Nu har Hallberg-Rassy lättat på täcket om vad man kommer med – en ny 40-fotare- Hallberg-Rassy 40C. Som sig bör får den nya dubbla roder, trespridarerigg och maxade utrymmen. "Trolleri med utrymmena" säger varvet och pekar på att komforten blir som på 44:an. Plus att prestandan blir på topp för en långfärdsbåt och att sittbrunnen är identisk med 44:an. Det sista är extrabra gjort på en 40-fotare.
Hur har man då lyckats trolla? Först har Germán Frers djup förståelse för konceptet och lägger in nya önskemål som mer volym än företrädaren, med hjälp av ökad bredd och lite högre fribordshöjd. Samtidigt är vattenlinjen längre och överhänget i för och akter minskat. Kompakt utan att för en sekund se knubbig ut, är ingen enkel match, men Frers har en oslagbar förmåga att få flyt i linjerna. Nu igen.
Stort eller större pentry
Två pentryn finns att välja på, ett med stor arbetsyta och ett med normalstor yta. Båda finns om styrbord och skiljer sig i diskbänkens placering, det stora pentryt har bänken framåtvänd, det mindre t har bänkarna under styrbords sittbänk. Oavsett vad man önskar, finns plats för diskmaskin.
Kartbord finns trevligt nog och ska inte blockera genomgången till akterruffen. Två separata kojer eller en bred mittkoj i aktern är nästa val. Väljer du det senare, kan du få häckpropeller och varvets gillade system med knappkontroll vid ratten.
Ljus inredning
Inredning i tjusig mahogny, eller i ljus europeisk ek som på 57:an, är ännu ett tecken på att Hallberg-Rassy har koll på vad deras allt yngre köpare föredrar.
Inredningen har fin volym och erbjuds med fåtöljer som i gamla HR 42 1980 och har setts i flera modeller genom åren. Den viktiga känslan av luft och ljus ordnar sex skrovfönster i samma format som på 64, 57 och 44.
Magnus Rassy: Exteriören förenar olika världar på ett elegant vis. Å ena sidan är det ingen tvekan om att detta är en tidsenlig båt år 2020. Å andra sidan kan alla se att den är en Hallberg-Rassy, med allt vad det står för när det gäller märkesidentitet, trygghet och kontinuitet.
Stäven är upprest för lång vattenlinje och toppade seglingsegenskaper, med integrerat bogspröt för lättvindssegel, ankring och fästpunkt för stävstege. Språnglinjen är klassiskt elegant. Även aktern är upprest och mycket fyllig för stor boendevolym, tilltagna stuvutrymmen och lång seglande vattenlinje.
Båten har självfallet dubbla roderblad, som Frers gjort ännu lite djupare relativt 44:an för ännu bättre grepp och minst lika bra manöverförmåga.
Andra detaljer att notera på Hallberg Rassy 40C är integrerad avvisarlist och den tunga blykölen, som ger låg tyngdpunkt och sitter på ett rejält kölsvin. Teakfotlisten är kvar och de höga sargarna, som gör sittbrunnen väderskyddad. Skrovet har upphöjd sargkant, så att regnvatten dräneras under vattenlinjen och att inga smutsränder uppstår på skrovet.
Modernt riggad
Riggen är 1,75 meter högre än på gamla 40:an, har tre spridare och topp och undervanten separerade för starkast stagning och för att komma fram på däck. Backstag behövs inte och fock gör det enkelt att slå. Selftacker finns som option.
Ytterligare ett plus är fockrullen under däck - ur vägen när man vill gå av eller på i fören. Gamla goda lösningar som stävskena och avbärarlist blir aldrig omodernt. Inte heller tillvalet hardtop som fanns redan på Rasmus 35 1968. Som standard finns vindrutan med sprayhood och ofta när jag seglat en av varvets båtar, har det blåst rejält och varit kyligt eller frost och då uppskattas lösningen oerhört kan jag lova. Att en hardtop även ger tystare segling i busväder är en förbisedd poäng.
Tilltagen sittbrunn
Sittbrunnen är lika lång som på 44:an och trots upphöjd rorsmansplatsen är sarghöjden god runt om, sikten fin och höjden i akterruffen klart godkänd.
Dolt dragen löpande rigg till vinschen på styrbords sittbrunnssarg, förenklar trim medan styrpiedestalen har plats för plotter och alla knappar som fixar knappsegling varvets registrerade system för smidig segling. Det betyder den som skeppar, sköter ur och inrullning av seglen, skotning, ankring och bog och häckpropeller från styrplatsen. Få varv, har som Hallberg-Rassy, förstått moderna köpares önskemål om smidig segling och uppmärksamma noterar att systemet tillochmed väljs till på finurliga HR 340.d
Förhands på Öppet Varv
HR 40C får världspremiär på Boot Düsseldorf, den 18-26 januari 2020, men förhandsvisas i produktionen på Öppet Varv i Ellös, den 23-25 augusti 2019. Såvida inte Magnus Rassy, som med 372 år 2003, bestämmer sig för att visa en synbart färdig båt liggande på svaj i hamnen.
I höst hoppas jag komma med en rapport om hur HR 40C är att segla. Och kanske dessutom i en jämförelse med Najad 395. Till dess kan goda seglare frossa i mått och tabeller om fart och stabilitet på www.hallberg-rassy.com.
Curt Gelin
Data |
HR 40 C |
Najad 395 |
HR 40 2002 |
Skrovlängd |
12,30 m |
11,99 m |
12,40 m |
Längd v l |
11,74 m |
10,98 m |
10,60 m |
Bredd |
4,18 m |
4,00 m |
3,82 m |
Djup |
1,92 m |
2,10 m |
1,99 m |
Deplacement |
11 600 kg |
12 400 kg |
10 000 kg |
Kölvikt |
3 650 kg |
4 400 kg |
4 100 kg |
Segelyta |
90,1 kvm |
89 kvm |
80,8 kvm |
Masthöjd |
19,75 m |
20,15 m |
18,30 m |
Design |
Germán Frers |
Farr Yachts |
Germán Frers |
Motor |
VP D2 -60 |
Yanmar 57 |
VP D2 55 |
Diesel |
400 liter |
370 liter |
410 liter |
Vatten |
520 liter |
370 liter |
370 liter |