Vestas skador efter krocken i 22 knop blev förvånansvärt måtliga. Men hur kunde detta hända? Vem var vållande?
Igår kväll kl 17.23 svensk tid, kl 01.23 i Hong Kong kolliderade Vestas med en fiskebåt 30 M öster om målet så illa att man måste bryta seglingen. Vestas skickade Mayday för fiskebåtens räkning, MRCC larmades ut och ett fartyg i närheten kunde rädda nio i besättningen från fiskebåten, medan en tionde fick lyftas med helikopter. Hans liv gick dock inte att rädda.
Hur kunde kollisionen hända? Som seglare dyker ett antal frågor direkt upp - hade fiskebåten lanternor, AIS, radar? Och såg inte Vestas fiskebåten på sin radar? Hade man utkik på Vestas som vid tillfället seglade snäv slör i drygt 22 knop?
Likväl borde man kanske inte bli förvånad, så sent som 7 januari kolliderade en Panamaflaggad tanker och ett Kinaflaggad bulkbåt i Kinesiska Sjön. Två stora fartyg, mitt på ljusa dagen körde rätt in i varandra med katastrofala följder - tankern exploderade och sjönk och många sjömän omkom
Så illa var inte krocken mellan Vestas och fiskebåten inatt. Vestas fick förvånansvärt lite skador med tanke på att skrovet är i kolfiber, medan fiskebåten förmodligen var i stål eller trä. Skadorna på babords bog ser ut att vara möjliga att laga av shoreteamet, så att Vestas kan vara med på de kommande benen.
Minnesgoda följare av VOR tänker troligen att Vestas är otursförföljd. I förra upplagan rammade båten ett rev i Indiska Oceanen och såg ut att vara vrak. Men resterna kördes till Persicovarvet, ett nytt skrov byggdes och Chris Nicholson kunde segla de sista etapperna. Då gick det att laga båten, alltså borde det gå nu igen.
När krocken inträffade låg Vestas tvåa och hur besättningen reagerade kommer att bli spännande att ta del av.
Även de kappseglingsmässiga följderna blir intressanta att höra - ska Akzo, som helt riktigt gick till Vestas undsättning, få kompensation? Och hur ser tävlingsledningen på krocken om Vestas skulle anses medskyldig? Minns the Card vs Puls i Gotland Runt starten 1985.
Än så länge har VOR-ledningen varit politiskt försiktig med information, det var först efter en mängd inlägg på Facebook inatt om varför Vestas hade en så konstig kurs på trackern, som man bekräftade i ett pressmeddelande att en kollision skett.
Seglare som seglat i vattnen mellan Taiwan och Hong Kong berättar nu att fiskebåtar inte väjer, att de inte har riktig lanternföring, inte AIS och att trafiken är massiv. Visste inte Race Control om sådant och kunde varna båtarna?
Fortsättning följer, för en sak är tyvärr säker, olyckor och skandaler blir alltid mest läst och får flest klickar och räknas ihop till PR-värde för Volvo Ocean Race. Minns Vestas på Cagos Reef..
Hur gick det i racet? Placeringar och tempo tenderar att komma i skymundan, men Scally vann nobelt med sitt vägval, Dongfeng kom tvåa. Vestas trea, Akzo fyra, Bouwe femma och TTOP med Martin Strömberg sexa.
Curt Gelin