Silverspjutet smygvisas i Dusseldorf
Som jag kunde meddela redan i september kommer kineseiska Fareast Boats med ett nytt spjut på 37 fot. Då i saqmband med Nordic Yachts Open sade Mats Runström, varvets man i världen, att båten skulle komma till Allt för Sjön, vilket lät fantastiskt fort för att få fram en ny båt. Senare samma kväll spädde designern Marten Voogd på mina förväntningar när han berättade att första båten redan var såld till en stockholmare, men lugn i stormen sade han också - vi siktar på att första båten seglar sommaren 2018. Och så ser det ut att bli - premiär på Shanhghai Boat Show i april och på banan i Stockholm i juni.
Men redan i Dusseldorf smyger varvet igång lanseringen, har skisser i sin monter och en aluminiumform till en Optimist för att visa hur Fareast 37R ska byggas.
Skisserna säger mig att Fareast 37R blir ett rivjärn att räkna med, eller vad sägs om 76 kvadrat på kryssen till en vikt om bara 4,6 ton. Bäva månde varv med prestandbåtar på programmet, också på grund av priset ca 1,75 MSEK. Det är långt under pretentiösa Dehler 38, flotta Xp 38, inventiösa Arcona 380, spartanska J/111, hajpade Figaro 3, strykjärnet Mc Conaghy 38 för att peka på några etablerade. Att de propra linjerna lockar på Fareast 37R pch att den får inredning gör den ytterligt spännande att bekanta sig med. Årets Segelbåt är nerlagt som projekt, men i sitt segment är Runströms och Voogds spjut en vinnare.