten, Club Swan 125 blir kraftfullare än omtalade 100-fotaren Comance. Målet är enkelt - att slå alla existerande rekord för enskrovsbåtar. Dock lär 125:an bli för stor för att kunna ställa upp i Fastnet och Sydney Hobart.  

Klabbe.jpg

Storseglaren Klabbe Nylöf är Swans man i Sverige och har bärgat order pånen ny 48:a.

Att bygga en denna avancerade 125-fotare ser ut att ha skapat intresse för Nautors andra racers, Club Swan 50 har byggts i snart 30 exemplar, Club Swan 36 har sålts i 17 exemplar, bland annat har ACI marinorna i Kroatien köpt tio för kappsegling längs Dalmatiens kust. Varvet uppger att man levererade 29 Swanbåtar förra året. Flör närvarande har man 29 Swan 48 i order, ska leverera en Swan 120, 17 Club Swan 36, fem Swan 98, två Swan 65, Swan 78. Ytterligare ett antal Club Swan 50 gör att varvet i Jakobstad har en del att göra.

Nästa projekt blir Swan 58 som fanns som mock-up i full skala i Dusseldorf.Enligt Barry Ashmore ansvarig för försäljningen i norra Europa gör varvet på detta traditionella sätt för att få konkret uppfattning och hur inredningen blir. Även Germán Frers deltar på byggmöten och i slutändan gör Nautor en hemläxa som få varv kostar på sig idag, men som ge en genomarbetad båt.

I augusti kommer en svensk Swan 48 att kunna beundras i skärgården. Den vane seglarens fru var pådrivare i köpet, berättade hon när vi mötte paret i montern hos Nautor. Och om båten kan rapporteras att den sannolikt är den flottaste snabba cruisern som går att skaffa. Jag gillade särskit storskotet i bordsändan, förpiken med låg kojhöjd och den eleganta mastdamsken i skinn.

SWan 48.jpg

I förgrunden den mock-up som ska bli nästa Swan, en 58-fotare. I bakgrunden 48:an som sålts i 29 exemplar sedan lanseringen.

S 48 salong.jpg

Interiören är designad av Misa Poggi för att få en intim atmosfär och ta med den finska känslan för förträfflig finish. 

Som trendpekare kan Magnus Rassy berätta om årets Dusseldorf:

- Jag hade inga stora förväntningar i år, eftersom vi hade all-time high förra året. Min magkänsla var att många ville vänta och se. Men världspremiären för nya Hallberg-Rssy 40C och publicitet om den i tyska och brittiska medier, drog så många besökare att vi hade kö efter stängningsdags. Resultatet blev nästan lika många avslut som 2019 och jag är ganska nöjd. Även vår tillbehörsavdelning HR-Parts sålde bra, vilket också är en bra signal om intresset,

Magnus Rassy menar dock att antalet båtar som varv bygger, är ointressant.

- Det är inte antalet båtar utan värdet och innehållet som är viktigt. Vi behöver lika många timmar för en 64:a som till 14 340. Vissa år har vi haft två 64:or i order, andra år inga, men fullt upp med övriga modeller. Dessutom kostar dagens båtar mer och är större. Snittsorleken ligger på 41 fot mot 36 för tio år sedan. Plus att innehållet är avsevärt större med mycket mer utrustning som inte fanns förr. Alltså bör båtarnas storlek och värde räknas, inte antalet.

Att trenden går mot större högkvalitativa båtar anas också av att Arcona/Najad sålde en till 435 till en svensk seglare på Düsseldorf, har flera orders på Arcona 465 Carbon och full orderbok in på hösten i år .

_DSC5060.jpg

Magnus Lundgren, säljare och Torgny Jansson grundare har fullt upp med Arcona 435 och Arcona 465 Carbon på varvet i Uddevalla.

 

Bava 42.jpg

Bavaria fortsätter med allt snyggare design från Maurizo Cosutti, nytt är skuldran på ruffen och den vinklade fogen mellan skrov och däck.

Bava kök.jpg

Raka hörn och snickerier i konstträ Bavaria 42 visar på kulturskillnad,

Bava brunn.jpg

Sittbrunnen i Bavaria 42C är överstor och har låga sargar med en bredd som kräver ett stort kllv ut på däck. Klassiskt lagd teak dock.

Med lika båtfrälsta kompisarna Janne och Hasse började vi på Bavarias nyaste, en 42-fotare ritad av Maurizio Cosutti. Exteriört är båten ett lyft för fabriken och går i samma stil som deras 57-fotare, 50-fotare och 45-fotare. Enligt en säljare var dock den gamla 37-fotaren den mest sålda modellen förra året. Interiört gladde nya 42:an mindre, då den har hel del konstträ och raka hörn. Kulturskillnaden är påtaglig mot nordiska båtar.

Senare strövade vidare och tittade ner i Benetaus nyaste modell First Yacht 53. Snygg i linjerna, rymlig och lågt pris jämfört med andra prestandabåtar. Ljus och modern atmosfär interiört och planerad för skönt liv i värmen med hänsyn taget till att varvet vet att kunderna vill tillbringa mer tid i sittbrunnen och till att sola på däck än att sitta nere i salongen.

En alltför stor del konstträ förtar dock attraktionskraften i en så här stor båt och urholkar titeln yacht. Benetau har också Oceanis på programmet och deras nyaste, 30.1 utsågs till Årets Segelbåt 2020, vilket fick importören i Sverige Yachtsale, att beställa ett exemplar för levereras till deras hamn Saltsjö Pir i vår. Även den modellen är rationellt byggd, men stilen känns befogad med tanke på båtens storlek och priset, som är satt för att fresta nya seglarfamiljer att köpa en helt ny båt.

First.jpg

First 53 med etiketten Yacht har en elegant inedning tänkt främst för dagturer i solsken. 

Robbi.jpg

Rob Gripenberg är X-Yachts nye man i Sverige.

X 40.jpg

Skrovfinsh a´la X-Yachts med hjälp av vakuumlaminat, epoxi och bästa gelcoaten. Dubbla roder tror varvet inte på - ännu.

X 40n salong.jpg

X 4.0 har riktig ek med liggande struktur i inredningen. Överskåp och framåtvänt pentry. är praktiskt, men inte att Toalettdörren går inåt.

Innan vi for hem igen efter 10 300 stetg om dagen tog vi en runda till klassikerna eftersom även Hasse och Janne gillar gamla goda träbåtar. En SK 30 och en M 22 fanns att begapa och vi kunde konstatera att blankare båtar än vad varven i södra Tyskland får till går knappt att hitta och var värt resan.

M 22.jpg

M 22 ritade nestorn Gustaf Estlander 1929 och hålls i Sydtyskland i ett skick som kan få träfrälsta att flämta av förtjusning.

 

Manon.jpg

SK 22 Manon, ex Anitra med svensk historia visades i Hauptbyråskick av varvet Fricke & Dennhus för att visa på värdet med klassiker. 

 

Gracila kassiker.jpg

För bok och båtbitna finns en ny bok om graciösa klassiker.

 

Följebåt.jpg

Robbe & Berking med museum och varv i Flensburg visade sin flotta lättdivna commuter med folierat skrov i en påkostad tjusig monter.

 Curt Gelin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line