HR57sailing.jpg

Maffig! Åtta knop på kryssen i sommarbris gör HR 57 till en äkta milätare. Notera bogvågen - lik en prestandabåt. Foto: Magnus Rassy

57 fot båt är en bjässe och nya Hallberg-Rassy 57 bamsig för sina 57 fot. Men en av de bästa för längre seglingar, en sann drömbåt för alla med längtan efter de stora haven. Snudd på perfektion blev mitt intryck efter att ha seglat 57:an i 10-12 m/sek en gråkylig dag utanför Hermanö.

_DSC2457.JPG

Med Hallberg-Rassy 57:an överträffar varvet sitt omtyckta koncept och tar finsmakare till nästa nivå. Man har skapat en båt som slår föregångaren med marginal och som tar de flesta andra cruisers i samma storlek. Skälet stavas prestanda, den är den bästa hittills för en cruiser från Ellös och ihop med en rad nyheter, kan seglare med vurm för livet på de stora haven, lätt sucka av förtjusning. 

Förutsättningarna var de bästa när jag med gastarna Bert Andersson och kavata Charlotta ”Happie” Andersson äntrade 57:an i Ellös sista oktober, nämligen grått - och gott, 10-12 m/sek, 7-8 grader i luften och rejäl sjö på havet. Fina förhållanden för att känna på en Hallberg-Rassy med andra ord, för i sådant väder visar sig vitsen med vindruta, sprayhood, och mittsittbrunn.

_DSC2464.JPG

Gråväder och frisk fränlandsvind gav fina testförhållanden på havet halvvägs till Skagen. 

_DSC2466.JPG

Vitsen med bred akter visar sig i släppet, HR 57 skjuts iväg i medsjö med minimalt svall för en 30-tonnare.

Men vindruta? Prestandaseglare kanske säger blekt, farthämmande och ospännande på en mångmiljonbåt. Men det räcker med en enda översköljande sjö och några kalla regnbyar för att uppskatta rutan. Tiden är förbi då man skulle spela Chichester och stå och styra i alla väder, här kan man ducka och njuta mera.

_DSC2505.JPG

Dubbla rattar på en mittsitttbrunnsbät är första gången för Hallberg-Rassy. Durken är höjd och sittbänkarna breddade på styrplatsen.

DSC_1417.jpg

Storskotskenan är slopad, men elvincsh och hydraulkick ger god kontroll av twisten i akterliket. Slätt rufftak akterut är till för att sola på.

Proportionerna har varvet verklgen fått till på 57:an, sittbrunnsdurken är lägre än tidigare, men på samma gång flyter rutan, sprayhooden och sargarna väl in i linjespelet. Förhållandet är inte lätt att lyckas med, många parametrar ska samsas. Hit hör ståhöjden i gången mellan salongen och akterkabinen och Hallberg-Rassy vill ha durken i samma nivå i hela båten. Andra varv sänker durken i gången för ståhöjd med snubbelrisk som följd. På 57:an har varvet klarat spelet genom att ge båten de högsta friborden hittills – de är nästan lika höga samma som på HR 64.

DSC_1406.jpg

På Öppet Varv kunde seglare svaga för linjer studera det kaxiga språnget, proportionerna, nicka nöjda och säga snygg - så ska det se u

Inte oväntat ger så höga fribord frihet ifråga om höjd och volym invändigt, men likväl stämmer som sagt proportionerna, de ömmar inte för ögat, som båtbyggarna sa i Bohuslän förr. German Frers har ännu en gång designat en båt med flotta linjer och som stöder konceptet. Linjefreaks ser att språnget stiger uppkäftigt, nästan rak stäv, racersmalt förskepp och fartfrämjande bredd hela vägen bak.

HR57-300x224.jpg

Snacka om stäv och att cruisers och prestandabetonade båtar nu är nära varandra. Liten, låg bogvåg tyder på smidigt skrov.

Även det höga segelplanet, den korta ruffen och flushdäcket bidrar till sinnebilden av en maffig cruiser, som till på köpet är en av de mest konsekventa i kategorin för närvarande.

HR57 3.jpg

Stabiliteten är ökad genom att masten står på kölen. Resultatet är superb gång, den bästa hittills på en HR-båt. Foto: Magnus Rassy.

Intressant i sammanhanget är att Frers har tagit med sig av en del gott från Swanbåtarna, exempelvis deplacementet. 57:an är grundare än gamla HR 54/55, har kortare köl och dubbla roder. De sista var ett stort och vågat steg 2016 på HR 44 när detta eftertänksamma varv införde lösningen. Tajming kallar Magnus Rassy introduktionen och stöd för påståendet har han i att 95 % av varvets produktion nu är dubbelroderbåtarna 44, 340 och 57.  Och i att 44 nr 25 redan är under produktion.

Dessa fantastiska fakta bör ses mot bakgrunden att en del varv har det svårt. Hallberg-Rassy går idag som tåget och man har öppnat en till hall för att hålla levereranstiderna. Det sista är en hederssak för varvet, man skriver tidigaste dag i kontrakten och att överlämning inte sker fredagar och måndagar.

En rundvandring på varvet visar varför, planeringen av produktionen är närmast utstuderat noggrann och gör att man kan hålla vad vad man lovar. Mottot ”vem gör du affärer med?” kan låta självsäkert, men bygger på varvets starka ekonomisk ställning och goda förstånd.

_DSC2514.JPG

Dubbla roder var German Frers idé till 44;an. Likväl sa skeptiker att styrförmågan i låg fart skulle bli dålig, att rodren skulle fånga nät och vara ivägen vid tilläggningar. Men testet i december 2016 visade noll nackdelar. Niklas Krantz filmade vändradien, backförmågan och precisa tilläggningar. När sedan engelska seglare godtog nyheten, förstod även beckbyxor att nya tider vankats.

 

_DSC2489.JPG

I manövrer känns 57:an ännu bättre än 44:an, vänder om möjligt ännu snävare och 18,44 meter båt gick att gira runt med i den trånga varvshamnen. Bog och häckpropeller kunde flytta båten sidledes eller snurra på egna längden. Ifall inte detta skulle räcka för knepiga lägen finns en dockningsfunktion, som via GPS ska hålla båten stilla vid kajen medan man kliver iland och gör fast.

Fusk? Icke. Alla som gastat, vet vilken vånda tilläggningar kan ge och hur illa det kan gå om man missar i ett hopp. Nästa steg i knappsegling kanske blir som på bilar -  båten backar in själv, eller som på yachter att man lägger till med fjärrkontroll.

_DSC2475.JPG

Peket håller ankaret från stäven när man ligger på svaj.

_DSC2477.JPG

Från fördäck framgår att 57 fot båt är stort. Vinschen vid masten är till för att hissa slörseglet. 

För att fortsätta teknikpratet, är överväxeln en flott finess med tyst, kraftig, behaglig gång och måttlig bränsleförbrukning. På lågt varvtal drar motorn sju liter i timmen och då räcker 1030 liter diesel i de två tankarna 150 timmar eller i över 1000 sjömil.

Toppfart används inte ofta, men på max kan HR 57 nå över tio knop - utan missljud från propellern eller att ändra trimläget märkbart. En signal piper om motorn jobbar för hårt och då är det snabbt gjort att växla ner till ettan.

På frågan om hemligheten bakom den behagliga gången, vill Magnus Rassy inte avslöja vad varvet gjort. Men nyfikna noterar flexibel koppling till propelleraxeln, stora gummitassar, att motorrummet är isolerat med flera skikt tjockt ljuddämpande material. Därtill är motorn från Volvo Penta tyst i sig och effekten på 180 hk och stort vridmoment bidrar antagligen också.

_DSC2491.JPG

Walk-in maskinrum ger enkel åtkomst för kontroll och service.

 

 

_DSC2460.JPG

Bordet har en inbyggd förlängning för fotstöd åt gastar som sitter under sprayhooden. Lackytan på bordet är en hemlighet.

 

_DSC2480.JPG

Rutorna i skrovet sitter i höjd med sofforna och ger trevlig sikt på vad som sker utanför båten och koll på vädret på ankarplatsen.

 

 

_DSC2472.JPG

Fockskenan är för kort, varpå akterliket måste snörpas mot fladder.

Hur är det då att segla en så stöddig båt som HR 57? Man kan som  Magnus Rassy svara underfundigt: Det behövs minst en person ombord. Och så är det – i teorin. Med knappar till allt - vinschar, rullstor, rullfock kan man solosegla båten. Men en gast behövs för att släppa i lä, det finns inga backvinschar till så stora försegel som på 57:an.

I 10 - 12 m/sek rullade vi in halva storen och lika mycket på focken – utan att lova eller släppa på skoten mycket. Hydrauliken orkade, även om det såg hemskt ut när storen drogs över spridarna.Med halva focken inrullad är skotskenan för kort och för att undvika fladder var liklinan max dragen, varpå seglet stängde. Focken i Epex hade gått 2 500 sjömil, men om skothornet höjdes, kunde man ha samma skotpunkt oavsett yta och spara seglet.

Dessutom kunde skotskenan sitta helt intill ruffen för bättre form på focken. Eller på rufftaket, som Frers införde på Swan 54. Få långseglare bryr sig om delikatesser som optimala skotvinklar och kanske inte ens mångmiljonbyggen, måste vara helt perfekta i allt.

Seglingskänslan är förnämlig, den bästa hittills i en Hallberg Rassy. Det råder förträfflig kontakt i styrningen, su känner hur båten ska segla, ratten frihjular, sjöar känns, rodertrycket är tydligt och kurshållningen kalas.

Tre varv på ratten från sida till sida är klassiskt och ger god kontroll. Man bör bara betänka att 18,44 meter båt som väger cirka 30 ton lastad, helt naturligt har en viss fördröjning i reaktionerna och att utväxlingen ger lite vridande i vändningarna.

Vad beträffar fart märktes den särskilt på kortkryssen, som vi hade mellan skären i Hätterännan utanför Gulllholmen. Drygt åtta knop innebar att vi nådde land fortare än förutsett och fick vända ofta. De flesta kör motor i det läget, men jag ville testa och fann att 57:an uppför sig superbt.

Båten svarar smidigt, glider genom vindögat utan att tappa fart och hittar strax spåret efter lite stöttning på den nya bogen, greppet kommer nästan direkt. Troligen har Frers finslipat rodren med något ökad balansdel och gjort bladen djupare.

En annan finputsning gäller stabiliteten. Jämfört med 54/55:an och även 44:an, är rätande momentet naturligare och större trots ett par procent lättare köl och 2,5 meter högre rigg. Anledningen? Jo skrovformen och att masten går genom däck. Det vanliga på HR-byggen är annars masten på däck, men här blir stöttan och förstärkningarna för otympliga. Ett snyggt skåp vid huvudskottet döljer masten.

Dubbla rattar är perfekt och första gången på en mittsittbrunnsbåt från Hallberg-Rassy. Man slipper åla sig runt ratten för att byta styrman och sargen är praktiskt breddad vid styrplatsen, man styr med rak arm och har sargen i lagom höjd, behöver inte sitta knöligt på sargen eller lågt på skarndäcket.

Trespridarriggen om nära 27 meter är ståtlig, ger båten karaktär och är de facto bara en halvmeter lägre än på 64.an. Det säger lite om hur mycket prestanda som väntar i 57:an. För hårt väder finns kutterfock och för lättavind slörseglet på rulle på peket.

Rullstor är bekvämt synonymt med HR-båtarna. Likväl kan jag fundera på vad en riktig stor med fathead skulle ge. Linjerna lovar ju ljuvlig gång och segelytan relativt deplacementet är nära danska och italienska mer prestandabetonade båtar.  

Invändigt är volymen väldig, nästan som på HR 64 och luftig som på ett kontinentbygge. Över två meter ståhöjd i samma nivå från fören till akterhytten är praktiskt.

Pentryt ligger i gången till akterhytten med diskhoarna inåt sittbrunnen och spisen mot friborden. Layouten gör att man kan brassa utan att  riskera ramla. En beställare kan dock som förr, få pentryt i vinkel vid nergången, varpå kartbordet blir mindre.

Pentryt.jpg

Induktionsspis, diskmaskin, hett vatten i särskild kran och greppgoda kantlister är bara några av poängerna med pentryt.

Teknikfreaks går igång på elsystemet med li Ion batterier, inverter och generator, som eliminerat behovet av gasol ombord. När det är dags för skaffning, startar kocken elverket på 1,5 kW och sätter på induktionsspisen.

Efter maten sätter man på diskmaskinen, lutar sig tillbaka i fåtöljen, trycker fram 50 tums TV:n och softar som hemma. Även tvättmaskin, watermaker och tysta elektriska toaletter går att få. De sista slurpar inte vid spolning.

Finishen, passformen och utförandet på inredningen är förstås förträfflig – som vanligt. Det nya är ek med liggande ådring och grå Alcantraklädsel, medan teak eller mahogny är tillval.

Ett drömmarnas skepp är utan tvekan Hallberg-Rassy 57. De med möjligheter skaffar sig en båt att leva ett mycket gott liv med och får en rymlig, sanslöst bekväm cruiser, kanske den allra intressantaste just nu för långfärd på hela världsmarknaden. Detta superbygge från Ellös visar hur väl varvet förstår den växande gruppen seglare som vill ta sig till nya världar och önskar perfektion. Här får de snudd på.

 

csm_1370-interior_b42f93a45a.jpg

U-pentry eller i gången, fåtöljer eller soffa är möjligt.

 

HR57 2.jpg

Sommar, sol och skön segling i meningen fin fart och utomordentlig känsla i styrningen är lycka. Foto: Magnus Rassy.

 

Data Hallberg-Rassy 57

  • Skrovlängd                     17,44 m
  • Längd v l                         16,77 m
  • Bredd                               5,11 m
  • Djupgående                     2,43 m
  • Deplacement tom            28 ton
  • Kölvikt                             9,9 ton
  • Segelyta                          163/181 kvm
  • Masthöjd                         26,9 m
  • Motor                               VP D4 180
  • Bränsle                            1050 liter
  • Färskvatten                      1030 liter
  • Design                              Germán Frers
  • Byggare                           Hallberg-Rassy Varv
  • Pris                                   19 460 000 kr


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Fritidsskepparen

Fritidsskepparen

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line