27788184_1906458346334927_8769816802921717967_o.jpg

Lokala seglare spanade in Vestas när båten transporterades till ett icke namngivet varv i Auckland. Foto: Tauranga Yacht and Power Boat Club.

Ännu har inget tillkännagetts om hur Vestas kunde kollidera på väg in till Hong Kong. Inget om att en utredning ens har påbörjats om händelseförloppet, som ledde till att en fiskare omkom. Inget har heller kommit fram om navigeringen vid tillfället och inget om beredskapen ombord inför angöringen som seglare och sjömän vet vimlar av fiskebåtar utan lanternor och plötsliga kursändringar i dessa farvatten.

Kunde Vestas förra gången, redogöra i detalj för vad som hände, borde nuvarande team Vestas kunna lätta på sina tajta läppar den här gången också.

Inget nytt från Vestas-fronten frestas man att säga med tanke på tystnaden kring kollisionen för snart en månad sedan. Det enda projektägarna amerikanerna Mark Towill och Charlie Enright har meddelat är att båten i måndags kom fram till containerterminalen i Tauranga öster om Auckland och sedan transporterades till ett varv, vilket har man inte sagt. Samtidigt har Persico byggt en ny bog till båten, som ser ut att ha större skador än vad som först syntes. Nu har varvet en månad på sig att få båten färdig och i trim. Och igen bör danska Vestas harangeras för sin målmedvetenhet att fullfölja projektet.

Så här lyder Vestas rapport:
On February 12th, the Vestas 11th Hour Racing yacht was offloaded from the transport ship in Tauranga, New Zealand, by our shore crew with the help of GAC Pindar. The boat was then transported on Monday evening by truck 200 kilometers to a shipyard in Auckland where repairs will now begin.

"We are glad to hear the boat has arrived in New Zealand and is beginning the repair process," said Charlie Enright from his home in Rhode Island. “The crew is looking forward to re-joining the race shortly.”

Due to the strict one-design nature of the Volvo Ocean 65, a bow section was fabricated from existing molds at Persico Marine in Italy and transported to Auckland. The plan is to remove the damaged parts of the hull and attach the new section under the supervision of an independent surveyor to adhere to the class rules. The goal is to re-launch in time for Leg 7 to Itajaí, Brazil, on March 18th.

"We are grateful to have hard working shore and logistics crews helping us get back on the water," added Mark Towill, also at home in Hawaii. "The team is thankful for everyone’s continued support."

Vestas 11th Hour Racing will continue to provide updates on the boat repairs and the ongoing investigation as they become available.

 

27748212_1906458466334915_1575686399244418599_o.jpg

En close-up på förskeppet visar på delamineringar och bortslitet första/yttre laminatet. 

 

27657359_1555712491143553_4448020213195508754_n.jpg

Det nya förskeppet har byggts hos Persico, som nar byggt skroven till VO 65:orna. Foto: Persico Marine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Ankarliv

Ankarliv

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line