Foto: Tommi Rotonen
Att vilja hylla sköna gamla jakter med en regatta och försöka slå rekord i antalet 100 åringar är en sak, att locka deltagare en annan. Men det lyckades initiativtagaren Olle Appelberg med tack vare oförtrutna påstötningar i sociala medier och ett svårslaget kontaktnät i jaktkretsar. Resultatet blev att 45 jakter anmälde sig, att 39 kom och att 39 av dem var 20 100 år, eller äldre, vilket räckte med råge för att slå världsrekord.
Olle Appelberg har hittat ett lyckat koncept - jakter i kungliga omgivningar.
Men frågan är om inte bara anledningen att få samlas och segla med sina jakter på en plats med historia, också vägde in på 100-åringarnas regatta i Mariefred? Det händer ju inte ofta att så många gamla godingar möts samtidigt. Programmet brukar vara späckat varje sommar och särskilt för skärgårdskryssarna som har många pokaler att göra upp om.
Men Mariefred lockade ljuvliga 150:an Beatrice Aurore anno 1920 med Christian Harding vid rorkulten, SK 95:an Kerma anno 1918 med sin hängivne ägare Claes Ahlin, gaffelriggade SK 95 Irmelin anno 1913 med Bobby Cyrus och familjen ombord.
Åttan Irmelin seglades av Bobby Cyrus med familj. Foto Tommi Rotonen
I 75:a klassen deltog Eol anno 1896 styrd av Fredrik Eriksson, Mazurka anno 1906 med Urban Leijerstedt Klang, Svanehvit anno 1904 styrd av Kjell Eldered. Klassens kändisar Marga och Bacchant deltog inte.
55:orna lockade flest deltagare - nio båtar men då tilläts även plastbyggen, ritade av Håkan Södergren 1983 att ställa upp.
- Byggen efter klassregeln var välkomna, försvarade projektledare Gustaf Holgersson det i sammanhanget lite udda greppet.
SK 40 klassen samlade Aziza anno 1930 styrd av Janne Johansson, Bluff anno 1918 med Peter Schou till rors, Eugenie anno 1916 med Bo Bethge.
Lite oväntat var att fyra bredbogade Framkostrar ställde upp på 100-åringarnaqs regatta. De hör ju mer hemma i Bohuslän, men till Mariefred seglade ålänningen Joakim Torsson med sin nyrenoverade Kåre anno 1890, Lovisa anno 1897 med Hans Himbert, Klipper byggd 1880 med Oscar Juhlin och Starbåtsesset Börje Larsson och gaffelriggade Gerdny anno 1880 med Gunnar Eriksson som seglade utan motor och sin buckliga bastuba.
För vänner av ståtliga havskryssare var S & S ritade 55-fotaren Circe med Theo Danel en syn för gudar. Byggd på Neglingevarvet 1950 och nu i toppskick med hollländsk flagg i aktern. Hon hade visserligen inte seglat från Medelhavet där båtern vanligen seglar, utan fraktats på lastbil till Saltsjöbaden inför ÅFOR 2018. Men att få se ett 55-fots förstaklassbygge på Gripsholmsviken var flott.
Det var högtidligt att segla med Gripsholms Slott som bakgrund. Foto Tommi Rotonen
Nu var det emellertid inte bara flott samling och rekordsförsök, utan riktig regatta i Mariefred. Två distansseglingar kördes om cirka 12 respektive 15 M, vilket var fullt tillräckligt i de svaga vindarna, särskilt första dagen.
Andra dagen bjöd på 3- 4 m/sek åskvind på slutet, men inga haverier. Enda äventyret hände Eol, som läckte så pass på kryssen att Fredrik Eriksson måste bryta och ösa. Han styrde in mot grunt vatten ifall båten skulle börja sjunka. Dag 2 var Eol med igen, tätare och en grann syn med sin ståtliga gaffelrigg.
Seglingarna gick efter Alma-regeln, som är till för klassisker. Fina SK 55 Rios skeppare Jan Pettersson var mätansvarig och inkluderade mätbrevet i startavgiften, så att ingen behövde SRS-mätbrev.
2019 ska det på nytt bli regatta i Mariefred, sä har du en klassiker kom dit då, du får fina dagar bland vänner av goda gamla båtar.
Bäst på beräknad tid blev välseglade SK 22 Colibri anno 1938 med Kristina Lundevall och Peter Lake.
Flotta bilder tagna tyska proffset Nico Krauss finns på www.nicokraussphotographie.de, samt på www.rotonen.se, www.mariefredbk.se
Resultat finns på mariefredbk.se/wordpress/resultatlista-100-aringarnas-regatta