_DSC1901.jpg

Fina M 22 Colibri styrde Kristina Lundevall lugnt och höll hela 100 båtar bakom sig med hjälp av slipad taktik från årets SM-seger.

Vissa får till det - varje gång. Med vädret, med arrangemanget, med tempot, med stämningen och med antalet deltagare. Paradexemplet är Nordic Yachts Open från Bullandö, denna segling på två arrangerad av Värmdö Jolleseglare i lördags. Den gick precis som 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2017 i skönt väder i meningen behaglig temperatur och vänliga vindar. 125 båtar anmälde sig ocn hela 119 kom i mål, varav en seglades av Kristina Lundevall och hennes sjuårig dotter Anna.  Kristina styrde Mälar 22 Colibri  lika snabbt som säkert och blev 12:a!

Vinnarna.jpg

Albin Nova 485 Cappucino vann igen, nu med nye ägaren Ola Barthelson och gasten Max Tollqvist.

Anna o Kristina.jpgDet speciella med Nordic Yachts Open är konstellationerna i besättningarna. 2018 igen seglade mor och dotter, pappa med dotter, makar, nykära par som firade sin lycka på hans eller hennes pigga racer och en jordenruntseglare som kommit hem. Och tjejbesättningar - sammanlagt 41 kvinnor seglade i år på de 119 båtarna som gick i mål, vilket var fler än någonsin för denna segling.

Swings.jpg

Inger Swing och Rikard Isby med sin Ängermarkdesignade 34-fotare Mithril seglade som vanligt väldigt väl och blev sexa totalt.

Klyschan familjekappsegling stämmer med andra ord inte för Nordic Yachts Open, receptet drar en ännu bredare grupp med seglingslusta och så till den grad, att initiativtagaren Mats Runström i år måste stoppa anmälningarna två veckor före start när antalet båtar nått maxgränsen 128 ekipage. Han fick tillochmed upprätta en kölista, men ringde runt vid återbud, varpå 10 ekipage fler än 2017 kunde delta. Inte alla arrangörer har samma flyt med sina seglingar.

Tajt.jpg

Snabbare båtar jagade kapp med dasspappersavstånd i rundningar, ändå kom inga hårda ord och inga sammanstötningar hände.

Vinnare i år blev - som vanligt - Albin Nova Cappucino, men nu med sin nye ägare Ola Barthelson och hans gast Max Tollquist. Tidigare ägaren och vinnare 2016 och 2015 Martin Olsson, kunde inte delta och upprepa sin svit, beroende på att hans nya Diva 34 SC blivit försenad från varvet. Sådant kan förvåna, men hursomhelst visade Ola och Max att Cappucino kan än och att  klassisk Norlinklang från 1981, seglar suveränt. Och att en Nova är snabb för sitt SRS om 0,922, bekräftades också av att tvåa blev Team Mobline med segelmakaren Pär Lindforss och Nadine Kugel. Bara 24 sekunder skilde till vinnarna. En tredje Nova, Larus med David Israelsson och Mårten Blixt bärgade dessutom en skaplig sjundeplats.

Black.jpg

Trea totalt blev Bert Forsberg och Kent Karjel i Seasape 27:an med talande namnet Black Magic. Monstergenuan gav gott tryck

En stark insats gjorde Bert Forsberg med kompisen Kent Karjel i en av de tre snabba Seascape 27 som deltog. En tredjeplats med SRS 0,98, tyder på att en lätt båt med svarta segel och monstergenua, kan komma bland de allra bästa. Deras klasskamrater Erik Haneby och Pernilla Skeppström tog en njutbar nionde plats, medan Jorid Hammersland styrde maken Joakims 27:a med fyndiga namnet Hammerscape till en trevlig trettonde plats.

_DSC1891.jpg

Mycket tryck och snäv vindvinkel gav nära wipe-out trots dubbla roder när code-seglet inte hann släppas eller bärgas fort nog.

Farrpeke.jpg

Som vanligt startade alla båtar enskilt. Gemensam start ingår inte i receptet för Nordic Yachts Open med motiveringen att undvika dramatik i starten och underlätta för ovana kappseglare att delta. Som vanligt startade alla båtar enskilt. Gemensam start ingår inte i receptet för Nordic Yachts Open med motiveringen att undvika dramatik i starten och underlätta för ovana kappseglare att delta. 


Starttiderna räknades ut i förväg och först i mål var tänkt att vinna. Men seglingsinstruktionerna sade att tider ska räknas om ifall vinden blir 10 - 15 % svagare eller starkare än beräknat. Det senare skedde i år, varpå några, bland annat jag och Ulf Aronsson i min Folkbåt, åkte ner till 27:a jämfört med 22:a i mål.

- För mesta möjliga rättvisa räknar vi om tiderna. I friskare vind gynnas annars de större båtarna, som ju tillbringar mindre tid än tänkt på banan. Och tvärtom - vid svagare vind får långsammare båtarna fördel, såvida inte tiderna räknas om, förklarade datagurun och stjärnnavigatören Erik Lindsten förfarandet, som är helt enligt Seglarförbundets föreskrifter.

Seglingsledare.jpg

Mats Runström arrangerar seglar och ordnar stämning, medan Kristina Wiktander Broman från Värmdö Jolleseglare fixar seglingsledning.

Pristagare.jpg

Flotta priser från generösa sponsorer lottades ut till deltagarnas överrraskning. Skot i mängder och middag för två gladde.

Banan startade med bidevind vid Djuröbron, rundade kobben Röko på norra Kanholmsfjärden, tog lysbojen Göken om styrbord, rundade Franska Stenarna på Nämdöfjärden, fortsatte runt trolska Trollharan och branta Torskkobben och hade mål vid Djuröbron. Vi som varit med på Nordic Yachts Open tidigare, kände igen banan och gladde oss i år åt goda 3- 4 m/sek redan på morgonen. 


Vinden ökade till 4-6 m/sek på Nämdöfjärden, vilket var precis - och som vanligt - när Pia Hultgren säger hur en segling ska bli. Hon prickade sin prognos sånär perfekt i tid och riktning. Hon spådde sydost 170 grader vridande till syd klockan tolv och sydväst 190 klockan två samt dis som skulle lätta, sol på eftermiddagen och fick som hon lovade. 

Vi som var med fick inte mycket kryss denna gång, bara fyra slag. Likväl gällde det att segla taktiskt och inte gå för nära Runmarö eller holmarna på upploppet och riskera svagare vind. Snabbast runt banan blev Niclas Heurlin och Henrik Högberg i trimaranen Picaroon, en Corsair 31RS. Deras tid om 03:51:00 räckte emellertid inte för att slå banrekordet från 2017 om 03:16:52. Hur Niclas och Henrik hade placerat sig i den Farr 400 de först anmälde sig med, skulle varit intressant att veta. Nästa år kanske svar kommer?

Genakern.jpg

Gennaker till masttoppen på en 62-årig Folkbåt ökade SRS -talet mer än slörfarten, men gav härlig skjuts och många kommentrer.

Flest båtar av samma typ samlade Fareast 28R. Tio exemplar startade, bland dem Kattis Svedjefält och Anna Engbrink, som dock blev omseglade av klassens mästare Andreas Emmoth och Markus Lagerquist. Deras seglade tid om 03:51:18 var näst bäst totalt, fantastsikt nog bara 18 sekunder långsammare än trimaranen Picaroon. Tala om spjut!

_DSC1932.jpg

Farrast 28R visade vilken vasas racer typen är. Här drar Tomas Östling och Aage Reerslev duktigt på upploppet med fin kontroll.

Inga incidenter, inga grundstötningar och inga hårda ord vid rundningarna trots dasspappersavstånd mellan båtarna vid Trollharan, ökade nöjet med säsongens enligt mångas mening sällskapligaste kappsegling.
Sällskaplighet uppstår dock inte automatiskt, arrangör Mats Runström hade - som vanligt - laddat väl. Hans Sofia ordnade med korv från Värmdö Delikatesser, öl från Samuel Adams till after-sailen, påsar med luva och nya Bullandö News i. Tillochmed regattamiddagen för skeppare och gast på Bullandö Krog ingick i startavgiften och gör Nordic Yachts Open till en särdeles prisvärd kappsegling. Därtill ställde generösa sponsorer upp med påkostade priser.

Matsedeln.jpg

Regattamiddagen gav hungriga seglare mätta magar.

Vi som var med skämdes således bort med block från Seldén, skot från Robline och Benn´s, vinschhandtag från Harken och välvilliga bidrag från företagen på Bullandö - mec-check från Brohäll Marin, plotter från Ty-Mar Marin, riggkoll hos Ship-Shape, middag för två på Bullandö Krog, rabatt vid båtköp hos Stockholm Marin.Vi som var med skämdes således bort med block från Seldén, skot från Robline och Benn´s, vinschhandtag från Harken och välvilliga bidrag från företagen på Bullandö - mec-check från Brohäll Marin, plotter från Ty-Mar Marin, riggkoll hos Ship-Shape, middag för två på Bullandö Krog, rabatt vid båtköp hos Stockholm Marin.
Flotta priser uppskattas alltid, men extra spänning uppstod i år när en bil lottades ut. Inget var sagt i förväg eller att det gällde en prestandabil de luxe. Men ska sanningen fram, nådde inte Mats Runström, förr reseledare i Zell am See, hela vägen fram i att få en bil till skänks. Arvtagaren till bilfirman på skidorten frågade honom: Wo bist du, was willst du? Men han skickade trots det upp en sprillans Porsche Cayenne - i modell..

CG + UA.jpg

Enda Folkbåten - som vanligt - seglade bäst hittills, i år med SYS-ordföranden Ulf Aronsson som gast.

Pani.jpg

Snyggt och snabbt ska klassiska kryssare seglas. Här susar SK 30 Pani fram med Jan Nystedt och Tomas Johansson ombord.


Tempot, stilen och stämningen i Nordic Yachts Open är storartad och beror inte lite på ung seglingsledning av Kristina Wiktander Broman från Värmdö Jolleseglare. 2019 gäller det därför att vara vaken när anmälan öppnar runt midsommar. Starten går 7 september, men hamnplatserna på Bullandö och krogen klarar inte mer än i år.

Med andra ord: Anmäl dig direkt med en av dina unga, en du håller av, en kompis. Eller gör som jag - byt roller med din skeppare i andra regattor. Ulf Aronsson bytte sin blanka 35 fots havskryssare i mahogny till min 26 fots Folkbåt i vällackad furu.Curt Gelin
Resultat finns på www.nordicyachts.se


Vinnare genom åren

2018 Albin Nova Cappucino Ola Bartelson och Max Tollqvist

2017 F 18 Gardio Leif Dahl och Ola Degerfors

2016 Albin Nova Cappucino Martin Olsson och Petra Källhed

2015 Albin Nova Cappucino Martin och Ulf Olsson

2014 Onyx Mirage Jonas Stenbeck och Thommy Sundström

2013 Onyx Mirage Jonas Stenbeck och Tommy Sundström

2012 HKR Refanut Fredrik Wallenberg och Anders Lewander

Curt Gelin Foto Hans Himbert OBR på Antigua


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line