Nautor´s Swan med sin italienske ägare Leonardo Ferragamo tar det ingalunda pianissimo. Efter framgång med Club Swan 50 (25 sålda), Swan 78 t vå ex sjösatta i somras, Swan 65 som får premiär i Dusseldorf, nya Club Swan 36 (6 sålda) och en Club Swan 125 i produktion, introducerar det berömda finska varvet nu även Swan 120.
Detta är bara renderingar med kvinnan på badplattformen och inget foto, men de verklighetstrogna skisserna visar hur stor en Swan 120 fot är.
En ännu bättre nyhet från Nautor kom i veckan, där man berättade att man i januari presenterar en ny Swan 48. Pluggen är redan påbörjad och enligt Klabbe Nylöf, svensk agent för Swan, blir 48:an lite av en lillasyster till 54:an med mer deplacement och mer traditionellt byggsätt. Storleken och i viss mån inriktningen, innebär att ett visst svenskt varv med en 50-fotare på ritbordet får konkurrens. I Dusseldorf kommer renderingar och fakta om denna Nautors tredje 48:a efter S & S bygget 1971-1975 och Germán Frers 48:a byggd 1995 - 2003.
Antalet Club Swan 50 och 36 imponerar och har enligt varvet att göra med deras upplägg, värdskap och organisation av Nation´s Trophy i Palma och i Monaco. Där fungerar den sociala delen lika bra som seglingarna och med tre båtar i ett lag som i Admiral´s Cup, har ägare även till Club Swan 42 och 45 ett nytt intressant incitament för att delta.
Tidtabell
Nuläge: Pluggen klar
Januari 2019 Formarna klara
Februari Prototypen testseglas
April Produktionen startar
Juni Första exemplaren levereras
September 10 båtar i Palma
Club Swan 36 byggs i Valencia och ett åttamannateam med Philippe Ouelhen som projektledare och Juan K som designer, strävar efter att göra 36:an till en fusion av kölbåt och jolle och inte bara en nerskalad 50:a.
Så här inspirerande säger Juan K om 36:an: “A sailboat is unique in the way it transforms free energy into motion, the more efficient this transformation of energy is, the more One access sensations and emotions that can only be felt in a sailboat, nowhere else. The connection between man and machine accesses via the helm and therefore it is fundamental that the steering system is balanced and sensible in a way that the helmsman perceives such feelings and emotions. This is a central part of my designs, without it a sailboat loses its magic“
Mycket är nyttt på Club Swan 36 som riggen, den får antagligen en del att baxna. Men de som sett en Starbåt känner igen den, vilket i sin tur beror på att Juan K seglar denna gamla, men fortsatt avancerade entypsbåt.
Att Swan 65 har Germán Frers elegans kan alla båtfreaks se med egna ögon på mässan i Dusseldorf, där den visas för världen.
Så här långt har Nautor redan kommit med nya 65:an. Notera att fockskenan nu har placerats uppe på rufftaket, inte på skarndäck som på 78:an.-
Data Swan 65
Löa 20,11 m
Lvl 18,38 m
Bredd 5,62 m
Djup 2,90 m
Depl 26 750 kg
Storsegel 124,65 kvm
Fock 116,8 kvm